DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of the Instructor's Communication Type on Rapport and Class Satisfaction in Beauty Design Education

뷰티디자인 교육에서 교수자의 커뮤니케이션 유형이 라포 및 수업 만족에 미치는 영향

  • Sun-Ju Park (Department of Beauty Business, Yongin University)
  • 박선주 (용인대학교 미용경영학과)
  • Received : 2024.03.26
  • Accepted : 2024.05.14
  • Published : 2024.06.30

Abstract

The purpose of this study is to verify the effects of the instructor's communication type on class satisfaction. To this end, a survey was conducted on 204 people taking classes related to beauty design, and regression analysis was conducted on the collected data using SPSS 25.0. It was found that the instructor's communication type had a significant effect on the formation of rapport with learners and class satisfaction. As the instructor's verbal and non-verbal communication positively affects the formation of rapport and enhances class satisfaction, efforts are be needed to improve these aspects. In addition, it can be seen that the instructor's communication type is a variable that positively affects class satisfaction through the formation of rapport. Therefore, instructors need to use appropriate communication types, and the effect of class satisfaction with learners can be enhanced through non-verbal cues, such as exchanging gazes, while having a natural posture, and smiling.

Keywords

References

  1. 김명섭, 정명규. (2022). 대학 품새 선수-지도자 라포 형성에 대한 언어적 커뮤니케이션의 상대적 영향력, 대한무도학회지, 24(2), 29-41.  https://doi.org/10.35277/KAMA.2022.24.2.29
  2. 김상희. (2007). 서비스접점에서 언어적.비언어적 커뮤니케이션이 고객감정과 행동의도에 미치는 영향, 한국소비자학회, 18(1), 97-131. 
  3. 김은주. (2004). 학습자의 리더십 성향, 커뮤니케이션 성향 및 관계유지 행동이 협동학습, 수업 만족도에 미치는 영향, 한국교육심리학회, 18(3), 303-327. 
  4. 김정기. (2012). 커뮤니케이션 스타일, 동기, 주목도, 만족감, 교육효과의 관계, 한국소통학보, 18(1), 202-234. 
  5. 김정숙, 김효숙. (2020). 미용대학 교수자의 커뮤니케이션 능력이 학습자의 학습성과에 미치는 영향, 한국디자인문화학회, 26(2), 103-113.  https://doi.org/10.18208/ksdc.2020.26.2.103
  6. 김화연, 이형룡. (2011). 서비스 직원의 언어적, 비언어적 커뮤니케이션이 브랜드 이미지에 미치는 영향, 호텔경영학연구, 20, 77-88. 
  7. 박성희, 한진욱. (2022). 요가 지도자의 커뮤니케이션 유형, 라포, 재등록의도의 구조적 관계, 한국체육학회지, 61(5), 125-134.  https://doi.org/10.23949/kjpe.2022.09.61.5.10
  8. 박지선, 허단비, 김태희. .(2022). 골프레슨 고객과의 라포형성 및 관계의 질 관리 위한 지도자의 커뮤니케이션 스타일, 한국여성체육학회지, 36(3), 21-34  https://doi.org/10.16915/jkapesgw.2022.9.36.3.21
  9. 송윤희. (2020). 교수자의 비언어적 커뮤니케이션이 대학생의 감성적 실재감, 라포 및 학습 만족도에 미치는 영향, 한국콘텐츠학회, 20(10), 259-269.  https://doi.org/10.5392/JKCA.2020.20.10.259
  10. 이강호, 이고운, 신동진.(2021). 비대면 대학 교양 영어 수업에서 교수자의 커뮤니케이션 스타일이 학습자의 학습동기와 수업만족에 미치는 영향, 언어학회지, 37(2), 197-212. 
  11. 이경탁. (2010). 교수의 비언어적 커뮤니케이션 사용이 학생들의 학업성취도에 미치는 영향, 한국전략마케팅학회, 18(4), 125-140. 
  12. 이상희, 박명규. (2014). 호텔 종사자의 커뮤니케이션 스타일이 고객만족에 미치는 영향: 라포의 매개효과를 중심으로, 고객만족경영연구, 16(1), 179-197. 
  13. 양지인, 이호현. (2019). 항공사 객실승무원의 커뮤니케이션 유형이 승객과의 라포 및 관계의 질에 미치는 영향, 한국관광연구학회, 33(11), 117-131.  https://doi.org/10.21298/IJTHR.2019.11.33.11.117
  14. 유애진. (2020). 교수자의 커뮤니케이션 스타일이 학생의 학습 효과에 미치는 영향: 커뮤니케이션 만족 및 학생의 학습 주목도의 매개효과를 중심으로, 한국미용예술경영학회, 14(3), 1-20. 
  15. 전진명. (2022). 서비스 종사자의 커뮤니케이션 특성이 라포형성과 관계의 질에 미치는 영향, 한국산학기술학회, 23(5), 279-289.  https://doi.org/10.5762/KAIS.2022.23.5.279
  16. 진부경, 이연서. (2024). 미용교육자의 비언어적 커뮤니케이션 능력이 학습자의 신뢰도 및 재등록 간의 관계성 연구, 한국미용학회지, 30(1), 12-24. 
  17. 정샘, 정태겸, 박성언. (2015). 여자 중학교 체육교사의 언어적.비언어적 커뮤니케이션과 수업 태도 및 수업만족의 관계, 한국체육과학학회지, 24(6), 197-208. 
  18. 주형철, 조원호, 김원경, 김수현. (2014). 에어로빅 지도자의 언어적.비언어적 커뮤니케이션과 갈등, 유대감 및 운동지속의사의 구조적 관계, 코칭능력개발지, 16(2), 25-36. 
  19. 추나영. (2019). 대학체육실기 수업에서 교수자의 언어적.비언어적 커뮤니케이션이 교수자 평가 및 수업만족에 미치는 영향, 한국체육학회지, 58(6), 141-150. 
  20. 최신혜, 양석준, 김형준. (2016). 판매서비스 제공자의 언어적.비언어적 커뮤니케이션이 소비자 구매행동에 미치는 영향력에 관한 연구, 소비자학 연구, 27(5), 1-32. 
  21. 한영일, 박도헌. (2015). 체육관련학과 교수의 언어적.비언어적 커뮤니케이션에 따른 수업 효과 분석, 한국체육과학회지, 24(6), 373-388. 
  22. 한주연, 임연실, 전해정. (2021). 미용실기교사의 비언어적 커뮤니케이션이 교육만족도와 수업 태도에 미치는 영향, 한국인체미용예술학회지, 22(2), 35-51. 
  23. 홍성윤, 신승호. (2020). 검도지도자의 커뮤니케이션 스타일과 라포 및 수련만족도 간의 구조적 관계, 한국체육과학회지, 29(1), 303-316.  https://doi.org/10.35159/kjss.2020.02.29.1.303
  24. Burgoon, J. K., Birk, T., & Pfau, M. (1990). Nonverbal behaviors, persuasion, and credibility. Human Communication Research, 17(1), 140-169.  https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1990.tb00229.x
  25. Crosby, L. A., Evans, K. R., & Cowles, D. (1990). Relationship Quality in Service selling: An Inter personal Influence perspective. Journal of Marketing, 54(7), 68-81.  https://doi.org/10.1177/002224299005400306
  26. Davis, J., Le, B., & Coy, A. E. (2011). Building a Model of Commitment to The Natural Environment to Predict Ecological Behavior and Willingness to Sacrifice, Journal of Environment Psychology, 31, 257-265. 
  27. Frisby, B. N., & Martin, M. M. (2010). Instructor student and student-student rapport in the classroom, Communication Education, 59(2), 146-164.  https://doi.org/10.1080/03634520903564362
  28. Granitz, N. A., Koernig, S. A., & Harich, K. R. (2009). Now it's personal: Antecedents and outcomes of rapport between business faculty and their students, Journal of Marketing Education, 31(1), 52-65. 
  29. Gremler, D. D., & Gwinner, K. P. (2000). Customer employee rapport in service relationships, Journal of Service Research, 3(1), 82-104.  https://doi.org/10.1177/109467050031006
  30. King, C. A., & Garey, J. G. (1997). Relational Quality in Service Encounters, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 16(1), 39-63. 
  31. Lammers, W. J. & Gilaspy Jr. J. A.(2013). Brief measure of student-instructor rapport predicts students success in online courses. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 7(2), 1-13. 
  32. Mehrabian, A. (1972). Nonverbal communication. Chicago: Aldine Antherton. 
  33. Santana, J. C. (2019).. Establishing teacher-student rapport in an English medium instruction class, Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning, 12(2), 265-291.  https://doi.org/10.5294/laclil.2019.12.2.4
  34. Sommerville, A. N. (1982). The presearch reference interview: A step by stepguide. Date Base, 5, 32-38. 
  35. Sundram, D. & Webster, C.(2000). The role of nonverbal in service communication encounters. The Journal of Service Marketing, 14(5), 378-389.  https://doi.org/10.1108/08876040010341008
  36. Swan, K.(2001). Virtual interaction: Design factors affecting student satisfaction and perceived learning in asynchronous online courses. Distance education, 22(2), 306-331.  https://doi.org/10.1080/0158791010220208
  37. Webster, C., & Sundaram, D. S. (2009). Effectof service provider's communication style on customer satisfaction in professional services setting the moderating role of criticality and service nature, Journal of Services Marketing, 23(2), 103-113.  https://doi.org/10.1108/08876040910946369