초록
한국형발사체(KSLV-II, 누리호)는 상용의 항공유를 발사체 연료로 사용한다. 한국형발사체에 적용된 연료유 규격은 항공유 규격에서 도입하였지만, 수분과 미립 협잡물 규격과 분석 방식은 편의성과 정확성을 위해 디지털 방식으로 변환하였다. 연료유 관리를 위해 입고, 저장, 사용 단계마다 검사하여 적합성을 판단하는 연료유 관리시스템을 구축하였으며, 이를 위해 나로우주센터에 분석실을 구축하였다. 입고 검사로 연료유의 혼유 가능성을 차단하고, 저장 검사로 장기간 성분 변화를 관찰했으며, 사용 전 검사를 통해 엔진 시험이나 발사체 시험의 연료유 적합성을 판단하였다. 장기간의 분석 결과로 우주센터의 연료유 저장 방식이 적절함을 확인하였고, 관리시스템으로 수백 번의 엔진 시험과 여러 차례의 비행시험에 대응할 수 있었다.
The Korean launch vehicle (KSLV-II) has used commercial aviation jet fuel, Jet A-1. Fuel specifications were introduced from Jet A-1 specifications. However, specifications and inspection methods of moisture and particulate matters were changed digitally for convenience and accuracy. To control fuel quality, a fuel management system was established to determine suitability by inspecting it at each stage of warehousing, storage, and application. An analysis room was then established at the Naro Space Center. The possibility of fuel mixing was blocked by warehousing inspection. Long-term component changes were then observed by storage inspection. Finally, suitability of the engine test or the launch vehicle test was determined through application inspection. Long-term analysis verified that the space center's fuel oil storage method was appropriate and that the quality management system was able to handle hundreds of engine tests and several flight tests.