DOI QR코드

DOI QR Code

대형 온라인 강좌의 설계와 운영 방안 모색: 재학생, 고등학생, 일반인 대상의 설문조사를 바탕으로

Effective Design and Operation of Massive Online Courses: A Survey on Learners' Satisfaction and Needs

  • 장진영 (계명대학교 타불라라사 칼리지) ;
  • 김령희 (계명대학교 타불라라사 칼리지) ;
  • 손나경 (계명대학교 타불라라사 칼리지) ;
  • 신효정 (계명대학교 타불라라사 칼리지) ;
  • 정현숙 (계명대학교 타불라라사 칼리지)
  • 투고 : 2023.03.16
  • 심사 : 2023.04.26
  • 발행 : 2023.04.30

초록

21세기 들어 온라인 테크놀로지의 활성화로 온라인 강좌와 웹기반 커뮤니케이션의 사용이 고등교육 분야에서 증가되어 왔다. 시간과 장소에 구애받지 않는 온라인 교육의 특성은 대학 캠퍼스를 국내외로 확대하고 대학교육의 수혜자도 일반인과 타대학 학생으로 확대할 수 있는 가능성을 열어주었다. 또한 학령인구의 감소, 대학 구조의 재편과 같은 변화도 온라인 교육에 대한 인식을 바꾸는 계기가 되었다. 본 논문에서는 K대학교 재학생, 고등학교 3학년 학생, 일반인을 대상으로 설문조사를 실시하여 온라인 강좌에 대한 만족도, 대형 온라인 강좌를 필요로 하는 영역, 현재 개설된 대형 온라인 강좌의 운영에 대한 학생들의 니즈 등에 대하여 살펴보았다. K대학교 재학생의 온라인 강좌에 대한 만족도는 높게 나타나고 있다. 다만, 각각의 온라인 강좌에 대한 만족도는 높으나 온라인 강좌의 체계 통일성을 높여야 함과 온라인 강좌를 원활하게 수강할 수 있는 환경 개선이 필요함을 알 수 있다. 고등학생의 경우 자연과학에 대한 선호도에서 일반인과 재학생에 비해 상당히 높게 나오고 있는데 수학, 물리와 같은 과목을 선수과목으로 하고 온라인 강좌로 만들어서 전공 수업에 대비하게 해야 할 필요성이 있다고 생각된다. 일반인의 경우 인문학 분야에 대한 선호도가 고등학생과 재학생에 비해 상당히 높게 나타나고 있는데 이는 교양함양이라는 강의 목적을 통해서도 확인할 수 있다.

The advancement of online technology in the 21st century has increased online courses and web-based communication in higher education. This type of education is not limited by time or location and has made it possible to expand university campuses globally and broaden the reach of university education to the general public and students from other universities. Changes such as a decrease in the school-age population and a reorganization of the university structure have also created an opportunity to change the perception of online education. In this paper, we conducted surveys on K University students, high school seniors, and the general public to assess their satisfaction with online courses, identify areas that require massive online courses, and determine students' needs for the operation of massive online courses. The survey showed that K University students are generally satisfied with online courses. However, improvements are needed to ensure a smooth online course-taking environment, increase system uniformity, and enhance the overall online course environment. High school students have a strong preference for natural science and should be offered online courses in subjects such as mathematics and physics as prerequisites to prepare for their major classes. The general public prefers the humanities, which is evident in the purpose of the liberal arts lectures.

키워드

참고문헌

  1. M. J. Kim, "The practice of online humanities classes using video lectures in the COVID-19 era," Culture and Convergence, vol. 43, no. 2, pp. 125-144, February 2021. https://doi.org/10.33645/cnc.2021.02.43.2.125
  2. S. H. Kim, S. H. Cho, and J. Y. Kim, "Analysis of the relationships among the instructor's feedback, perceived student engagement, learning outcome and satisfaction in university online course," Journal of Lifelong Learning Society, vol. 17, no. 4, pp. 175-197, November 2021. https://doi.org/10.26857/JLLS.2021.11.17.4.175
  3. H. J. Kim, "Exploring the direction of online education as a university-level liberal arts course: Based on a non-face-to-face English class using a movie," Journal of English Teaching through Movies and Media, vol. 22, no. 1, pp. 65-90, February 2021. https://doi.org/10.16875/stem.2021.22.1.65
  4. J. Y. Lee, "Andragogy today: International journal of adult & continuing education," Andragogy Today, vol. 14, no. 2, pp. 51-80, May 2011.
  5. Y. H. Chun and Y. J. Na, "A study on the elementary Japanese of OCU - Case analysis by questionnaire survey of cyber lecture students -," The Japanese Language and Literature Association of Daehan, vol. 86, pp. 101-121, May 2020.
  6. W. S. Choe and M. Y. Kim, "A study on development of meta-contents for a college level large scale on-line class instruction," The Korean Journal of Institute of Industrial Educations, vol. 22, no. 3, pp. 62-82, December 2003.
  7. Y. A. Hwang and S. M. Jeong, "A study on how to support online lectures in universities: Focused on AHP analysis for education experts," The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, vol. 22, no. 3, pp. 371-383, February 2022. https://doi.org/10.22251/jlcci.2022.22.3.371
  8. Y. H. Hwang, "A study on the current states and tasks of smart learning: The case of H cyber university," The Korea Journal Japanese Education, vol. 35, pp. 221-234, June 2016. https://doi.org/10.21808/KJJE.35.13
  9. S. Y. Hong, "Teaching reflection on the general education courses in non-face-to-face environment due to the Covid-19 pandemic," Korean Journal of General Education, vol. 14, no. 6, pp. 283-298, December 2020. https://doi.org/10.46392/kjge.2020.14.6.283