DOI QR코드

DOI QR Code

Research on the Transition Process of University Lifelong Education System Support Project

대학 평생교육체제 지원사업 사업의 변천과정 연구

  • 정복임 (성운대학교 스마트평생교육학부) ;
  • 김태희 (성운대학교, 스마트평생교육학부)
  • Received : 2024.01.04
  • Accepted : 2024.02.01
  • Published : 2024.03.31

Abstract

The purpose of this study is to examine the limitations of university operating system changes as a result of the policy changes and outcomes of the university lifelong education system support project by project period, and based on this, to propose a development plan to support the university's adult learning system. In this study, we sought to investigate changes in the higher education environment and changes in lifelong education in universities through analysis of literature and various data. The changing times of technological innovation and changes in knowledge require continuous learning even after school education, and the need for re-education and improved education is increasing. Therefore, the Ministry of Education and the National Institute for Lifelong Education have been actively carrying out support projects for lifelong learning-centered universities since 2008 to provide adult learners with opportunities to study. This project is centered around universities and the local community, and is promoting various types of changes in educational operation, such as reforming the university's academic system to be adult-friendly and operating night or weekend classes in order to provide educational opportunities for adult learners. Now, universities must play a role as a hub of regional lifelong education for the coexistence of the region and university, and as a key institution responsible for the contemporary tasks of sustainable development and coexistence between the university and the community.

이 연구의 목적은 대학평생교육체제 지원사업의 사업추진 시기별 정책변화와 그 성과로서 대학운영체제변화의 한계점을 살펴보고, 이를 바탕으로 대학의 성인학습제제 지원을 위한 발전방안을 제시하고자 한다. 본 연구에서는 문헌자료와 각종 자료 분석을 통하여 고등교육 환경 변화와 대학의 평생교육 변천을 알아보고자 하였다. 기술혁신이라는 시대적 변화와 지식의 변화는 학교교육 이후에도 계속적인 배움을 요구하고 있으며, 재교육과 향상교육에 대한 필요성이 증가하고 있다. 따라서 교육부와 국가평생교육진흥원에서는 성인학습자들이 공부할 수 있는 기회를 제공하기 위해 2008년부터 평생학습 중심대학 지원사업을 활발하게 진행하고 있다. 이 사업은 대학과 지역사회가 중심이 되어 성인학습자의 교육기회를 제공하기 위해 대학의 학사제도를 성인친화형으로 개편하고, 야간 혹은 주말수업을 운영하는 등 다양한 형태의 교육 운영 변화를 추진하고 있다. 이제 대학은 지역·대학의 상생을 위한 지역 평생교육의 허브로서 대학과 지역사회 지속가능 발전과 상생의 시대적 과업을 담당하는 핵심기관으로서의 역할을 담당해야 할 것이다.

Keywords

References

  1. Bog-Im Jeong, "A Study on the Construction of a New Paradigm for the Management of University-affiliated Lifelong Education Centers", Daegu Haany University doctoral thesis, 2020.
  2. Seong-Bu Choi, Hye-JinLee, Yun-Cheol Nam, "The 5th Basic Plan for Lifelong Education Promotion ('23~'27)", Ministry of Education, Seoul, 2022.
  3. Heung-Kwon Yang, "Lifelong Education Theory", Shinjeong, Seoul, 2017.
  4. Young-Chan Lee, "University Lifelong Education Activation Support Project Information Session Material Collection", Lifelong Education Promotion Agency, Seoul, 2010.
  5. Dae-jung Kang, "2022 Lifelong White Paper", National Lifelong Education Promotion Agency, Seoul, 2023.
  6. Dae-jung Kang, "2022 Lifelong White Paper", National Lifelong Education Promotion Agency, Seoul, 2023.
  7. Dae-jung Kang, "2022 Lifelong White Paper", National Lifelong Education Promotion Agency, Seoul, 2023.