DOI QR코드

DOI QR Code

User Experience (UX) in the Early Days of Generative AI : The benefits and concerns of employees in their 30s and 40s through the Q-methodology

생성형 인공지능 초기 단계의 사용자경험(UX): Q-방법론을 통해 살펴본 30-40대 직장인의 편의와 우려

  • 이은주 (국민대학교 경영정보학부) ;
  • 윤지찬 (국민대학교 비즈니스IT전문대학원) ;
  • 이준식 (국민대학교 비즈니스IT전문대학원) ;
  • 박도형 (국민대학교 경영정보학부/비즈니스IT전문대학원)
  • Received : 2023.11.23
  • Accepted : 2024.01.09
  • Published : 2024.03.31

Abstract

Purpose The purpose of this study is to examine the customer experience of generative AI among office workers aged 30 to 40, investigating usability, usefulness, and affect, and understanding concerns and expectations. Design/Methodology/Approach This research used Q methodology to assess the customer experience of generative AI. Users are engaged in a problem-solving journey, and data is collected by having participants rank 36 statements based on usability, usefulness, and affect, referred to as the three goals of User Experience. Participants use a forced distribution table with a scale from -5 to +5 to indicate the subjective importance of each statement. The results identified four groups, reflecting different perspectives and attitudes toward generative AI. Findings Participants express overall comfort with generative AI, perceive AI as more knowledgeable in unfamiliar domains, but harbor doubts about AI's understanding. Disagreements emerge on AI replacing humans, the value of unique human roles, data confidentiality, fears of AI advancement, and emotional impacts. Identified four groups: Users who treat AI as a soulless assistant and are active in business use, Uncle users who want to use new technologies properly and are not afraid of technology, users who recognize the limits of AI despite its efficiency, and users who require strong verification in the future. It has the potential to guide future guidelines, ethical codes, and regulations for the appropriate use of AI. In addition, this approach lays the groundwork for future empirical analyses of generative AI.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2020년도 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단 기초연구사업의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2020R1A2C1006001).

References

  1. 공정식, "인공지능 ChatGPT 와의 대화에서 엿본 미래의 희망," 대한토목학회지, 제71권, 제3호, 2023, pp. 12-15.
  2. 구본권, "챗 GPT 시대의 필수역량 'AI 리터러시'," KISO 저널, 제50권, 2023, pp. 36-39.
  3. 김범종, "Q 방법론의 이해와 소비자 연구에의 적용," Asia Marketing Journal, 제1권, 제3호, 1999, pp 7.
  4. 김윤명, "생성형 인공지능 (AI) 모델의 법률 문제," 정보법학, 제27권, 제1호, 2023, pp. 77-112.
  5. 김좌겸, 황순원, 이상희, "Q 방법론을 활용한 대학생의 비대면 상담 인식에 대한 주관성 연구," 학습자중심교과교육연구, 제22권, 제13호, 2022, pp. 355-370. https://doi.org/10.22251/jlcci.2022.22.13.355
  6. 김진우, "Human Computer Interaction 개론," 안그라픽스, 2005
  7. 김흥규, "P 표본의 선정과 Q 소팅," 주관성 연구, 제15호, 2007, pp. 5-19.
  8. 김흥규, "Q 방법론: 과학철학, 이론, 분석 그리고 적용," 커뮤니케이션북스, 2008.
  9. 박교식, "폴리아의 생애와 그의 수학교육 이론," 수학교육, 제28권, 제1호, 1989, pp. 7-12.
  10. 박하나, "이미지 생성 인공지능 (AI) 달리(DALL-E)의 활용 사례 연구," 조형미디어학, 제26권, 제1호, 2023, pp. 102-110. https://doi.org/10.35280/KOTPM.2023.26.1.11
  11. ZDNET, "기술혁신뿐 아니라 완전히 새로운 AI 시대 준비해야", 방은주 기고, 2023.01.10., Available : https://zdnet.co.kr/view/?no=20230110155704.
  12. 서봉군, 조성민, 이준식, 박도형, "혁신 사업화 여정 기반의 중소기업 규제 대응 전략 연구," 기술혁신학회지, 제 26권, 제 2호, 2023, pp. 169-189. https://doi.org/10.35978/jktis.2023.4.26.2.169
  13. 석정현, 주다영, "AI 그림에 대한 사회 인식 및 AI 생성 서비스의 발전 방향성 분석," 한국 HCI 학회 학술대회, 2023. pp. 253-258.
  14. 설종원, 한정완, "HCI 이론을 적용한 앱 게임 핵심디자인요소의 사용성 만족도 평가," 디지털디자인학연구, 제11권, 제4호, 2011, pp. 469-477. https://doi.org/10.17280/JDD.2011.11.4.046
  15. 신동훈, 신우식, 김희웅, "작성자 언어적 특성 기반 가짜 리뷰 탐지 딥러닝 모델 개발," 정보시스템연구, 제 31권, 제 4호, 2022, pp. 1-23.
  16. 양지훈, 윤상혁, "ChatGPT를 넘어 생성형(Generative) AI 시대로 : 미디어.콘텐츠 생성형 AI 서비스 사례와 경쟁력 확보 방안," 미디어 이슈&트렌드, 제55권, 2023, pp. 62-70.
  17. 양지훈, 양성병, 윤상혁, "생성형 AI 서비스의 성공요인에 대한 탐색적 연구: 텍스트마이닝과 ChatGPT 를 활용하여," 경영정보학연구, 제25권, 제2호, 2023, pp. 125-144. https://doi.org/10.14329/isr.2023.25.2.125
  18. 유성훈, 박도형, "고객경험 개선을 위한 고객여정지도 기반 Q-방법론 통합 고객경험관리 프로세스 제안: CX-Q," 정보시스템연구, 제 32권, 제 1호, 2023, pp. 201-221.
  19. 이정희, 이재무, "HCI 이론을 적용한 게임형 학습 프로그램 평가 준거 개발," 한국게임학회 논문지, 제7권, 제2호, 2007, pp. 91-100.
  20. 정동균, 박영식, "LSTM 인공신경망을 이용한 자동차 A/S 센터 수리 부품 수요 예측 모델 연구," 정보시스템연구, 제 31권, 제 3호, 2022, pp. 197-220.
  21. Alex Singla, "The state of AI in 2023: Generative AI's breakout year," Mckinsey Survey, August, 2023, Available: https://www.mckinsey.com/capabilities/quantumblack/our-insights/the-state-of-ai-in-2023-generative-AIs-breakout-year
  22. Banasick, "KADE: A desktop application for Q methodology," Journal of Open Source Software, Vol. 4, No. 36, 2019, pp. 1360
  23. Chatterjee, J., and Dethlefs, N., "This new conversational AI model can be your friend, philosopher, and guide... and even your worst enemy," Patterns, Vol. 4, No. 1, 2023, pp. 100676.
  24. Dwivedi, Y. K., Kshetri, N., Hughes, L., Slade, E. L., Jeyaraj, A., Kar, A. K., and Ahuja, M., "So what if ChatGPT wrote it? Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy," International Journal of Information Management, Vol. 71, 2023, pp. 102642.
  25. Eke, D. O., "ChatGPT and the rise of generative AI: threat to academic integrity?," Journal of Responsible Technology, Vol. 13, 2023, pp. 100060.
  26. Hu, Krystal., "ChatGPT sets record for fastest-growing user base - analyst note," Reuters, Retrieved February, 2023, Available: https://www.reuters.com/technology/chatgpt-sets-record-fastest-growing-user-base-analyst-note-2023-02-01/
  27. Lim, W. M., Gunasekara, A., Pallant, J. I., and Pechenkina, E., "Generative AI and the future of education: Ragnark or reformation? A paradoxical perspective from management educators," The International Journal of Management Education, Vol. 21, No. 2, 2023, pp. 100790.
  28. Lund, B. D., and Wang, T., "Chatting about ChatGPT: how may AI and GPT impact academia and libraries?," Library Hi Tech News, Vol. 40, No. 3, 2023, pp 26-29. https://doi.org/10.1108/LHTN-01-2023-0009
  29. Nielsen, J., "Usability engineering," Morgan Kaufmann, San Francisco, 1994
  30. Roose, K., "An AI-generated picture won an art prize. Artists aren't happy," New York Times, September, 2022, Available: https://www.nytimes.com/2022/09/02/technology/ai-artificial-intelligence-artists.html?smid=url-share
  31. Rudolph, J., Tan, S., and Tan, S., "ChatGPT: Bullshit spewer or the end of traditional assessments in higher education?," Journal of Applied Learning and Teaching, Vol. 6, No. 1, 2023
  32. Stephenson, W., "Q-methodology, interbehavioral psychology, and quantum theory," The psychological record, Vol. 32, No. 2, 1982, pp. 235-248
  33. Zhai, X. "ChatGPT user experience: Implications for education," SSRN, 2022, Available at SSRN 4312418.