DOI QR코드

DOI QR Code

휠체어 장애아동을 위한 유니버설 패션디자인연구

A Study on Development of Universal Fashion Design for Handicapped Children

  • 배지혜 (경희대학교 대학원 텍스타일.패션디자인학과) ;
  • 최정욱 (경희대학교 예술.디자인대학 의류디자인학과)
  • 투고 : 2024.05.02
  • 심사 : 2024.05.27
  • 발행 : 2024.06.30

초록

Currently, in Korea, the number of handicapped children receiving inclusive education in general schools is expanding. In the inclusive education field, the most important tasks are personal needs support, such as toilet assistance, meal assitance, and support for wearing and taking off various assistive devices. A significant portion of the support work in the actual education field is related to clothing. Therefore, it is necessary to research and develop universal fashion designs for handicapped children at school where inclusive education is implemented. To achieve this aim, this study analyzed the concepts, principles and, characteristics of universal fashion design through theoretical research and established research principles. In this study, two fact-finding surveys were conducted. Next, a total of 10 universal fashion designs were proposed considering both the preceding survey results and the principles of universal fashion design Among them, the four designs that were considered most suitable were selected for universal fashion design through F.G.I (Focus Group Interview) analysis conducted by experts. The four selected designs were made by referring to the size framework based on the '6th Human Body Size Survey Report of Korea'. The completed experimental clothes were proposed as the final universal fashion design for handicapped children by conducting external evaluation through a virtual clothing system and real clothes.

키워드

참고문헌

  1. 김수정, 박선욱. (2005). 디자인 접근 방식에 대한 기초연구-유니버설 디자인의 절충적 가치를 중심으로-, 한국기초조형학회, 6(2), 25-35.
  2. 김인경, 최정욱, 신정숙. (2001). 왜소인을 위한 휴먼디자인 의복개발, 복식문화연구, 9(3), 458-500.
  3. 문선정. (2006). 노인 및 장애 여성을 위한 유니버설 패션디자인 개발. 중앙대학교 박사학위논문.
  4. 문선정, 정삼호. (2008). 장애여성을 위한 유니버설 패션디자인 개발. 한국복식학회, 58(9), 142-150.
  5. 박진경, 김선영, 오찬옥. (2012). 통합교육을 위한 초등학교 특수학급과 일반학급의 공간환경 평가, 한국실내디자인학회 학술대회, 14(3), 31-35.
  6. 서정민. (2011). 통합학교의 장애인 편의시설 실태 및 개선방안에 관한 연구. 인하대학교 석사 학위논문.
  7. 오찬옥, 박진경. (2012). 교육공간에 대한 유니버설 디자인 관점에서의 평가 사례연구(1), 한국실내디자인학회 학술대회, 21(5), 12-22.
  8. 윤점룡. (2005). 학령기 장애아동 통합교육 현황 실태 조사, 국가인권위원회.
  9. 이규일. (2021). 서울 시대 초등학교의 유니버설 디자인 적용실태에 관한 연구. 한국교육녹색환경연구원 학술지, 20(1), 1-10.
  10. 이지예. (2009). 현대 유니버설패션디자인의 추구 가치, 서울대학교 석사학위논문.
  11. 임은정. (2017). 장애자녀 부모가 자녀의 초등학교 선택시 입학 정보 습득 현황에 관한 연구. 강남대학교 석사학위논문.
  12. 고용준. (2011). 사용자 중심의 유니버설디자인 방법과 사례. 한국학술정보(주).
  13. 빅터 파파넥. (2009). 인간을 위한 디자인.(현용순.조재경 역). 미진사.
  14. 田中直人, 見寺貞子. (2007). 유니버설 패션.(김연희 역), 서울:연세대학교 출판부.