DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Use of Generative AI and Learner Experience for Jewelry Design Education

주얼리 디자인 교육을 위한 생성형 AI의 활용 및 학습자 경험 연구

  • Hye-Rim Kang (Major in Jewelry and Gemology, School of Creative Arts, Hankyong National Univ)
  • 강혜림 (한경국립대학교 창의예술학부 귀금속보석공예전공)
  • Received : 2024.05.25
  • Accepted : 2024.09.01
  • Published : 2024.09.30

Abstract

Recently, the use of generative AI has become more active in university education, but jewelry design education and research using generative AI are still insufficient. Accordingly, we would like to discuss the possibilities and limitations of visualization of jewelry design ideation and expression using generative AI in the jewelry design development education and ideation stage, as well as the experience and application of generative AI by college students. To analyze the impact of generative AI on the learning experience, it was analyzed from the perspectives of 'usability', 'usefulness', 'reliability', and 'satisfaction'. As a result, generative AI confirmed positive results in terms of usability and usefulness to trainees, and confirmed the potential for effects using personalized education and collective intelligence. The combination of jewelry design education and generative AI is part of convergence education, and the significance of this study is to lay the foundation for effective use in jewelry design education by analyzing learners' experiences and perceptions of using generative AI. This kind of education reflects the trends of the times for nurturing future society's talents and will contribute to the promotion of learners' broad creative thinking.

최근 대학 교육에서 생성형 AI의 이용 추이가 활발해지고 있지만, 생성형 AI를 활용한 주얼리 디자인 교육 및 연구는 아직 미흡한 실정이다. 이에 따라 주얼리 디자인 개발 교육 및 아이데이션(ideation) 단계에서 생성형 AI를 활용한 주얼리 디자인 아이디어 발상과 표현의 시각화 가능성과 한계점, 그리고 전공 대학생의 생성형 AI의 경험 및 적용에 대해 논의하고자 한다. 생성형 AI가 학습 경험에 미치는 영향 분석을 위하여 '사용성', '유용성', '신뢰성', '만족도'의 관점에서 분석하였다. 그 결과, 생성형 AI는 피교육자에게 사용성과 유용성 측면에서 긍정적 결과를 관찰하였으며, 개인화된 맞춤형 교육과 집단지성을 활용한 효과에 대한 가능성을 확인하였다. 주얼리 디자인 교육과 생성형 AI의 접목은 융합 교육의 일환으로, 생성형 AI의 학습자 사용 경험을 분석하여 주얼리 디자인 교육의 효과적 활용을 위한 초석을 마련하는 데 본 연구의 의의가 있다. 이러한 교육은 미래 사회의 인재 양성을 위한 시대 흐름을 반영한 교육으로 학습자의 폭넓은 창의적 사고 증진에 기여할 것이다.

Keywords

References

  1. https://www.chosun.com/national/education/2023/09/22/AHD2Y3GLMVFW3DAAN2CEXNKMAA (May 29, 2024)
  2. https://sitn.hms.harvard.edu/flash/2017/history-artificial-intelligence/ (May 29, 2024)
  3. https://www.hankookilbo.com/News/Read/A2024032814310000236 (May 29, 2024)
  4. Y.S. Kim, ChatGPT Shock, Generative AI and the Future of Education, Gyeonggi : Freelec, 2023.
  5. https://www.sdgnews.net/news/articleView.html?idxno=44976 (June 7, 2024)
  6. Y.B. Kim, G.Y. Choi, Idea Generation for Design, Gyeonggi : Taehakwon, 2018.
  7. https://digital.gov/topics/usability/ (June 9, 2024)
  8. https://www.nngroup.com/articles/usability-101-introduction-to-usability/ (June 7, 2024)
  9. https://thevisualcommunicationguy.com/2018/11/08/design-for-both-needs-and-wants-applying-andersons-user-experience-hierarchy-of-needs/ (June 9, 2024)
  10. https://www.ibm.com/topics/ai-hallucinations (June 7, 2024)
  11. https://www.britannica.com/topic/Likert-Scale (June 11, 2024)
  12. https://hbr.org/2023/06/ai-prompt-engineering-isnt-the-future (June 17, 2024)
  13. https://scienceon.kisti.re.kr/srch/selectPORSrchTrend.do?cn=SCTM00247846 (June 19, 2024)