DOI QR코드

DOI QR Code

3D 프린터를 활용한 로봇 팔의 제작과 제어를 위해 시도한 융합 교육의 발전 방안 연구

A study on the Development of Fusion Education Attempting to Utilize 3D Printing for the Fabrication and Control of Robot Arms

  • 장은영 (국립공주대학교 전기전자제어공학부) ;
  • 유형진 (국립공주대학교 전기전자제어공학부)
  • Eum-young Chang (Div. of Elecctrical, Electronics & Control Engineering, Kongju National University) ;
  • Hyung-jin Yu (Div. of Elecctrical, Electronics & Control Engineering, Kongju National University)
  • 투고 : 2024.03.14
  • 심사 : 2024.04.08
  • 발행 : 2024.04.30

초록

이 연구는 특성화고 학생들에게 인벤터 소프트웨어를 사용하여 로봇 팔을 디자인하고 3D 프린터를 통해 제작하여 아두이노 마이컴으로 제어하는 융합 교육 방법을 소개하며, 학생들에게 실무 경험을 제공하고 다양한 학문 분야의 지식과 기술을 융합할 수 있는 기회를 제공할 수 있다. 학생들은 CAD 소프트웨어로 디자인을 시작하고, 3D 프린팅 기술을 통해 실제로 로봇 팔의 부품을 제작하며, 마지막으로 부품을 조립한 로봇 팔을 프로그래밍하여 제어하게 하였다. 이 융합교육에서 학생들의 문제 해결능력과 창의성을 키우고, 학습 동기를 높이는 데 도움이 되었고 이런 교육적시도가 실제 교육과정에 적용하기 위해서는 적절한 자원과 교사의 지속적인 관심과 지원이 필요하며, 이러한 연구는 향후 교육에서 적용 가능성을 탐색하기 위한 기초적인 연구로 간주된다.

This study introduces specializer high school students , as a fusion education method using Inventor software to design a robot arm, which is then 3D printed and controlled by an Arduino microcontroller. Students gain practical experience and have the opportunity to integrate knowledge and skills from various academic fields. They start by designing in CAD software, proceed to fabricate actual robot arm components using 3D printing technology, and finally program and control the assembled robot arm. This interdisciplinary education enhances students' problem-solving abilities, fosters creativity, and increases their motivation to learn. To implement such educational endeavors in actual curricula, ongoing teacher support and appropriate resources are essential. This research serves as a foundational exploration of the applicability of fusion education in future learning contexts.

키워드

참고문헌

  1. E. H. Goo, "Investigating the restructuring of artificial intelligence curriculum in specialized high schools following AI department reorganization," Journal of Practical Engineering Education, vol. 16, no. 1, pp. 41-49, 2024.
  2. E. K. Lee, "A comparative analysis of contents related to artificial intelligence in national and international K-12 Curriculum," The Journal of Korean Association of Computer Education, vol. 23, no. 1, pp. 37-44, 2020. https://doi.org/10.32431/KACE.2020.23.1.003
  3. B. S. Ryuh and Y. S. Oh, "Robot deburring automation - System using solid rotation burr-," Journal of the Korean Society of Precision Engineering, vol. 14, no. 12, pp. 30-47, 1997.
  4. J. H. Lee, J. H. Kim, and M. C. Lee, "Gain tuning for SMCSPO of robot arm with Q-learning," Journal of Korea Robotics Society, vol. 17, no. 2, pp. 221-229, 2022. https://doi.org/10.7746/jkros.2022.17.2.221
  5. C. H. Hyun, D. W. Hong, K. H. Kim, and J. H. Jeong, "Design of a capacitive-type 4-axis force-torque sensor," Proceedings of the Korean Society of Precision Engineering Conference, pp. 1117-1118, 2011.
  6. M. S. Lee, "The effect of perceiving barriers in STEAM on futurities toward STEAM applications," The Journal of Korean Teacher Education, vol. 30, no. 4, pp. 259-278, 2013. https://doi.org/10.24211/tjkte.2013.30.4.259