DOI QR코드

DOI QR Code

Some Thoughts on Reestablishing Appraisal System of Presidential Records

대통령기록물 평가제도 재정립을 위한 몇 가지 단상

  • 김명훈 (한국외대 대학원 정보기록학과) ;
  • 이승일 (한양대학교 인문대학 사학과)
  • Received : 2023.12.26
  • Accepted : 2024.01.17
  • Published : 2024.01.31

Abstract

In our country, which has a strong presidential system, the power and responsibilities of the president are truly enormous. He is the head of state and diplomatic representative, and at the same time exercises authority over all areas of the country, including the legislature, judiciary, and constitutional institutions, along with his responsibilities as head of the executive branch. Considering these aspects, it can be said that presidential records created during the president's rule have a high level of national and historical significance and value compared to other public records. Considering these importance of presidential records, the Presidential Records Management Act was enacted in 2007 to establish an institutional mechanism to systematically manage presidential records. However, the current institutional basis for appraisal of presidential records is very weak. In this regard, there is a need to begin discussions on the appraisal of presidential records in earnest. Considering the national importance and symbolism of presidential records, it is necessary to establish a new direction for appraisal of presidential records that is different from general public records. Accordingly, in this paper, as part of reestablishing Korea's presidential records appraisal system, this article analyzed the status and problems of the current presidential records appraisal system and presented directions needed to find future improvement measures. To this end, as a premise for discussing the importance and value of presidential records, it examined the powers and responsibilities of the presidency as defined in our country's Constitution.Next, we looked at the appraisal system and method for presidential records that are currently in operation, and then analyzed the problems that emerged here in connection with the characteristics of presidential records. Based on this, it presented five perspectives on issues that need to be discussed publicly in the records management community in order to reestablish Korea's presidential records appraisal system in the future.

대통령제를 채택하고 있는 우리나라에서 대통령이 지닌 권한과 책무는 막대하다. 국가의 원수이자 외교상의 대표자, 행정부 수반임과 동시에 입법부 및 사법부 등 국가 전 영역에 걸친 권한을 행사한다. 이러한 측면을 감안할 때 대통령의 통치 과정에서 생성된 대통령기록물은 여타 공공기록물에 비해 국가적으로나 역사적으로 특별히 중요성 및 가치를 지닌다고 할 수 있다. 이와 같은 대통령기록물이 지닌 특성을 고려하여 2007년 대통령기록물 관리에 관한 법률을 제정해 대통령기록물을 체계적으로 관리할 수 있는 제도적 장치를 구축하였지만, 현재 대통령기록물의 평가에 대한 제도적 기반은 매우 취약한 실정이다. 이러한 점에서 대통령기록물 평가에 대한 논의를 본격적으로 착수할 필요가 있다. 대통령기록물이 지닌 국가적 중요성 및 상징성을 고려할때 일반 공공기록물과는 다른 대통령기록물의 평가에 대한 새로운 방향 설정이 필요하기 때문이다. 이에 본고에서는 우리나라 대통령기록물 평가제도 재정립을 위한 일환으로, 현행 대통령기록물 평가제도 현황 및 문제점 분석과 함께 향후 개선 방안 모색에 필요한 방향성을 제시하였다. 이를 위해 우선 대통령기록물의 중요성 및 가치를 논의하기 위한 전제로, 우리나라 헌법에 규정된 대통령이 지닌 권한과 책무를 고찰하였다. 이어 현재 운영되고 있는 대통령기록물의 평가제도 및 방식을 살펴본 다음, 여기서 나타나는 문제점들을 대통령기록물의 특성과 연동하여 분석하였다. 이를 기반으로 향후 우리나라 대통령기록물평가 체제 재정립을 위해 기록관리 공동체에서 공론화될 필요가 있는 사안들을 다섯 가지 관점에서 제시하였다.

Keywords

References

  1. 공공기록물 관리에 관한 법률(법률 제19409호, 일부개정 2023. 5. 16).
  2. 공공기록물 관리에 관한 법률 시행령(대통령령 제33575호, 일부개정 2023. 6. 27).
  3. 대통령기록물 관리에 관한 법률(법률 제17573호, 일부개정 2020. 12. 8).
  4. 대통령기록물 관리에 관한 법률 시행령(대통령령 제33662호, 일부개정 2023. 8. 8).
  5. 대통령비서실 직제(대통령령 제33393호, 일부개정 2023. 4. 11).
  6. 대한민국 헌법(헌법 제10호 전부개정 1987. 10. 29).
  7. 문헌정보-기록관리-제1부: 개념과 원칙. KS X ISO 15489: 2016.
  8. 정부조직법(법률 제19270호, 일부개정 2023. 3. 21).
  9. NAA [2023a]. Normal Administrative Practice (NAP).https://www.naa.gov.au/information-management/disposing-information/normal-administrative-practice-nap
  10. NAA [2023b]. Our Normal Administrative Practice (NAP) Policy.https://www.naa.gov.au/about-us/who-we-are/accountability-and-reporting/our-normal-administrative-practice-nap-policy
  11. NARA (2001). Disposal Guidance for Presidential Records(NARA 1461).
  12. NARA (2013). Reappraisal and Deaccessioning of Archival Federal Records(NARA 1540).
  13. NARA (2022). Guidance on Presidential Records: From the National Archives and Records Administration. NARA.
  14. Presidential Records Act(44 U.S.C.§22).
  15. Presidential Records(36 CFR Part 1270).
  16. 국가기록원 (2019). 대통령기록물 평가체계 개선방안. 기록관리 이슈페이퍼 3.
  17. 김명훈 (2007). 전자기록 환경에서의 업무친화적 기록관리 방향성 분석. 정보관리연구, 38(4), 145-166. https://doi.org/10.1633/JIM.2007.38.4.145
  18. 설문원 (2013). 단위과제 기반 공공기록물 평가제도의 문제점과 개선방안. 한국기록관리학회지, 13(3), 231-254. https://doi.org/10.14404/JKSARM.2013.13.3.231
  19. 윤은하 (2023). 대통령기록물 재평가에 관한 소고. 기록학연구, 76, 39-60. https://doi.org/10.20923/kjas.2023.76.039
  20. 이상민 (2008). 위기에 처한 대통령기록물 관리, 문제의 인식과 해결을 위한 접근 방식. 기록학연구, 18, 281-315. https://doi.org/10.20923/kjas.2008.18.281
  21. 이원규(2017). 기록관리 관련 법령(개정판). 서울: 선인.
  22. 이영학 (2012). 참여정부 기록관리 정책의 특징. 기록학연구, 33, 113-153. https://doi.org/10.20923/kjas.2012.33.113
  23. 정종섭 (2015). 정종섭과 김중만이 함께 읽는 대한민국 헌법. 서울: 도서출판 선.
  24. 조민지 (2006). 대통령기록관의 서비스 프로그램 사례 연구. 한국기록관리학회지, 6(2), 157-184. https://doi.org/10.14404/JKSARM.2006.6.2.157
  25. 조영삼 (2009). 대통령기록관리의 현황과 전망. 기록학연구, 21, 283-322. https://doi.org/10.20923/kjas.2009.21.283
  26. 함성득 (2003). 대통령학: 국정을 보는 새로운 창. 대학교육, 122, 83-87.
  27. 함성득 (2016). 대통령학(3판). 서울: 나남.
  28. 허영 (2023). 한국헌법론(전정 19판). 서울: 박영사.
  29. Bailey, S. (2008). Managing The Crowd: Rethinking Records Management for the Web 2.0 World. London: Facet Publishing. 97-102.
  30. Booms, H. (1987) Society and the Formation of a Documentary Heritage: Issues in the Appraisal of Archival Sources. 오항녕 옮김. (2005). 현대 공공기록의 평가. 기록학의 평가론. 서울: 진리탐구.
  31. Gilliland, A. J. (2014). Archival Appraisal: Practising on Shifting Sands. In Brown, C. (ed.), Archives and Recordkeeping: Theory into Practice (pp. 31-62). London: Facet Publishing.
  32. ICA (1999). Dictionary of Archival Terminology(Draft Third Edition).
  33. Krauskopf, R. W. (1958). The Hoover Commission and Federal Recordkeeping. American Archivist, 21(4), 371-399. https://doi.org/10.17723/aarc.21.4.011x2534w16n2p61
  34. Man, E. (2005). A Functional Approach to Appraisal and Retention Scheduling. Records Management Journal, 15(1), 21-33. https://doi.org/10.1108/09565690510585402
  35. McInnes, S. (1998). Electronic Records: The New Archival Frontier?. Journal of the Society of Archivists, 19(2), 211-220. https://doi.org/10.1080/00379819809514439
  36. Mills, T. (2005). Strategic Approaches to Appraisal. Manual on Appraisal(Draft): A Practical Guide for the Daily Problems of Appraising and Selecting Documents, ICA/CAP.
  37. SAA (2005). A Glossary of Archival and Records Terminology. Chicago: SAA.
  38. Stuessy, M. M. (2022). Presidential Records Management: Preservation and Disposal. In Focis 12056(Congressional Research Service Report).
  39. Twigge, S. (2005). The Appraisal of Electronic Records. Manual on Appraisal(Draft): A Practical Guide for the Daily Problems of Appraising and Selecting Documents, ICA/CAP.