DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring the Effects of Corporate Organizational Culture on Financial Performance: Using Text Analysis and Panel Data Approach

기업의 조직문화가 재무성과에 미치는 영향에 대한 연구: 텍스트 분석과 패널 데이터 방법을 이용하여

  • Received : 2023.09.06
  • Accepted : 2024.02.02
  • Published : 2024.02.29

Abstract

The main objective of this study is to empirically explore how the organizational culture influences financial performance of companies. To achieve this, 58 companies included in the KOSPI 200 were selected from an online job platform in South Korea, JobPlanet. In order to understand the organizational culture of these companies, data was collected and analyzed from 81,067 reviews written by current and former members of these companies on JobPlanet over a period of 9 years from 2014 to 2022. To define the organizational culture of each company based on the review data, this study utilized well-known text analysis techniques, namely Word2Vec and FastText analysis methods. By modifying, supplementing, and extending the keywords associated with the five organizational culture values (Innovation, Integrity, Quality, Respect, and Teamwork) defined by Guiso et al. (2015), this study created a new Culture Dictionary. By using this dictionary, this study explored which cultural values-related keywords appear most often in the review data of each company, revealing the relative strength of specific cultural values within companies. Going a step further, the study also investigated which cultural values statistically impact financial performance. The results indicated that the organizational culture focusing on innovation and creativity (Innovation) and on customers and the market (Quality) positively influenced Tobin's Q, an indicator of a company's future value and growth. For the indicator of profitability, ROA, only the organizational culture emphasizing customers and the market (Quality) showed statistically significant impact. This study distinguishes itself from traditional surveys and case analysis-based research on organizational culture by analyzing large-scale text data to explore organizational culture.

본 연구의 주요 목표는 기업의 조직문화가 재무성과에 어떤 영향을 주는지를 실증적으로 탐색하는데 있다. 이를 위해 우리나라의 대표적인 온라인 구인·구직 플랫폼인 잡플래닛(JobPlanet)으로부터 KOSPI 200에 포함된 58개의 기업을 선정하였고, 그 기업들의 조직문화를 파악하기 위하여 2014년부터 2022년, 9년 동안 해당 기업의 전·현직 구성원들이 잡플래닛에서 작성한 81,067개의 리뷰 데이터를 수집하여 분석에 이용하였다. 리뷰 데이터로부터 해당 기업의 조직문화를 정의하기 위하여 본 연구에서는 대표적인 텍스트 분석 기법인 Word2Vec와 FastText 분석 방법을 이용하여 Guiso et al.(2015)가 정의한 5가지의 조직문화 가치(Innovation, Integrity, Quality, Respect, and Teamwork)와 연관된 키워드들을 수정·보완·확장함으로써 새로운 조직문화 사전(Culture Dictionary)을 구축하였다. 이 사전을 기반으로 각 기업의 리뷰 데이터마다 어떤 조직문화 가치와 연관된 키워드가 많이 등장하였는지를 탐색하여 봄으로써 기업에서 어떤 문화가치가 상대적으로 강하게 나타나는지를 탐색하여 보았다. 한 걸음 더 나아가서 어떤 문화가치가 재무성과에 통계적으로 유의한 영향을 미치는지도 탐색하여 보았다. 연구 결과, 혁신과 창의성이 강조되는 혁신문화(Innovation)와 고객과 시장을 중시하는 조직문화(Quality)가 기업의 미래가치와 성장성을 나타내는 지표인 Tobin's Q에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었고, 기업의 수익성을 나타내는 지표인 ROA에는 5가지의 조직문화 비율 변수 중 고객과 시장을 중시하는 조직문화(Quality)만이 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 기존의 설문과 사례분석 기반의 조직문화 관련 논문과는 달리 대규모의 텍스트 데이터를 분석하여 조직문화를 탐색하고자 한 점에서 차별성을 찾을 수 있을 것이다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 한양대학교 교내연구지원사업으로 연구되었음(HY-202100000003527).

References

  1. 강형석, 양장훈, "Word2Vec 및 FastText 임베딩 모델의 성능 비교", 디지털콘텐츠학회논문지, 제21권, 제7호, 2020, pp. 1335-1343.  https://doi.org/10.9728/dcs.2020.21.7.1335
  2. 김문준, 이창호, "조직문화가 조직유효성과 경영성과에 미치는 영향", 기업경영리뷰, 제6권, 제2호, 2015, pp. 154-178. 
  3. 김유선, "비정규직 활용이 기업의 경영성과에 미치는 영향: 고정효과 패널 분석", 노동연구, 제3권, 2018, pp. 125-150. 
  4. 김희은, 이한준, "온라인 직업 리뷰와 기업가치", 경영경제연구, 제43권, 제2호, 2021, pp. 27-52.  https://doi.org/10.22828/MERI.2021.43.2.002
  5. 박순애, 오현주, "성과지향적 조직문화와 조직 효과성", 한국행정학보, 제40권, 제4호, 2006, pp. 225-252. 
  6. 박원우, "조직문화 측정의 대표적 도구와 구체적 활용방법", 경영논집, 제51호, 2017, pp. 51-91. 
  7. 부기철, 장재훈, 신현식, "조직문화집단에 관한 연구: 한국광기술원을 대상으로", 경영컨설팅 연구, 제17호, 제3호, 2017, pp. 193-206. 
  8. 이병관, "리조트 기업의 조직문화가 종사원들의 조직몰입 및 조직성과에 미치는 영향", 한국관광레저학회, 제34권, 제1호, 2022, pp. 357-372.  https://doi.org/10.31336/JTLR.2022.1.34.1.357
  9. 이유재, 이청림, "고객만족이 기업의 수익성과 가치에 미치는 영향", 마케팅연구, 제21권, 제2호, 2006, pp. 85-113. 
  10. 정동섭, "조직문화와 시장지향성 및 성과간의 관계", 인적자원관리연구, 제14권, 제4호, 2007, pp. 295-311. 
  11. 최기철, 이상용, "직원을 위한 내부마케팅이 기업의 시가 총액 변동률에 미치는 영향 분석: 잡플래닛 기업 리뷰를 중심으로", 한국경영정보학연구, 제20권, 제2호, 2018, pp. 39-62.  https://doi.org/10.14329/isr.2018.20.2.039
  12. 최중락, "조직문화와 성과의 관계: 기존 국내 문헌의 검토와 메타분석 연구", 노사관계연구, 제30권, 2019, pp. 23-49. 
  13. 한현정, 윤세목, "기업문화 유형이 재무성과에 미치는 영향: 호텔 기업 문화와 인지적 재무성과 측정을 중심으로", 호텔경영학연구, 제20권, 제1호, 2011, pp. 267-28. 
  14. Bellot, J., "Defining and assessing organizational culture", Nursing Forum, Vol.46, No.1, 2011, pp. 29-37.  https://doi.org/10.1111/j.1744-6198.2010.00207.x
  15. Caliskan, A. and C. Zhu, "Organizational culture and educational innovations in turkish higher education: Perceptions and reactions of students", Educational Sciences: Theory and Practice, Vol.20, No.1, 2020, pp. 20-39.  https://doi.org/10.12738/jestp.2020.1.003
  16. Cameron, K. S. and R. E. Quinn, Diagnosing and changing organizational culture: Based on the Competing Values Framework, JosseyBass, San Francisco, CA, 2006. 
  17. Charles, A., L. L. O'Relilly, and F. C. David, "The promise and problems of organizational culture: CEO personality, culture, and firm performance", SAGE Journals, Vol.39, No.6, 2014, pp. 595-625.  https://doi.org/10.1177/1059601114550713
  18. Choi, Y. S., M. Seo, D. Scott, and J. Martin, "Validation of the organizational culture assessment instrument: An application of the Korean version", Journal of Sport Management, Vol.24, No.2, 2010, pp. 169-189.  https://doi.org/10.1123/jsm.24.2.169
  19. Conger, J. A. and C. L. Pearce, "A landscape of opportunities. Shared leadership", In Reframing the hows and whys of leadership (pp. 285-303), Sage Publications Inc, 2003. 
  20. Guiso, L., P. Sapienza, and L. Zingales, "The value of corporate culture", Journal of Financial Economics, Vol.117, No.1, 2015, pp. 60-76.  https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2014.05.010
  21. Hofstede, G., B. Neuijen, D. D. Ohayv, and G. Sanders, "Measuring organizational cultures: A qualitative and quantitative study across twenty cases", Administrative Science Quarterly, Vol.35, No.2, 1990, pp. 286-316.  https://doi.org/10.2307/2393392
  22. Leavitt, K., K. Schabram, P. Hariharan, and C. M. Barnes, "Ghost in the machine: On organizational theory in the age of machine learning", Academy of Management Review, Vol.46, No.4, 2021, pp. 750-777.  https://doi.org/10.5465/amr.2019.0247
  23. Li, K., F. Mai, R. Shen, and X. Yan, "Measuring corporate culture using machine learning", The Review of Financial Studies, Vol.34, No.7, 2021, pp. 3265-3315.  https://doi.org/10.1093/rfs/hhaa079
  24. Schein, E. H., "Organizational Culture: What it is and How to Change it", In Evans, P., Doz, Y., Laurent, A. (eds), Human resource management in international firms: Change, globalization, innovation (pp. 56-82), Palgrave Macmillan, London, UK, 1990. 
  25. Sull, D., C. Sull, and A. Chamberlain, "Measuring culture in leading companies", MIT Sloan Management Review Report, Vol.24, 2019.