DOI QR코드

DOI QR Code

A comparative analysis of user satisfaction according to non-face-to-face channel types : Using topic modeling

비대면 채널 유형에 따른 이용자 만족도 비교 분석 연구 : 토픽모델링을 활용하여

  • Ki Seok Hwang ;
  • Kyung Jin Cha
  • 황기석 (한양대학교 일반대학원 경영학과) ;
  • 차경진 (한양대학교 경영학부)
  • Received : 2024.06.17
  • Accepted : 2024.07.08
  • Published : 2024.07.31

Abstract

Since COVID-19, the education industry has shifted many of its activities to non-face-to-face channels, and many programs are still being conducted in non-face-to-face channels during the endemic. This study aims to analyze the quality factors affecting user satisfaction of synchronous and asynchronous channels operated non-face-to-face and compare the differences between the two channels. For this purpose, we analyzed the reviews of graduate students of the same content in the synchronous and asynchronous channels at H University in Seoul, Korea. The non-face-to-face learning quality factors derived through topic modeling are educational system quality, content quality, instructor quality, and expectation confirmation, and their effects on user satisfaction were empirically analyzed through survey responses related to these quality factors. The results showed that all of the quality factors had a significant positive effect on satisfaction, and there were significant differences in satisfaction factors between the two channels. This study is significant in that it suggests that improving the content itself for synchronous channels and improving the convenience of the program operation system for asynchronous channels is effective in improving user satisfaction.

COVID-19 이후 교육 산업 분야는 많은 활동이 비대면 채널로 전환하였으며, 엔데믹인 현재에도 많은 프로그램이 비대면 채널로 진행되고 있다. 본 연구에서는 비대면으로 운영된 실시간/비실시간 채널 이용자 만족도에 미치는 품질 요인을 분석하고 두 채널의 차이를 비교하고자 한다. 이를 위해 서울 H 대학에서 운영된 동일 내용의 실시간/비실시간 채널의 대학원생 대상 비교과프로그램 수강자 리뷰를 분석하였다. 토픽 모델링을 통해 도출된 비대면 학습 품질 요인은 교육시스템 품질, 콘텐츠 품질, 강사 품질, 기대 일치이며, 해당 품질 요인과 관련된 설문 응답을 통해 이용자 만족도에 미치는 영향을 실증 분석하였다. 그 결과 해당 품질 요인 모두 만족도에 유의한 정(+)의 영향을 미치고, 두 채널 간 만족도 요인에 유의한 차이가 있었다. 본 연구를 통해 실시간 채널은 콘텐츠 자체 개선에, 비실시간 채널은 프로그램 운영 시스템 편의성 개선이 이용자 만족도 향상에 효과적이라는 시사점을 제시하였다는 점에서 그 의의가 있다.

Keywords

References

  1. T.C. Shoepe, J.F. McManus, S.E. August, N.L. Mattos, T.C. Vollucci, and P.R. Sparks, "Instructor prompts and student engagement in synchronous online nutrition classes," American Journal of Distance Education, vol. 34, no. 3, pp. 194-210, 2020.
  2. J.G. Ruiz, M.J. Mintzer, and R.M. Leipzig, "The impact of e-learning in medical education," Academic medicine, vol. 81, no. 3, pp. 207-212, 2006.
  3. 박윤정, 이광호, 이헌수, "대면수업과 비대면 수업에 대한 대학일반수학 학업성취도와 수업만족도 비교 연구, " 한국콘텐츠학회논문지, 제22권, 제1호, 324-336쪽, 2022년 1월
  4. 김규미, "포스트 코로나를 준비하는 대학 교양영어교육의 전망: 온.오프라인 수업 효과 비교," 영어교과교육, 제20권, 저ᅵ1호, 39-59쪽, 2021년 1월
  5. N.K. Elfaki, I. Abdulraheem, and R. Abdulrahim, "Impact of E-leaming vs Traditional Learning on Student's Performance and Attitude," International Medical Journal., vol. 24, no. 3, pp. 225-233, 2019.
  6. J. Paul and F. Jefferson, "A comparative analysis of student performance in an online vs. face-to-face environmental science course from 2009 to 2016, " Frontiers in Computer Science, vol. 1, pp. 1-9, Nov. 2019.
  7. I. Dorobat A.M.I. Corbea, and M. Muntean, "Integrating student trust in a conceptual model for assessing learning management system success in higher education: An empirical analysis," IEEE Access, vol. 7, pp. 69202-69214, 2019.
  8. A.S. Al-Adwan, N.A. Albelbisi, O. Hujran, W.M. Al-Rahmi, and A. Alkhalifah, "Developing a holistic success model for sustainable e-learning: A structural equation modeling approach," Sustainability, vol. 13, no. 16, pp. 9453-9477, 2021.
  9. 이미숙, 최재훈, 석재환, "정보시스템성공모델(ISSM)에 기초한 이러닝 품질, 학습자 만족, 전자 구전행동 연구: 직장인과 비직장인 학습자 비교, " 경영교육연구, 제33권, 제2호, 1-21 쪽, 2018년 4월
  10. 채봉수, 민대환, 이한진, "비대면 교육시스템 품질 향상을 위한 연구, " 융복합지식학회논문지, 제11권, 제1호, 89-100쪽, 2023년 3월
  11. Y.M. Cheng, "Extending the expectation-confirmation model with quality and flow to explore nurses' continued blended e-learning intention," Information Technology & People, vol. 27, no. 3, pp. 230-258, 2014.
  12. D.M. Blei, A.Y. Ng, and M.I. Jordan, "Latent dirichlet allocation," Journal of machine Learning research, vol. 3, pp. 993-1022, Jan. 2003.
  13. D.M. Blei and J.D. Lafferty, "Correlated topic models," Advances in neural information processing systems, vol. 18, pp. 147-154, 2006.
  14. D.M. Blei, "Probabilistic topic models," Communications of the ACM, vol. 55, no. 4, pp. 77-84, 2012.
  15. 홍서의, 안재영, 권영심, "스마트 장기요양 애플리케이션의 사용자 만족도 개선방안 도출: 심층 인터뷰와 토픽 모델링 활용," 한국 IT 서비스학회지, 제21권, 제1호, 163-179쪽, 2022년 2월
  16. 윤호민, 최규완, "감성분석을 활용한 레스토랑 선택속성과 만족도에 관한 연구: 외래관광객 온라인 리뷰 중심으로, " 호텔경영학연구, 제30권, 제6호, 99-117쪽, 2021년 8월
  17. 엄성원,"토픽모델링을 활용한 항공 서비스 품질 속성 연구," 혁신기업연구, 제8권, 제1호, 159-175쪽, 2023년 3월
  18. J.Y. Han and G.E. Heo, "Analyzing Students' Non-face-to-face Course Evaluation by Topic Modeling and Developing Deep Learning-based Classification Model, " Journal of the Korean Society for Library and Information Science, vol. 55, no. 4, pp. 267-291, 2021.