DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Influencers' Curator Competences on Reliability and Purchase Intention in Live Commerce: Comparison between Korea and China

라이브 커머스에서 인플루언서의 큐레이터 역량이 신뢰도와 구매의도에 미치는 영향: 한중비교

  • 요우커신 (고려대학교 기업경영학과) ;
  • 연예지 (고려대학교 대학원 기업경영학과) ;
  • 박철 (고려대학교 융합경영학부)
  • Received : 2024.01.24
  • Accepted : 2024.05.16
  • Published : 2024.06.30

Abstract

As the COVID-19 pandemic confirmed the culture of non-face-to-face consumption. In retail commerce, the 'live commerce' market, where sales are made by communicating with customers in the form of live streaming broadcasts, has grown rapidly. Although previous studies have consistently confirmed the phenomenon of "influencers" in society and culture, there is a lack of research on the "sales expertise" of live commerce broadcasters such as Wang Hong in China. In China, "Wang Hong" is short for "Wang Luo Hong Ren", a combination of "Wang Luo", which means the Internet, and "Hong Ren", which means star, and refers to a person who is popular through social platforms and is gaining popularity from many fans. Therefore, this study focuses on Wang Hong's developing "selling expertise" and examines it from the perspective of a shopping curator. In particular, we applied Harold Jarche(2011)'s "Seek-Sense-Share" model to influencers to verify their influence on trust and purchase intention in live commerce. Furthermore, we analyzed the differences between Korea and China.A survey was conducted among live commerce users in Korea and China, and a total of 228 questionnaires were used in the final analysis. Basic statistical analysis was conducted using SPSS and hypotheses were tested using PLS 3.0. The results of the hypothesis testing showed that influencers' curatorial competence "Seek-Sense-Share" had a significant effect on trust, and trust had a positive effect on purchase intention. In addition, there is a significant difference between Korean and Chinese consumers in this relationship.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 고려대학교 특별연구비에 의해 연구되었음.

References

  1. 강인원, 손제영, 문선영, "브랜드 관련 정보원천에 따른 소비자 수용행동 연구: 기업제공 정보와 인플루언서 정보의 영향력 비교", e-비즈니스연구, 제19권, 제6호, 2018, 17-35. https://doi.org/10.20462/TeBS.2018.12.19.6.17
  2. 김기영, 경수빈, "소셜네트워크서비스(SNS) 기반의 음식콘텐츠 정보품질이 이용자 만족, 이용의도, 정보공유의도에 미치는 영향", 관광연구저널, 제32권, 제8호, 2018, 177-192. https://doi.org/10.21298/IJTHR.2018.08.32.8.177
  3. 김성숙, "인터넷오픈마켓에 대한 소비자신뢰와 구매의도에 대한 연구", 소비문화연구, 제12권, 제1호, 2009, 167-188. https://doi.org/10.17053/JCC.2009.12.1.008
  4. 김영란, 서현석, "소비자의 정보원 유형에 따른 설득지식이 정보 공신력과 전문성에 미치는 영향에 대한 연구: 중국 소비자의 사례를 중심으로", 전자무역연구, 제17권, 제3호, 2019, 141-159. https://doi.org/10.17255/ETR.17.3.201908.141
  5. 김재휘, 안정태, "정보원의 전문성과 시청자의 유행관여도에 따른 간접광고의 효과: TV드라마 속 패션상품 PPL을 중심으로", 광고학연구, 제14권, 제1호, 2003, 95-115.
  6. 김주희, "패션 큐레이션(curation) 쇼핑에 영향을 미치는 컨텍스트 특성과 소비자 특성에 관한 연구", 한국의류산업학회지, 제25권, 제1호, 2023, 41-51. https://doi.org/10.5805/SFTI.2023.25.1.41
  7. 김채이, 오송민, 이시연, "라이브 커머스 마케팅", 마케팅, 제56권, 제6호, 2022, 58-67.
  8. 김혜진, 마지나, 장곤우, 배병렬, "인플루언서 특성이 소비자 반응에 미치는 영향: 정보 신뢰성의 매개효과를 중심으로," 대한경영학회지, 제35권 제1호, 2022, 29-52. https://doi.org/10.18032/kaaba.2022.35.1.29
  9. 나경원, 오경화, "라이브 커머스의 왕홍 마케팅이 중국 소비자의 패션상품 구매의도에 미치는 영향 - 왕홍의 특성과 소비자 공동경험의 매개효과를 중심으로", 한국의상디자인학회지, 제23권, 제1호, 2021, 19-36. https://doi.org/10.30751/KFCDA.2021.23.1.19
  10. 마맹, 박 철, "배달앱의 속성이 고객만족에 미치는 영향: 한국 '배민'과 중국 '메이투안(Meituan)' 사용자 비교", 산업혁신연구, 제40권, 제1호, 2024, 196-205. https://doi.org/10.22793/INDINN.2024.40.1.017
  11. 문아로, "인플루언서 속성이 소비자의 구매의도 및 구전의도에 미치는 영향: 한국 인스타그램과 중국 샤오홍슈 비교를 중심으로", Doctoral dissertation, 제주대학교 대학원, 2023.
  12. 박경자, "다수의 쇼핑채널이 존재하는 온라인 환경에서 큐레이션 커머스 선호와 지속사용의도간의 구조적 관계에 대한 실증", 한국경영정보학회 경영정보관련 춘계통합학술대회, 2017, 336-340.
  13. 박민정, "중국 왕홍 마케팅이 구독자의 반응에 미치는 영향", 한국디자인문화학회지, 제25권, 제3호, 2019, 509-521. https://doi.org/10.18208/ksdc.2019.25.3.509
  14. 박지혜, "인플루언서 특성이 소비자 행동의도에 미치는 영향: 계획된 행동이론(TPB) 중심으로", 고려대학교 석사학위논문, 2018.
  15. 박현길, "라이브 커머스", 마케팅, 제54권, 제6호, 2020, 43-54.
  16. 박혜빈,황성욱,김수미, "문화예술 산업 큐레이터 인력 채용 AHP 평가 모형", 사회과학연구, 제44권, 제1호, 2018, 51-77. https://doi.org/10.15820/KHJSS.2018.44.1.003
  17. 박신의, "폐공간(Friche)에서 '예술 공장'으로 - 프랑스 예술 공간 프로젝트와 새로운 문화행동", 프랑스문화연구, 제15권, 2007, 149-179.
  18. 센이, 박 철, "SNS(Social Network Site)를 통한 구전효과에 영향을 미치는 요인: 중국 웨이보(微博)를 중심으로", 국제지역연구, 제19권, 제1호, 2015, 131-156.
  19. 신영웅, 조창환, "페이스북 정보원의 전문성과 사회적 거리감에 따른 광고효과연구: 설득지식모델을 적용하여", 광고학연구, 제25권, 제1호, 2014, 343-366. https://doi.org/10.14377/KJA.2014.1.15.343
  20. 신홍섭, 김철중, "SNS 마케팅 특성 및 인플루언서 특성이 몰입에 미치는 영향: 브랜드 애호도의 매개효과 및 인게이지먼트의 조절효과 중심으로", 문화산업연구, 제21권, 제3호, 2021, 181-192. https://doi.org/10.35174/JKCI.2021.09.21.3.181
  21. 오미현, 김일, "SNS 특성에 의한 패션제품 소비자태도가 구매의도 및 온라인구전에 미치는 영향", 한국패션디자인학회지, 제14권, 제1호, 2014, 101-120.
  22. 오지연, 성열홍, "인플루언서의 신뢰성과 매력성이 관계유지에 미치는 영향 연구 - Z/Y세대를 중심으로", 상품문화디자인학연구(KIPAD논문집), 제57권, 2019, 261-270. https://doi.org/10.18555/kicpd.2019.57.25
  23. 왕붕정, 도몽원, 윤지환, "중국 라이브커머스 왕홍의 특성이 시청자의 구매의도에 미치는 영향: SOR 모델과 플로우 경험이론을 중심으로", 호텔경영학연구, 제30권, 제7호, 2021, 145-165. https://doi.org/10.24992/KJHT.2021.10.30.07.145
  24. 유소은, 홍일유, 김태하, 차훈상, "큐레이션 쇼핑이 온라인 구매행동에 미치는 영향", Entrue Journal of Information Technology, 제15권, 제1호, 2016, 123-134. https://doi.org/10.3923/itj.2016.123.129
  25. 유현아, 박지연, 이혜은, "왕홍의 판매 생방송 시청이 충동구매에 미치는 영향: 중국 의류 판매를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제20권, 제4호, 2020, 212-229. https://doi.org/10.5392/JKCA.2020.20.04.212
  26. 이해인, "AI 의 조언: 큐레이션 유형과 패션상품 쇼핑", Doctoral dissertation, 한양대학교 대학원, 2024.
  27. 정연승, 왕후청, "라이브 커머스의 특성이 관계성과 및 고객충성도에 미치는 영향-혁신 성향의 조절효과", 한국마케팅관리학회 학술대회, 2021, 247-247.
  28. 조정식, 김시온, 황장선, "희소성 메시지 유형에 따른 소비자 반응: 광고 상품 검색 의도, 구매 의도를 중심으로", 광고연구, 제111권, 2016, 132-157.
  29. 조정인, 서용건, 김영남, 양승필, "지역관광 중 정보욕구, 탐색 및 만족에 관한 연구", 지역사회연구, 제22권, 제4호, 2014, 75-94. https://doi.org/10.22921/JRS.2014.22.4.005
  30. 진밍팅, 황진숙, "패션 소셜 큐레이션 쇼핑 앱 특성과 인플루언서 속성이 중국소비자의 구매의도에 미치는 영향: 소비자 전문성의 조절효과", 무역연구, 제16권, 제5호, 2020, 663-686.
  31. 최보연, 김세훈, "전문성 중심 문화예술분야 전문인력 양성과정 개선 방안", 예술경영연구, 제37권, 2016, 151-184.
  32. 최영호, "2022년 소비자의 81%, 인플루언서 마케팅을 수용했다". 매드타임스, 2023.02.25, https://www.madtimes.org/news/articleView.html?idxno=16765.
  33. 최원석, 차서영, 최세정, "인지된 개인화와 종결 욕구가 소비자의 큐레이션 쇼핑 서비스 이용 의도에 미치는 영향", 광고연구, 제119권, 2018, 89-122. https://doi.org/10.16914/ar.2018.119.89
  34. 황성민, 박 철, "한국과 중국간 인터넷 오픈마켓 이용행동 차이에 관한 비교연구", 인터넷전자상거래연구, 제7군, 제4호, 2007, 23-43.
  35. 황희성, "유튜브 뷰티동영상 특성이 뷰티관리행동 및 화장품 구매의도에 미치는 영향", 미용예술경영연구, 제12권, 제4호, 2018, 67-84. https://doi.org/10.22649/JBAM.2018.12.4.67
  36. Bem, D.J. and A. Allen, "On predicting some of the people some of the time: The search for cross-situational consistencies in behavior", Psychological Review, Vol.81, No.6, 1974, 506.
  37. Chow, W.S. and L.S. Chan, "Social network, social trust and shared goals in organizational knowledge sharing", Information & Management, Vol.45, No.7, 2008, 458-465. https://doi.org/10.1016/j.im.2008.06.007
  38. Dale, S., "Content curation: The future of relevance", Business Information Review, Vol.31, No.4, 2014, 199-205. https://doi.org/10.1177/0266382114564267
  39. Daniasa, C.I., V. Tomita, D. Stuparu, and M. Stanciu, "The mechanisms of the influence of viral marketing in social media", Economics, Management & Financial Markets, Vol.5, No.3, 2010, 278-282.
  40. Ducoffe, R.H., "How consumers assess the value of advertising", Journal of Current Issues and Research in Advertising, Vol.17, No.1, 1995, 1-18. https://doi.org/10.1080/10641734.1995.10505022
  41. Fornell, C. and D.F. Larcker, "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error", Journal of Marketing Research, 1981, 39-50.
  42. Hair, J.F., W.C. Blank, B.J. Babin, R.E. Anderson, and R.L. Tathan, Multivariate Data Analysis, 6th ed, Prentice-Hall International, 2006.
  43. Hovland, C. Iver., Janis, I. Lester. , and Kelley, Harold. H., Communication and Persuasion: Psychological Studies of Opinion Change, Greenwood Press, 1953.
  44. Jarche H., "Seek-Sense-Share", 2011, https://jarche.com/pkm/.
  45. Kiel, G.C. and R.A. Layton, "Dimensions of consumer information seeking behavior", Journal of Marketing Research, Vol.18, 1981, 233-239. https://doi.org/10.1177/002224378101800210
  46. Kim, B.J. and E.R. Hwang, "The effect of product evaluation information on the consumer decision making in the on-line context: The word of mouth effect of product review and consumer replies", The Korean Academic Society of Business Administration, 2007, 1-26.
  47. Kim, Y.S., "Persuasive communication", Nanam Print, 2005, doi:10.21074 /kjlcap.2015.16.4.673. https://doi.org/10.21074/kjlcap.2015.16.4.673
  48. Lee, J.H., "Source characteristics of animated 'Spokesfigures'", The Korean Journal of Advertising, Vol.13, No.2, 2002, 147-166.
  49. Lou, C. and S. Yuan, "Influencer marketing: How message value and credibility affect consumer trust of branded content on social media", Journal of Interactive Advertising, Vol.19, No.1, 2019, 58-73. https://doi.org/10.1080/15252019.2018.1533501
  50. Mikkelsen, K. and H. Jarche, "The best leaders are constant learners", Harvard Business Review, 2015, 1-8.
  51. Mortimer, K. and A. Pressey, "Consumer information search and credence services: implications for service providers", Journal of Services Marketing, Vol.27, No.1, 2013, 49-58. https://doi.org/10.1108/08876041311296374
  52. Ohanian, R., "Construction and validation of a scale to measure celebrity endorsers' perceived expertise, trustworthiness, and attractiveness", Journal of Advertising, Vol.19, No.3, 1990, 39-52. https://doi.org/10.1080/00913367.1990.10673191
  53. Petrescu, M., K. O'Leary, D. Goldring, and S.B. Mrad, "Incentivized reviews: Promising the moon for a few stars", Journal of Retailing and Consumer Services, Vol.41, 2018, 288-295. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2017.04.005
  54. Price, L.L., E.J. Arnould, and P. Tierney, "Going to extremes: Managing service encounters and assessing provider performance", Journal of Marketing, Vol.59, No.2, 1995, 83-97. https://doi.org/10.1177/002224299505900207
  55. Xu, X. and S. Pratt, "Social media influencers as endorsers to promote travel destinations: an application of self-congruence theory to the Chinese generation Y", Journal of Travel & Toiurism Marketing, Vol.35, No.7, 2018, 958-972. https://doi.org/10.1080/10548408.2018.1468851
  56. Zeithaml, V.A., L.L. Berry, and A. Parasuraman, "The behavioral consequences of service quality", Journal of Marketing, Vol.60, No.2, 1996, 31-46. https://doi.org/10.1177/002224299606000203
  57. Zhang, W. and S. Watts, "Capitalizing on content: Information adoption in two online communities", Journal of the Association for Information Systems, Vol.9, No.2, 2008, 73-94. https://doi.org/10.17705/1jais.00149
  58. Zhou, Y. and W. Huang, "The influence of network anchor traits on shopping intentions in a live streaming marketing context: The mediating role of value perception and the moderating role of consumer involvement", Economic Analysis and Policy, Vol.78, 2023, 332-342.
  59. 王兴元, 刘鸿辰, "网红粉丝热忱形成机制及对消费者意愿的影响," 网络经济, 2017年 第2期 (总438期), 2017.
  60. 邱艳, 网络红人对90后女性购买彩妆产品的影响分析 (硕士学位论文,安徽理工大学), 2018.
  61. 尹晓楠, 常敏, 电商直播品牌的构建与传播策略--以淘宝直播品牌"薇娅viya" 为例. 视听(03), 2021, 164-165.doi:10.19395/j.cnki.1674-246x.2021.03.074.
  62. 赵保国, 王耘丰, "电商主播特征对消费者购买意愿的影响", 商业研究(01), 2021, 1-6. doi:10.13902/j.cnki.syyj.2021.01.001.
  63. 周鹤, 美妆产品在抖音平台直播效果的影响因素研究硕士学位论文, 辽宁大学, 2021.
  64. 飞书逸途, 韩国跨境电商平台数量暴涨!韩国跨境电商平台排行榜前十名(上), 2023.
  65. 滨州网, 良好口碑源于李佳琦直播间的严格选品, 2023. 09. 21.