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Comparative Analysis of Bearing Capacity by Road Pavement Method Using Geocell

Geocell을 활용한 도로포장 공법별 지지력 비교 분석

  • Suhyung Lee (Department of Highway & Transportation Research, Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology) ;
  • Hyunwoo Jin (JinSung Consultant)
  • Received : 2023.11.07
  • Accepted : 2023.11.15
  • Published : 2023.12.01

Abstract

The main problem with roads is that cracks and settlement occur over time due to loads acting from the surface layer. One way to solve this problem is to use Geocell. Geocell can be used for structural reinforcement for erosion prevention, ground stabilization on flat and steep slopes, load bearing, and ground preservation. In this study, analyzed road pavement application cases using Geocell and purpose of this study is to analyze the bearing capacity of a road paving method including Geocell using field tests and LFWD(Light Falling Weight Deflectometer) equipment. In addition, the bearing capacity was compared and analyzed with the existing traditional road pavement method.

도로의 주된 문제는 표층에서부터 작용하는 하중으로 인해 시간이 지남에 따라 균열 및 침하가 발생한다. 이러한 문제를 해결하기 위한 방법 중 하나로 지오셀(Geocell)을 사용하는 것이 있는데, 지오셀은 침식 방지, 평지 및 급경사지에서의 지반 안정화, 하중지지 및 지반 보전을 위한 구조적 보강을 위해 사용될 수 있다. 본 연구에서는 국내외 지오셀을 활용한 도로포장 적용 사례를 분석하고, 현장 시험과 LFWD(Light Falling Weight Deflectometer) 장비를 이용한 지오셀이 포함된 도로 포장 공법에 따른 지지력을 분석하고 기존도로포장 공법과 지지력을 비교·분석 하고자 한다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 한국건설기술연구원에서 지원하는 주요사업 '지오셀과 고화토를 활용한 동남아지역 특화형 포장공법 개발 및 성능평가'에 의해 수행되었으며, 이에 감사드립니다.

References

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