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Study on Social Media Use and Sociodemographic and Personality Factors in the Post-COVID-19

포스트 코로나 시대 소셜 미디어 이용과 인구사회학적 및 성격 요인에 관한 연구

  • Yesolran Kim (Dept. of Advertising &Public Relations, School of Media.Advertising, Kookmin University)
  • 김예솔란 (국민대학교 미디어.광고학부 광고홍보학전공)
  • Received : 2023.10.03
  • Accepted : 2023.11.05
  • Published : 2023.11.30

Abstract

The untact environment brought about by the global pandemic has emerged as a new driving force for the matured social media market. In the post-coronavirus era, there arises a pivotal need for foundational data to reconfigure the operations and utilization strategies of social media. Using data from the 2022 Korean Media Panel Survey, this study compared sociodemographic and personality factors between social media non-users and users, and examined how these factors influenced social media usage time. The findings indicate differences between social media non-users and users in terms of gender, age, education level, income level, employment status, marital status, openness to experience, conscientiousness, extraversion, and neuroticism. Usage time of social media is influenced by gender, age, income level, employment status, conscientiousness, and agreeableness. These results are anticipated to enhance the understanding of users and their usage behaviors for stakeholders in the social media market as they confront a potential second leap forward.

글로벌 팬데믹이 가져온 언택트 환경은 성숙기에 있던 소셜 미디어 시장의 새로운 성장 동력이 됐다. 포스트 코로나 시대, 소셜 미디어의 운영 및 활용 방안을 재구성하기 위한 기초 자료가 필요한 시점이다. 이 연구는 2022년 한국미디어패널조사에서 추출한 9,686명의 단면 응답 자료를 분석하여 소셜 미디어 비이용자와 이용자의 인구사회학적 및 성격 요인을 비교하고, 이 같은 요인들이 소셜 미디어 이용 시간에 어떤 영향을 주는지를 조사했다. 연구 결과, 소셜 미디어 비이용자와 이용자는 성별, 연령, 교육 수준, 소득 수준, 직업 유무, 배우자 유무, 개방성, 성실성, 외향성, 신경성에 차이가 있었다. 소셜 미디어 이용 시간에는 성별, 연령, 소득 수준, 직업 유무, 성실성, 조화성이 영향을 주는 것으로 나타났다. 이 결과는 제2의 도약 기회를 마주한 소셜 미디어 시장의 이해관계자들에게 이용자와 이용 행동에 관한 이해의 폭을 넓혀줄 것으로 기대한다.

Keywords

References

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