DOI QR코드

DOI QR Code

디지털 매체와 가상 세계의 시대, 연극-연기 교육 연구

A Study on the Age of Digital Media and Virtual Reality, Theater and Acting Education

  • 서나영 (평택대학교 연극영화과)
  • Nayoung Suh (Department of Theater and Film, Pyeongtaek University)
  • 투고 : 2024.03.18
  • 심사 : 2024.04.15
  • 발행 : 2024.04.30

초록

팬데믹 이후 세계는 디지털 콘텐츠로 연결되는 사회를 더 빨리 가져왔다. 공연 예술계 역시 기술이 작품의 제작 환경은 물론 내용과 형식을 바꿔가고 있다. 또한 디지털 매체와 가상현실과 연계된 프로그램, 공연은 계속 적극적으로 개발되고 늘어나고 있다. 이 논문은 먼저 이러한 변화가 급격하게 진행되는 시기, 연극과 연기 교육은 어떠한 모습으로 수요자들을 만나고 있는지 진단한다. 포스트 코로나 시대에 있어 기존의 전통적인 방법의 교육에는 균열이 시작되었다. 기존의 문제점들을 구체적으로 살펴보고 변화의 지점들을 가상 세계와 디지털 매체 환경의 변화로부터 살펴본다. 결론적으로 팬데믹 이후 연극과 연기 교육은 수요자 중심의 패러다임으로 변화해야 한다.

After the pandemic, the world has brought about a society that connects to digital content faster. In the performing arts world, technology is also changing the production environment, content, and format of works. In addition, theatre and performances linked to digital media and virtual reality continue to be actively developed and increased. This paper first diagnoses how theater and acting education are meeting consumers(students) in a time when these changes progress rapidly. In the post-COVID-19 era, a crack began in the traditional method of education. We look at the existing problems of traditional education of theatre and acting in detail and look at the points of change from the changes in the virtual world and digital media environment. In conclusion, post-pandemic theater and acting education needs to shift to a consumer-centered paradigm.

키워드

과제정보

이 논문은 2021년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 인문사회분야 신진연구자지원사업의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2021S1A5A8068589).

참고문헌

  1. S. Zizek and T. K. Lee, The Post-Corona New Normal. Vision CNF, 700, pp. 17-18, 2020.
  2. S. Zizek, Pandemic Panic. Bookhouse Publishers, 150, pp. 20-21, 2020.
  3. N. Y. Suh, "Post-pandemic, theater education and technology," Lingua Humanitatis, vol. 24, no. 2, pp. 123-146, 2022. https://doi.org/10.16945/inahsl.24.2.5
  4. https://en.dict.naver.com/#/entry/enko/1790e815ca71486688092c018f9de75e
  5. E. Y. Jung, "University acting education in the age of uncontact: Zooming in on zoom," Korean Theater, vol. 9, pp. 80-81, 2020.
  6. B. H. Ha, "A short reflection on online acting education in the untact era - focusing on the experience of one person's etude and observation class," Korean Society of Theater Education, Fall Conference Proceedings, pp. 2-14, 2020.
  7. J. S. Choi, "A case of non-face-to-face practical video class - 'Inducing learning while communicating dynamically'," Korean Society of Theater Education, Fall Conference Proceedings, pp. 15-23, 2020.
  8. K. H. Lee, "How to design and operate a theater performance class applying blind learning," Korean Society of Theater Education, Fall Conference Proceedings, pp. 41-53, 2020.
  9. J. H. Cho, "Theater education environment in the post-corona era," Korean Society of Theater Education, Fall Conference Proceedings, pp. 71-85, 2020.
  10. N. Y. Suh, "Post-pandemic, theater education and technology," Lingua Humanitatis, vol. 24, no. 2, pp. 123-146, 2022. https://doi.org/10.16945/inahsl.24.2.5
  11. https://otr.co.kr/%EB%A9%94%ED%83%80%EB%B2%84%EC%8A%A4-%EC%9D%B4%EB%A8%B8%EC%8B%9C%EB%B8%8C-%EC%94%A8%EC%96%B4%ED%84%B0-%EA%B3%A0%EC%8A%A4%ED%8A%B8-%EC%9D%B8-%EB%8D%94-%EC%94%A8%EC%96%B4%ED%84%B0-%EB%B9%84%EC%9A%98/
  12. Uta Hagen, A Challenge for the actor, SCRIBNER, 307, pp. 157-158, 1991.