DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Application of a Project-based Sustainability Education Program

프로젝트 기반 지속가능성 교육 프로그램의 개발과 적용

  • Received : 2023.12.25
  • Accepted : 2024.01.11
  • Published : 2024.01.31

Abstract

In this study, we developed a sustainability education program employing a project-based learning strategy for prospective teachers and investigated its effectiveness. A total of 23 senior students from a university of education participated in the study. The investigation involved a pretest on their pro-environmental behavior and attitudes, followed by a five-week implementation of the program, during which students individually engaged in energy-saving projects. Following the program, a post-test, which used the same questionnaire as the pretest, was administered. In addition, we conducted individual interviews with nine students who actively engaged in the projects. We analyzed the interview contents, portfolios, and reports; identified sub-concepts related to the program's effectiveness and its causes; and then organized them into subcategories. Then, we extracted recurring relationships among the subcategories to formulate a tentative explanatory model. The results indicate that the program positively impacted students' pro-environmental behavior and values/attitudes. Notably, the students' "sense of achievement gained through success" emerged as a significant factor influencing their pro-environmental behavior. Furthermore, some causes were found to indirectly affect pro-environmental behavior through pro-environmental values and attitudes.

이 연구에서는 프로젝트 기반 학습 전략을 사용한 지속가능성 교육 프로그램을 개발하고 예비 교사를 대상으로 적용하여 그 효과를 분석하였다. 교육대학교의 4학년 학생 23명이 연구에 참여하였고, 사전 검사로 환경 관련 행동 및 태도 검사를 실시하였다. 지속가능성 교육 프로그램을 5주에 걸쳐 실시하였고, 학생들은 전기 절약 프로젝트를 각자 수행하였다. 사후 검사는 사전 검사와 같은 검사지를 사용하였고, 프로젝트에 적극적으로 참여한 아홉 명을 대상으로 개별 면담을 하였다. 면담 내용과 포트폴리오 및 결과 보고서를 심층적으로 분석하여 지속가능성 교육 프로그램의 효과와 원인에 관련된 하위 개념을 도출한 뒤 유목화하여 하위 범주를 설정하였다. 다음으로 하위 범주 사이의 관계 중 반복해서 나타나는 관계를 추출하여 잠정적인 설명 모형을 도출하였다. 연구 결과, 프로젝트 기반 지속가능성 교육 프로그램은 학생들의 친환경적 행동과 가치 및 태도를 긍정적으로 변화시켰다. 학생들의 친환경적 행동에 뚜렷하게 영향을 미친 원인은 '성공으로 얻은 성취감'이었다. 그리고 일부 원인은 가치 및 태도 측면을 매개로 학생들의 친환경적 행동에 간접적으로도 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

Acknowledgement

이 연구는 2023년 전주교육대학교 국립대학 육성사업의 연구비 지원으로 수행하였음.

References

  1. 박영주, 박진희(2023). 프로젝트 학습에서의 대학생 경험에 대한 관찰연구. 교양 교육 연구, 17(1), 227-243.
  2. 백성희, 김찬종(2019). 초등학생의 기후변화 대응 행동의 도와 관련된 변인 탐색. 환경교육, 32(3), 348-360. https://doi.org/10.17965/KJEE.2019.32.3.348
  3. 백성희, 김찬종, 주은정(2021). 초등 예비교사의 기후변화 대응행동과 관련 변인의 인과적 관계. 환경교육, 34(3), 306-318. https://doi.org/10.17965/KJEE.2021.34.3.306
  4. 백종송, 김찬국(2019). 초등교사의 학습 경험과 환경교육 실천. 환경교육, 32(2), 160-173. https://doi.org/10.17965/KJEE.2019.32.2.160
  5. 성정희, 정수현(2017). 그린캠퍼스 활동에 나타난 내면화 수준 분석과 대학환경교육의 과제. 환경교육, 30(1), 103-120. https://doi.org/10.17965/KJEE.2017.30.1.103
  6. 신태현, 정광순(2016). 킬패트릭의 Project Method로 본 학교수업의 모습 성찰. 통합교육과정연구, 10(3), 119-139.
  7. 오형나, 엄영숙, 전성현(2019). 환경교육의 파급효과: 체험중심 환경교육의 영역내⋅영역간 파급효과를 중심으로. 경제학연구, 67(1), 19-55. https://doi.org/10.22841/KJES.2019.67.1.002
  8. 유지원(2020). 대학생의 팀 프로젝트 기반 학습에서 학습 성과에 영향을 미치는 요인. 학습자중심교과교육연구, 20(21), 281-305.
  9. 유지원(2022). 팀 프로젝트 학습에서 대학생이 인식한 교수자의 피드백 제공 수준에 따라 팀 상호작용, 태만, 학습성과에 미치는 효과. 학습자중심교과교육연구, 22(4), 61-76.
  10. 이영미(2013). 공과대학 팀 기반 프로젝트 학습 관련 요인 탐색. 학습자중심교과교육연구, 13(6), 351-375.
  11. 이화진(2021). 환경행동이론(TPB, NAM, VBN)에 기반한 환경행동에 대한 국내 연구 동향. 환경교육, 34(1), 81-99. https://doi.org/10.17965/KJEE.2021.34.1.81
  12. 이혜정, 임상훈, 강수민(2019). 4차 산업혁명 시대 대학교육 혁신 방안 탐색: 미네르바스쿨 사례를 중심으로. 평생학습사회, 15(2), 59-84.
  13. 이윤선, 고명희, 김재선, 김수영(2019). 팀 프로젝트 기반 환경주제 사회문제해결 프로그램 참여 대학생들의 환경 인식 변화 연구. 교과교육학연구, 23(4), 361-375. https://doi.org/10.24231/RICI.2019.23.4.361
  14. 임희준, 노석구, 송현순, 장인실, 최일선(2020). 지속가능 발전목표(SDGs)에 대한 초등예비교사의 이해, 인식, 실천. 에너지기후변화교육, 10(3), 259-270. https://doi.org/10.22368/KSECCE.2020.10.3.259
  15. 장선영(2014). 온라인 학습 환경에서 문제해결 단계별 스캐폴딩 유형의 효과 분석. 교육공학연구, 30(2), 193-220.
  16. 주은정, 이정아, 장신호(2013). 초등교사의 환경 및 환경교육적 신념과 이에 영향을 준 경험 탐색. 환경교육, 26(4), 490-504.
  17. 최지선, 윤순진(2022). '최소의 삶' 실천의 환경교육적 의미: 전환학습과 무형식학습의 관점에서. 환경교육, 35(4), 320-340.
  18. 최혜숙, 심규철, 소금현, 여성희(2010). 초등 예비교사들의 지속가능 발전에 대한 인식, 태도 및 실천 의지에 대한 조사 연구. 환경교육, 23(2), 129-144.
  19. 황윤성, 조성진(2019). 환경교육이 대학생의 이타적 가치, 결과지각 및 책임귀속에 미치는 영향에 관한 연구. 교양교육연구, 13(2), 241-258.
  20. Brundiers, K., & Wiek, A . (2013). Do we teach what we preach? An international comparison of problem- and project-based learning courses in sustainability. Sustainability, 5(4), 1725-1746. https://doi.org/10.3390/su5041725
  21. Carrapatoso, A. (2021). Education for sustainable development and action-oriented learning at higher education institutions: Reflections on a trans-disciplinary teaching project. Journal of Political Science Education, 17(S1), 12-22. https://doi.org/10.1080/15512169.2021.1914067
  22. Chen, C. H., & Yang, Y. C. (2019). Revisiting the effects of project-based learning on students' academic achievement: A meta-analysis investigating moderators. Educational Research Review, 26, 71-81. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2018.11.001
  23. Ferreira, J., Ryan, L., Davis, J., Cavanagh, M., & Thomas, J. (2009). Mainstreaming sustainability into pre-service teacher education in Australia. Canberra, Australia: Australian Research Institute in Education for Sustainability.
  24. Frash, R. E., Kline, S., & Stahura, J. M. (2004). Mitigating social loafing in team-based learning. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 3(4), 57-77. https://doi.org/10.1300/J172v03n04_04
  25. Gould, R. K., Ardoin, N. M., Thomsen, J. M., & Roth, N. W. (2019). Exploring connections between environmental learning and behavior through four everydaylife case studies. Environmental Education Research, 25(3), 314-340. https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1510903
  26. Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. https://doi.org/10.3102/003465430298487
  27. Holmes, L. M. (2012). The effects of project based learning on 21st century skills and no child left behind accountability standards. Unpublished Doctoral dissertation, University of Florida, USA.
  28. Krajcik, J. S., & Shin, N. (2014). Project-based Learning. In R. K. Sawyer (Ed.), The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (pp. 275-297). Cambridge: Cambridge University Press.
  29. Krauss, J., & Boss, S. (2013). Thinking through Project based Learning: Guiding Deeper Inquiry. Thousand Oaks: Corwin.
  30. Marcell, K., Agyeman, J., & Rappaport, A. (2004). Cooling the campus: Experiences from a pilot study to reduce electricity use at Tufts university, USA, using social marketing methods. International Journal of Sustainability in Higher Education, 5(2), 169-189. https://doi.org/10.1108/14676370410526251
  31. Larmer, J., Mergendoller, J., & Boss, S. (2015). Setting the Standard for Project based Learning. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
  32. Lee, J. S., Blackwell, S., Drake, J., & Moran, K. A. (2014). Taking a leap of faith: Redefining teaching and learning in higher education through project-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 8(2), 1-17.
  33. Lenz, B., Wells, J., & Kingston, S. (2015). Transforming schools: Using project-based learning, performance assessment, and common core standards. San Francisco: Jossey-Bass.
  34. Mumford, M. D., Feldman, J. M., Hein, M. B., & Nagao, D. J. (2001). Tradeoffs between ideas and structure: Individual versus group performance in creative problem solving. The Journal of Creative Behavior, 35(1), 1-23. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.2001.tb01218.x
  35. Reid, A., Dillon, J., Ardoin, N., & Ferreira, J.-A. (2021). Scientists' warnings and the need to reimagine, recreate, and restore environmental education. Environmental Education Research, 27(6), 783-795.
  36. Stables, A., & Scott, W. (2002). The quest for holism in education for sustainable development. Environmental Education Research, 8(1), 53-61.
  37. Stern, M. J., Powell, R. B., & Hill, D. (2014). Environmental education program evaluation in the new millennium: What do we measure and what have we learned? Environmental Education Research, 20(5), 581-611. https://doi.org/10.1080/13504622.2013.838749
  38. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Ground Theory Procedures and Techniques (2nd ed.). Thousand Oaks: Sage.
  39. Summers, M., Corney, G., & Childs, A. (2004). Student teachers' conceptions of sustainable development: The starting-points of geographers and scientists. Educational Research, 46(2), 163-182. https://doi.org/10.1080/0013188042000222449
  40. Whatley, J. (2012). Evaluation of a team project-based learning module for developing employ ability skills. Issues in Informing Science and Information Technology, 9, 75-92. https://doi.org/10.28945/1605