Journal of Internet of Things and Convergence (사물인터넷융복합논문지)
- Volume 10 Issue 6
- /
- Pages.33-42
- /
- 2024
- /
- 2799-4791(pISSN)
DOI QR Code
Exploring the direction of artificial intelligence education for elementary special education students through analysis of the experiences of participants in the Digital New SAC Camp educational activities
디지털 새싹 캠프 교육활동 참여자의 경험 분석을 통한 초등특수교육 대상의 인공지능 교육 방향 탐색
- Eun Chul Lee (Dept. of Child Education, Baekseok University) ;
- YoungShin Pyun (Dept. of Child Education, Baekseok University)
- 이은철 (백석대학교 사범학부) ;
- 변영신 (백석대학교 사범학부)
- Received : 2024.10.29
- Accepted : 2024.11.24
- Published : 2024.12.31
Abstract
This study was conducted to explore the direction of artificial intelligence education for special education students through the educational experiences of digital sprout camp instructors and teaching assistants. To achieve the purpose of the study, the FGI technique was used. To this end, three areas and six questions were organized through literature analysis. The FGI subjects were selected from those who had teaching experience in both integrated and special school classes and had taught more than 10 times. As a result, three instructors and four teaching assistants were selected. This study conducted interviews through FGI, and extracted 39 meanings in three areas through the teaching experiences of the interview subjects. 19 meanings were extracted for integrated classes, 21 meanings for special schools, 19 meanings for instructors, and 20 meanings for teaching assistants. The educational directions extracted through the results of the study are as follows. Integrated classes are sufficient time and human resources support to operate education, sufficient infrastructure support, and customized education development that reflects the characteristics of students. Next, special schools should design and develop individualized classes that take into account the characteristics of students, provide sufficient infrastructure support, and provide prior training for teachers.
본 연구는 디지털 새싹 캠프 강사 및 조교 학생들의 교육 경험을 통해서 특수교육 대상자를 위한 인공지능 교육 방향을 탐색하는 것을 목적으로 수행되었다. 연구의 목적을 달성하기 위해서 FGI 기법을 사용하였다. 이를 위해서 문헌 분석을 통해 3개 영역, 6개의 질문을 구성하였다. FGI 대상은 통합학급과 특수학교 학급의 수업 경험을 모두 가지고 있고, 10회 이상을 수업을 한 인원들을 선정하였다. 그 결과, 강사 3인, 조교 학생 4인이 선정되었다. 본 연구는 FGI를 통해서 면담을 실시하였고, 면담 대상의 교육 경험을 통해서 3개 영역에서 39개의 의미를 추출하였다. 통합학급은 19개, 특수학교는 21개 의미를 추출하였고, 강사는 19개, 조교 학생은 20개의 의미를 추출하였다. 연구 결과를 통해서 추출된 교육 방향은 다음과 같다. 통합학급은 교육을 운영할 수 있는 충분한 시간과 인력 지원, 충분한 인프라 지원, 학생의 특성이 반영된 맞춤형 교육 개발이다. 다음으로 특수학교는 학생들의 특성을 고려한 개별화 수업 설계 및 개발, 충분한 인프라 지원, 교사들의 사전 연수 제공이다.
Keywords