Acknowledgement
본 연구는 국토교통부/국토교통과학기술진흥원의 지원으로 수행되었응(과제번호 21AMDP-C160637-01).
References
- 하승진, 정용기, 2022, "자율주행자동차와 경찰활동에 관한 소고: Level 4 단게 이상에서 교통경찰 활동의 변화를 중심으로," 한국테러학회, 제15권, 제2호, pp. 116~119.
- 홍익대학교 법학연구소, 2018, "자율주행자동차 사고의 법적 책임," 홍익법학, 제19권, 제1호, pp. 31~58. https://doi.org/10.16960/JHLR.19.1.201802.31
- D. J. Gabauer, H. C. Gabler Comparison of Delta-V and Occupant Impact Velocity Crash Severity Metrics Using Event Data Recorders. Annu. Proc. Assoc. Adv. Automot. Med. 2006; 50: 57~71.
- NHTSA, 2020, Laboratory procedure for new car assessment program side impact moving deformable barrier testing.
- 배준석, 김호, 소영명, 2022, "고정벽을 활용한 차대차 경사충돌 재현," 자동차 안전학회지, 제14권, 제4호, pp. 21~26.
- Siemens, 2018, Simcenter madymo manuals.
- NHTSA, 2018, "Vehicle interior and restraint modeling development of full vehicle interior and occupant restraints systems for occupant safety analysis using THOR dummies," National Highway Traffic Safety Administration. Report no. DOT-HS-812-545.
- F Bosma, H M G van Oorschot et al., 2006, "Side impact systems integration using BASIS sled testing and Madymo PSM simulation," ICrash 2006.