DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the diversification of Interpretation according to the Bible didactics by Horst Klaus Berg

Horst Klaus Berg의 성서교수학에 나타난 해석 다양성에 관한 연구

  • Jeongdo An (Presbyterian University and Theological Seminary)
  • 안정도 (장로회신학대학교)
  • Received : 2024.03.07
  • Accepted : 2024.03.29
  • Published : 2024.03.30

Abstract

This study seeks to shed light on the contributions of Horst Klaus Berg to German Bible didactics, underscoring the pivotal role of diverse interpretative approaches in the teaching and learning of the Bible. In an era where the complexities and intricacies of the Bible present significant challenges to contemporary readers, the prevalence of one-dimensional interpretations further obstructs the pathway to a profound comprehension of the spiritual depth embedded within its texts. By centering on Horst Klaus Berg's influential theories in the field of German Bible didactics, this research delves into the impact of varied biblical interpretations on Christian education. Berg's work is celebrated for its insightful strategies, notably his advocacy for comprehensive interpretative methods such as "Railway Tracks" and "Free-Learning." These approaches seek to reconcile traditional biblical teachings with individual experiences, thereby facilitating a more expansive understanding of the Bible's applicability to modern life. Through a detailed examination of Berg's theory on biblical interpretation, this paper argues that Christian education must prioritize the cultivation of diverse interpretative skills and their practical integration into Bible study. This educational model encourages learners to become active interpreters, capable of discerning the text's deep-seated meanings by relating it to their personal experiences. The study concludes by affirming Berg's delineation of three critical tasks in biblical interpretation: "reciprocal interpretation," "acknowledgment of the biblical texts' diversity," and "free learning." These elements are portrayed as interrelated and essential, reinforcing Berg's proposition that understanding the Bible's complexity and diversity is crucial for advancing Christian education. This paper offers a novel perspective on the significance of embracing multifaceted interpretations within the domain of biblical studies.

연구 목적 : 본 연구의 목적은 성서 교육과 학습을 위한 해석의 다양성의 중요성을 강조한 독일 성서교수학자 베르그(Horst Klaus Berg)의 교육원리를 소개하고 탐구하면서 기독교교육에서 다양한 성서해석의 중요성을 강조한다. 연구 내용 및 방법 : 오늘날 성서 읽기의 어려움은 복잡성에서 비롯된다 할 수 있다. 이 복잡성을 교육학적인 의미에서 다양성으로 이해하고 더 깊은 이해의 도구로 삼을 수 있다. 본 논문은 복잡한 성서의 다양한 해석의 당위성을 이해하기 위해 독일의 대표적인 성서교수학자 베르그의 이론에 주목한다. 베르그는 '기차 선로들'과 '자유 학습'과 같은 상징어로 성서의 다양한 해석과 방법이 학습자에게 전통과 경험 사이의 간격을 교육적으로 줄여야 한다고 주장한다. 이러한 다양한 해석에 대한 열린 자세는 성서의 광범위한 내용이 학습자가 삶의 현장과 연결되어 기초적으로 학습자가 인식할 수 있는 교육 기회를 제공한다고 믿는다. 결론 및 제언 : 본 연구에서는 베르그의 성서 교수학의 세 가지 과제: '상호 해석,' '성서 본문의 다양성 이해,' '자유 학습'이 불가분의 관계에 있다는 것을 확인한다. 이것을 통해 우리는 베르그의 성서교수학으로부터 어린이가 자신의 삶의 경험과 연결하여 성서 본문의 깊은 의미를 이해하는 주체적인 독자가 되도록 돕는 것이 기독교교육의 과제임을 다시 깨닫는다. 이런 의미에서 베르그가 주장하는 성서의 통전성과 다양성에 대한 이해는 오늘날 기독교 교육의 영역에 여전히 유효한 통찰을 주는 개념이다.

Keywords

References

  1. An, J. D (2022). The Identity and the Direction of Ingo Baldermann's Biblical Didactic Discourse on Biblical Class as the Language-searching Game. Korea Presbyterian Journal of Theology, 54(5), 183-210. 
  2. Ingo, B. (1986). Wer hort mein Weinen? Kinder entdecken sich selbst in den Psalmen. Neukirchen-Vluyn: Neukirchener. 
  3. Ingo, B. (1993). Einfuhrung in die Bibel. 4th ed. Gottingen: Vandenhoek und Ruprecht. 
  4. Berg, H. K. (1991). Ein Wort wie Feuer: Wege lebendiger Bibelauslegung. Handbuch des Biblischen Unterrichts, Munchen & Stuttgart: Kosel & Calwer. 
  5. Berg, H. K. (1993) Grundriss der Bibeldidaktik: Konzepte, Modelle, Methoden. Munchen / Stuttgart: Munchen & Stuttgart: Kosel & Calwer. 
  6. Berg, Horst Klaus (2003). Freiarbeit im Religionsunterricht. 3rd ed. Stuttgart & Munchen: Calwer & Kosel. 
  7. Georges, C. (1980) Die richtigen Ideen fallen nicht vom Himmel. Grundlagen einer induktiven Theologie. Stuttgart: Kohlhammer. 
  8. Han, K. M. (2022) A Study on the Tasks for the Preparation Process and Application of Faith Education Related to Experience, Journal of Christian Education in Korea, 70, 207-238. 
  9. Kwon, Y. K. (2017) Spiritual Guidance through Bible Reading: Lectio Divina and Bible Tongdok, Journal of Christian Education in Korea, 49, 151-180. 
  10. Lammermann, G. (2001). Elementarization, Lexicon of religious education, Mette, Norbert & Rickers, Folkert (ed.). Neukirchen-Vluyn: Neukirchener. 
  11. Lee, W. I. (2021). Curriculum Article's Analysis and Prospection: Focus on Journal of Christian Education in Korea, Journal of Christian Education in Korea, 66. 49-74. 
  12. Lindner, Heike. (2011). Bibeldidaktik(AT). Das wissenschaftliche Bibellexikon im Internet. 1-15. Retrieved March 21. from https://cms.ibep-prod.com/app/uploads/sites/18/2023/08/Bibeldidaktik_AT___2018-09-20_06_20.pdf 
  13. Muller, Peter. (2011) Schlussel, Impulse, Themenkreise: Aspekte einer zeitgemassen Bibeldidaktik. Loccumer Pelikan 1/11. 3-8. 
  14. Nipkow, K. E. (1982). Grundfragen der Religionspadagogik, Bd. 3, Gemeinsam Leben und glauben lernen. Gutersloh: Gutersloher. 
  15. Oh, Intahk, et al. (2008). History of christian Education, Seoul: Kidok Hankyo. 
  16. Schweitzer, F. et al. Elementarisation in religious education: experiences, perspectives, examples. 2nd edition. Neukirchen-Vluyn: Neukirchener. 
  17. Son, W. Y. (2005). Reconceptualization of Christian Education. Seoul: The Christian Literature Society of Korea. 
  18. Theissen, G. (2003). Zur Bibel motivieren: Aufgaben, Inhalte und Methoden einer offenen Bibeldidaktik. Gutersloh: Gutersloher. 
  19. Yang, K. H. (2022) A Study on Digital Epistemology and Christian Education based on Media Theory, Journal of Christian Education in Korea, 71, 23-59. 
  20. Yoon, H. S. (2014). Approach to the Bible-hermeneutical Methods for the Basis of the Bibledidactics. Journal of Christian Education in Korea, 40, 199-230. 
  21. Zimmermann, M. & Zimmermann, R. (2003). Handbuch Bibeldidaktik. Tubingen: Mohr Siebeck.