DOI QR코드

DOI QR Code

기부채납 시설의 건설관리 및 법제에 관한 개선방안

Improvement Plan for Construction Management and Legislation of Donation Collection Facilities

  • 투고 : 2023.07.29
  • 심사 : 2023.11.03
  • 발행 : 2024.01.31

초록

개발사업시 공공에 필요한 기반시설과 용지를 확보하기 위한 기부채납제도는 공공의 이익추구를 실현하는 유효적인 수단과 개발이익 환수의 개념으로 활발하게 적용 되어 왔고, 공공의 어려운 재정 여건에서 사회에 기여한 바도 크다. 그러나, 기부채납제도의 법적 기준과 운영에 대한 규정이 모호하고 법적 근거가 부족하여, 기반시설을 설치토록 기부채납 부관을 부여하는 형태로 행정 실무상 편의에 따라 임의적으로 사용되어 왔다. 또한 기반시설은 개발사업자 입장에서는 개발 이익내에서 공사하여 기부하는 시설로서 채산성 향상을 위해 공사비용을 최소화 하는 방향으로 추진되어 기반시설의 계획·설계·시공의 부실화로 시민의 안전 및 유지관리비 증대를 초래하는 위험성을 내포하고 있어 시급한 개선이 필요한 실정이다. 현행 기부채납제도는 개발사업자에 의해 설계·시공·건설사업관리자가 선정되므로, 시설물의 품질·안전성 확보를 위해서는 시공단계 건설사업관리자를 인허가청이 지정토록 해야 하며, 계획·설계단계(프리콘)에도 행정청을 대리하는 전문조직(PM단)을 운영할 수 있는 제도개선이 필요하다. 기부채납제도의 개선으로 계획·설계·시공의 내실화를 통해 반백년 이상 이용하게 될 시설의 우수성, 편의성, 안전성 등을 향상 시킬 수 있도록 지속적인 제도 및 법적 개선을 해야 한다.

The donation collection system to secure infrastructure and land necessary for public development projects has been actively applied as an effective means of realizing public interest and the concept of recovering development profits, and has contributed greatly to society in public difficult financial conditions. However, due to the ambiguous legal standards and lack of legal grounds for the operation of the donation collection system, it has been arbitrarily used for administrative convenience in the form of granting a donation collection assistant to install infrastructure. In addition, infrastructure is a facility that is constructed and donated within development profits to obtain licenses, and is promoted to minimize construction costs to improve profitability, posing a risk of poor infrastructure planning, design, and construction, resulting in increased safety and maintenance costs for citizens. Continuous system and legal improvement are needed to improve the excellence, convenience, and safety of facilities that citizens will use for half a century through the improvement of the donation system.

키워드

참고문헌

  1. Ahn, S.J. (2011). "A Civil Legal Review on Donation Collection." Soongsil Law Review, Institute for Legal Studies Soongsil University Seoul, pp. 51-54. 
  2. Bae, B.H., and Yang, E.Y. (2016). "Comparative Legal Review of Domestic and Foreign Donation Collection System." Korea Public Land Law Association, Public Land Law Review, 76, pp. 283-288. 
  3. Han, S.H. (2013). "Legal Challenges for Improving the Urban Infrastructure Supply System." Korea Public Land Law Association, Public Land Law Review, 62, pp. 123-125. 
  4. Han, S.H. (2015). "A Study on the Legal Issues Related to Gratuitous Contribution and Gratuitous Donation of Urban Infrastructure in the Urban Renewal Projects." Korea Society for Legal Theory and Practice, 3(1) p. 57. 
  5. Jung, Y.C. (2023). "Construction and Real Estate Public Law." PYBOOK. pp. 219-418. 
  6. Kang, W.W. (2013). "A Study on the Improvement of Urban Planning-Related Legislation through the Law of Donation Collection." Journal of the korea Urban Management Association, 28, pp. 195-209. 
  7. Kang, W.S. (2013). "The Problems and Improvement of the Public Facility Donation Collection System." CERIC. pp. 3-6. 
  8. Kim, J.H. (2020). "PRECON." MID. pp. 29-37. 
  9. Lee, S.M. (2012). "A Report on the Free Retirement of Public Facilities." Korea Administrative Law Theory Practice Association, Administrative Law journal, 34, pp. 339-362. 
  10. Lee, M.H., and Kim, C. (2002). "A Study on the Actual Status of Cost Sharing System of Infrastructure in Urban Development Project." Architecture & Urban Research Information Center, pp. 221-222. 
  11. Park, J.B. (2019). "The Responsibility of Public Entities on Development Projects and the Limit of Burdening Contributed Acceptance." Korea Public Land Law Association, Public Land Law Review, 86 pp. 107-121.  https://doi.org/10.30933/KPLLR.2019.86.107