DOI QR코드

DOI QR Code

Survey of elementary school teachers' perceptions of the 2022 revised mathematics curriculum

2022 개정 수학과 교육과정에 대한 초등학교 교사들의 인식 조사

  • Received : 2024.01.30
  • Accepted : 2024.03.07
  • Published : 2024.04.30

Abstract

The purpose of this study is to identify the expected difficulties and necessary support when applying the 2022 revised mathematics curriculum to elementary schools, and to support the establishment of the field. To this end, we explored the major changes in the 2022 revised mathematics curriculum, and based on this, we conducted a survey of elementary school teachers to identify the expected difficulties and necessary support when applying it in the field. In particular, when analyzing the results, we also examined whether there were any differences in the expected difficulties and necessary support depending on the size of the school where it is located and the teaching experience of the teacher. The research results are as follows. First, the proportion of teachers who expect difficulties in applying the 2022 revised mathematics curriculum was mostly below 50%, but the proportion of teachers who demand support was much higher, at around 80%. Second, the difficulty of elementary school teachers in applying the 2022 revised mathematics curriculum was found to be the greatest in evaluation. Third, in relation to the use of edutech, teachers in elementary schools are also expected to have difficulties in teaching and learning methods to foster students' digital literacy, assessment using teaching materials or engineering tools, and assessment in online environments. Fourth, the difficulty of elementary school teachers in applying the 2022 revised mathematics curriculum was also significant in relation to mathematics subject competencies. Fifth, it was found that there is also difficulty in understanding the major changes of the achievement standards, including the addition, deletion, and adjustment of the achievement standards, and the impact on the learning of other achievement standards. Finally, the responses of elementary school teachers to the expected difficulties and necessary support in applying the 2022 revised mathematics curriculum did not differ depending on the size of the school where it is located, but statistically significant differences were found in a number of items depending on the teaching experience of the teacher. Based on these research results, we hope that various support will be provided for the 2022 revised mathematics curriculum, which will be applied annually from 2024.

본 연구는 2022 개정 수학과 교육과정을 초등학교에 적용할 때 예상되는 어려움과 필요한 지원을 파악하여 현장안착을 위한 지원을 파악하는 데 목적이 있다. 이를 위해 2022 개정 수학과 교육과정의 주요 변화를 탐색하고, 이를 토대로 초등학교 교사를 대상으로 설문조사를 실시하여 현장 적용 시 예상되는 어려움과 필요한 지원을 파악하였다. 특히 결과 분석 시 학교가 소재하는 지역 규모와 교사의 교육 경력에 따라 예상되는 어려움과 필요한 지원에서 차이가 있는지도 살펴보았다. 연구 결과, 첫째, 2022 개정 수학과 교육과정 적용 시 어려움을 예상하는 교사의 비율은 대부분 50% 이하로 나타났지만, 지원을 요구하는 교사의 비율은 80% 내외로 훨씬 높게 나타났다. 둘째, 2022 개정 수학과 교육과정 적용 시 예상되는 초등학교 교사들의 어려움은 평가에서 가장 크게 나타났다. 셋째, 에듀테크 활용과 관련해서 학생의 디지털 소양 함양을 위한 교수·학습 방법, 교구나 공학 도구를 활용하는 평가, 온라인 환경에서의 평가 등에서도 초등학교 교사들의 어려움이 예상된다. 넷째, 2022 개정 수학과 교육과정 적용 시 예상되는 초등학교 교사들의 어려움은 수학 교과 역량과 관련해서도 크게 나타났다. 다섯째, 성취기준과 관련해서 성취기준의 추가, 삭제, 조정 등을 포함하는 주요 변화와 그에 따라 다른 성취기준 학습에 미치는 영향을 파악하는 데도 어려움이 예상되는 것으로 나타났다. 마지막으로, 2022 개정 수학과 교육과정 적용 시 예상되는 어려움과 필요한 지원에 대한 초등학교 교사들의 반응이 학교가 소재하는 지역 규모에 따라서는 차이가 없었으나 다수의 항목에서 교사의 교육 경력에 따라 통계적으로 차이가 나타났다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 2024년부터 연차적으로 적용될 2022 개정 수학과 교육과정에 대한 다양한 지원이 이루어지길 기대한다.

Keywords

References

  1. 고정화(2023). 우리나라와 캐나다 온타리오 주의 초등학교 수학과 교육과정 비교 분석: 자료와 가능성 영역을 중심으로. 교육발전, 43(2), 213-234
  2. 교육부(2021a). '2022 개정 교육과정' 총론 주요사항 발표: 더 나은 미래, 모두를 위한 교육. 교육부 보도자료(2021. 11. 24.)
  3. 교육부(2021b). 더 나은 미래, 모두를 위한 교육: 2022 개정 교육과정 총론 주요사항[시안] 발표. 교육부 보도자료(2021. 11. 24.) [붙임1].
  4. 교육부(2021c). 2022sus 교과 교육과정 개정을 위한 연구진 2차 합동 워크숍. 교육부
  5. 교육부 (2022a). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2022-33호 [별책 8]
  6. 교육부(2022b). 2022 개정 초.중등학교 및 특수교육 교육과정 확정.발표: 배움의 즐거움을 일깨우는 미래교육으로의 전환. 교육부 보도자료(2022. 12. 21.).
  7. 권점례, 박은아, 김현경, 이영미, 강민규, 송민영, 배영권, 서영진(2016). 2015 개정 교과 교육과정 적용방안(I): 초.중학교를 중심으로. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2016-8-1.
  8. 권점례(2017). 2015 개정 교육과정에 대한 초등학교 교사들의 인식 및 요구 분석. 수학교육, 56(2), 213-234.
  9. 배주경, 박소영, 이미경, 권점례, 이지수, 이소연(2023). 2022 개정 교육과정에 따른 교과 교육과정 적용방안 연구(I): 초등학교를 중심으로. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2023-6.
  10. 서보억, 임해미(2023). 중국의 중학교 통계 교육과정분석을 통한 통계교육 방안 탐색: 2022 개정 수학과 교육과정을 중심으로. 수학교육논문집, 37(3), 329-348.
  11. 송창근, 이경화(2023). 수학과 교육과정에서의 빅 아이디어 접근의 이해와 실행 모델 탐색. 수학교육학연구, 33(1), 101-122.
  12. 이경화 외 44인(2022a). 2022 개정 수학과 교육과정시안 개발 연구. 교육부.한국과학창의재단. 발간등록번호 11-B552111-000033-01
  13. 이경화 외 44인(2022b). 2022 개정 수학과 교육과정시안 (최종안) 개발 정책연구. 교육부.한국과학창의재단. 발간등록번호 11-B552111-000034-01
  14. 이정원(2023). 2022 개정 고등학교 수학과 교육과정에 대한 교사들의 인식 연구. 연세대학교 교육대학원 석사 학위 논문.
  15. 이화영(2023). 2022 개정 수학과 교육과정에서 역량과 초등학교 내용 체계 및 성취기준과의 연계성 분석. 초등수학교육, 26(4), 369-385
  16. 최지선, 나귀수(2023). 한국의 수학과 교육과정에서 초기대수 내용의 변화. 수학교육학연구, 33(2), 447-477.
  17. 허경철, 이광우, 박순경, 강창동, 이미숙, 정영근, 김진숙, 민용성, 김희규, 유신영(2005). 학교교육 내실화 후속 지원 연구(III): 학교교육 내실화를 위한 국가교육과정 적용 과정 개선 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2005-2-1.