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A Study on Key Issues and Improvement Plans for the Research and Creative Achievement Evaluation System in the Field of Theater Arts Using Big Data

연극예술분야 연구 및 창작업적평가시스템 관련 주요 쟁점과 빅데이터를 활용한 개선 방안 연구

  • Received : 2024.06.25
  • Accepted : 2024.06.26
  • Published : 2024.06.30

Abstract

Today, faculty performance evaluations conducted in universities to comprehensively assess faculty members have yielded outcomes that deviate from the original intent of the system due to its quantitative assessment-centric approach. The field of theater arts, in particular, faces challenges in fairly and objectively measuring research and creative achievements through traditional quantitative evaluation methods, owing to the highly subjective nature of its outputs compared to other academic disciplines. This study proposes a method to improve the evaluation of research and creative achievements in the field of theater arts through the utilization of big data. First, we investigated the current evaluation criteria and methods used in research and creative achievement assessments in theater arts departments at major domestic universities. Next, we analyzed the key issues related to the existing evaluation system for research and creative achievements in the field of theater arts. Finally, we presented an improvement plan for the evaluation system using the big data available from the Korea Performing Arts Box Office Information System (KOPIS). This study aims to support the research and creative activities of theater arts faculty more effectively and to enhance the competitive edge of universities.

오늘날 대학에서 소속 교원을 종합적으로 평가하기 위해 실시하고 있는 교원업적평가는 제도의 취지와는 달리 정량적 평가 중심 시스템으로 인해 제도의 취지와 다른 결과가 나타나고 있다. 특히 연극예술분야는 다른 학문분야에 비해 성과물의 주관적인 성격이 강해 기존의 정량적 평가 방법으로는 연구 및 창작업적의 성과를 공정하고 객관적으로 측정하기 어렵다는 특성이 있다. 이에 본 연구에서는 연극예술분야 연구 및 창작업적평가 개선을 위해 빅데이터 활용 방안을 제안하였다. 먼저 국내 주요 대학의 연극예술 관련 학과에서 시행 중인 연구 및 창작업적평가 기준과 방법을 조사하고, 현재 국내 연극예술분야 연구 및 창작업적평가 시스템과 관련한 주요 쟁점을 분석한 다음, 공연예술통합전산망(KOPIS)의 빅데이터를 활용한 연극예술분야 연구 및 창작업적평가 시스템의 개선 방안을 제시하였다. 본 연구를 통해 연극예술분야 교원들의 연구와 창작활동을 보다 효과적으로 지원하고, 대학 경쟁력을 강화할 수 있는 방안이 마련될 수 있기를 기대한다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 2012년도 동국대학교 연구년 지원(2012.09.01.-2013.08.31.)에 의하여 이루어졌음

References

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