DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of students' understanding of equal sign through equal sign introduction lessons emphasizing their relational understanding

등호 도입 단원에서 관계적 이해를 강조한 수업에 따른 학생들의 이해 분석

  • Lee, Yujin (Deajeon Heungryong Elementary School)
  • Received : 2023.12.19
  • Accepted : 2024.01.23
  • Published : 2024.01.31

Abstract

Recently, the 2022 revised mathematics curriculum has established achievement standards for equal sign and equality, and efforts have been made to examine teaching methods and student understanding of relational understanding of equal sign. In this context, this study conducted a lesson that emphasized relational understanding in an introduction to equal sign, and compared and analyzed the understanding of equal sign between the experimental group, which participated in the lesson emphasizing relational understanding and the control group, which participated in the standard lesson. For this purpose, two classes of students participated in this study, and the results were analyzed by administering pre- and post-tests on the understanding of equal sign. The results showed that students in the experimental group had significantly higher average scores than students in the control group in all areas of equation-structure, equal sign-definition, and equation-solving. In addition, when comparing the means of students by item, we found that there was a significant difference between the means of the control group and the experimental group in the items dealing with equal sign in the structure of 'a=b' and 'a+b=c+d', and that most of the students in the experimental group correctly answered 'sameness' as the meaning of equal sign, but there were still many responses that interpreted the equal sign as 'answer'. Based on these results, we discussed the implications for instruction that emphasizes relational understanding in equal sign introduction lessons.

최근 2022 개정 수학과 교육과정에 등호와 동치관계에 관한 성취기준이 신설됨에 따라 등호의 관계적 이해를 강조한 지도방안과 학생의 등호 이해를 살펴보려는 노력이 활발하다. 이러한 맥락에서 본 연구는 등호가 도입되는 1학년 1학기 덧셈과 뺄셈 단원을 등호의 관계적 이해를 강조하여 재구성하였으며, 재구성한 수업에 참여한 실험반 학생들과 일반 수업에 참여한 비교반 학생들 간의 등호이해를 분석하였다. 이를 위해 실험반과 비교반, 총 2개학급 학생을 대상으로 등호 이해에 관한 사전·사후 검사를 실시하고 결과를 비교·분석하였다. 연구 결과, 실험반 학생들은 비교반 학생들에 비해 등식 구조, 등호 정의, 등식해결의 모든 유형에서 평균이 유의미하게 높았다. 또한 문항별 분석 결과 'a=b'와 'a+b=c+d' 구조의 등식을 다룬 문항에서 비교반과 실험반의 평균이 큰 차이를 보였으며, 실험반 학생들은 대부분 등호의 의미로 '같다'를 옳다고 답했으나 여전히 '문제에 대한 답'으로 이해하는 응답도 많음을 확인할 수 있었다. 이러한 결과를 토대로 등호의 도입 단원에서 관계적 이해를 강조한 지도 방안과 관련된 시사점을 논의하였다.

Keywords

References

  1. 교육부(2022). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2022-33호 [별책 8].
  2. 교육부(2023). 수학 1-1. 서울: 비상교육.
  3. 김소현, 방정숙(2023). 덧셈과 뺄셈 도입 단원에서 등호에 대한 관계적 이해를 강조한 수업의 분석. 한국초등수학교육학회지, 26(1), 63-86.
  4. 김정원, 최지영, 방정숙(2016). 초등학생들은 '='를 어떻게 이해하는가?: 문항유형별 실태조사. 수학교육학연구, 26(1), 79-101.
  5. 방정숙, 김리나, 김소현(2022). 한국, 싱가포르, 미국, 일본의 초등학교 교과서에 제시된 덧셈과 뺄셈 도입에 대한 비교분석. 수학교육 논문집, 36(2), 299-252.
  6. 선우진, 방정숙(2022). 초등학교 3~4학년군 수학 교과서에 제시된 등호 및 동치에 대한 교수.학습 요소분석. 초등수학교육, 25(4), 459-475.
  7. 이유진(2023). 등호의 관계적 이해를 강조한 수업에서 나타나는 학생의 노티싱 분석. 수학교육, 62(3), 341-362.
  8. 이유진, 방정숙(2023). 등호의 관계적 이해를 강조한 수업에 따른 초등학교 2학년 학생들의 등호 이해분석. 수학교육학연구, 33(2), 337-358.
  9. 임재훈(2013). 등호 해석의 두 시간적 차원인 읽기.쓰기의 불일치와 그 해소. 한국초등수학교육학회지, 17(2), 207-223.
  10. Alibali, M. W., Knuth, E. J., Hattikudur, S., McNeil, N. M., & Stephens, A. C. (2007). A longitudinal examination of middle school students' understanding of the equal sign and equivalent equations. Mathematical Thinking and Learning, 9(3), 221-247.
  11. Bajwa, N. P., & Perry, M. (2021). Features of a pan balance that may support students' developing understanding of mathematical equivalence. Mathematical Thinking and Learning, 23(1), 1-27.
  12. Blanton, M., Levi, L., Crites, T., & Dougherty, B. (2011). Developing essential understanding of algebraic thinking for teaching mathematics in grades 3-5. In B. J. Dougherty, & R. M. Zbiek (Eds.), Essential understandings series. National Council of Teachers of Mathematics.
  13. Blanton, M., Otalora, Y., Brizuela, B. M., Gardiner, A. M., Sawrey, K. B., Gibbins, A., & Kim, Y. (2018). Exploring kindergarten students' early understandings of the equal sign. Mathematical Thinking and Learning, 20(3), 167-201.
  14. Davenport, J. L., Kao, Y. S., Johannes, K. N., Hornburg, C. B., & McNeil, N. M. (2023). Improving children's understanding of mathematical equivalence: An efficacy study. Journal of Research on Educational Effectiveness, 16(4), 615-642.
  15. Falkner, K. P., Levi, L., & Carpenter, T. P. (1999). Children's understanding of equality: A foundation for algebra. Teaching Children Mathematics, 6(4), 232-236.
  16. Fonger, N. L., Stephens, A., Blanton, M., Isler, I., Knuth, E., & Gardiner, A. M. (2018). Developing a learning progression for curriculum, instruction, and student learning: An example from mathematics education. Cognition and Instruction, 36(1), 30-55.
  17. Matthews, P., Rittle-Johnson, B., McEldoon, K., & Taylor, R. (2012). Measure for measure: What combining diverse measures reveals about children's understanding of the equal sign as an indicator of mathematical equality. Journal for Research in Mathematics Education, 43(3), 316-350.
  18. Matthews, P. G., & Fuchs, L. S. (2020). Keys to the gate? Equal sign knowledge at second grade predicts fourth-grade algebra competence. Child Development, 91(1), 14-28.
  19. McNeil, N. M., Hornburg, C. B., Devlin, B. L., Carrazza, C., & McKeever, M. O. (2019). Consequences of individual differences in children's formal understanding of mathematical equivalence. Child Development, 90(3), 940-956.
  20. Molina, M., & Ambrose, R. (2008). From an operational to a relational conception of the equal sign: Thirds graders' developing algebraic thinking. Focus on Learning Problems in Mathematics, 30(1), 61-80.
  21. Stephens, A., Torres, R. V., Sung, Y., Strachota, S., Gardiner, A. M., Blanton, M., Stroud, R., & Knuth, E. (2021). From "you have to have three numbers and a plus sign" to "it's the exact same thing": K-1 students learn to think relationally about equations. The Journal of Mathematical Behavior, 62, 100871.
  22. Stephens, A., Sung, Y., Strachota, S., Torres, R. V., Morton, K., Gardiner, A. M., Blanton, M., & Stroud, R. (2022). The role of balance scales in supporting productive thinking about equations among diverse learners. Mathematical Thinking and Learning, 24(1), 1-18.