Abstract
Since COVID-19, the education industry has shifted many of its activities to non-face-to-face channels, and many programs are still being conducted in non-face-to-face channels during the endemic. This study aims to analyze the quality factors affecting user satisfaction of synchronous and asynchronous channels operated non-face-to-face and compare the differences between the two channels. For this purpose, we analyzed the reviews of graduate students of the same content in the synchronous and asynchronous channels at H University in Seoul, Korea. The non-face-to-face learning quality factors derived through topic modeling are educational system quality, content quality, instructor quality, and expectation confirmation, and their effects on user satisfaction were empirically analyzed through survey responses related to these quality factors. The results showed that all of the quality factors had a significant positive effect on satisfaction, and there were significant differences in satisfaction factors between the two channels. This study is significant in that it suggests that improving the content itself for synchronous channels and improving the convenience of the program operation system for asynchronous channels is effective in improving user satisfaction.
COVID-19 이후 교육 산업 분야는 많은 활동이 비대면 채널로 전환하였으며, 엔데믹인 현재에도 많은 프로그램이 비대면 채널로 진행되고 있다. 본 연구에서는 비대면으로 운영된 실시간/비실시간 채널 이용자 만족도에 미치는 품질 요인을 분석하고 두 채널의 차이를 비교하고자 한다. 이를 위해 서울 H 대학에서 운영된 동일 내용의 실시간/비실시간 채널의 대학원생 대상 비교과프로그램 수강자 리뷰를 분석하였다. 토픽 모델링을 통해 도출된 비대면 학습 품질 요인은 교육시스템 품질, 콘텐츠 품질, 강사 품질, 기대 일치이며, 해당 품질 요인과 관련된 설문 응답을 통해 이용자 만족도에 미치는 영향을 실증 분석하였다. 그 결과 해당 품질 요인 모두 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미치고, 두 채널 간 만족도 요인에 유의한 차이가 있었다. 본 연구를 통해 실시간 채널은 콘텐츠 자체 개선에, 비실시간 채널은 프로그램 운영 시스템 편의성 개선이 이용자 만족도 향상에 효과적이라는 시사점을 제시하였다는 점에서 그 의의가 있다.