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IPA 기법을 활용한 국내 화물 운송중개 플랫폼의 실증분석

A study on Analyzing Domestic Cargo Transportation Platform Service Using the IPA Technique

  • 윤호연 (인천대학교 동북아물류대학원) ;
  • 이향숙 (인천대학교 동북아물류대학원)
  • 투고 : 2023.01.28
  • 심사 : 2023.02.27
  • 발행 : 2023.02.28

초록

본 연구는 화물운송 플랫폼에 대한 차주들의 니즈(Needs)를 실증분석하여 서비스 개선과 이용 활성화를 위한 발전 방향을 모색하는 것에 목적을 두고 있다. 연구의 방법은 O2O 서비스 플랫폼과 국내 화물운송 플랫폼에 관한 선행연구를 실시하고, 이를 바탕으로 IPA를 이용한 화물운송 플랫폼 선정 요인분석을 진행하였다. 분석 결과는 중요도의 경우, 공정한 운임의 제시(4.22), 불공정거래 방지 대책(4.21), 운송대금 결제기한 정확성(4.21), 운송구간 정보제공 정확성(4.16), 빠른 상호작용(4.13), 애플리케이션 시스템 품질(4.12), 사용 용이성(4.12), 이용자 맞춤형 서비스(4.05), 정산업무 지원기능(4.05), 운송구간의 다양성(3.96), 브랜드 이미지(3.89), 부가서비스(3.80) 순으로 나타났다. 만족도의 경우, 사용 용이성(3.72), 정산업무 지원기능(3.70), 운송구간 정보제공 정확성(3.68), 애플리케이션 시스템 품질(3.67), 브랜드 이미지(3.89), 부가서비스(3.89), 이용자 맞춤형 서비스(3.59), 운송구간의 다양성(3.52), 빠른 상호작용(3.46), 운송대금 결제기한 정확성(3.45), 불공정거래 방지 대책(3.41), 공정한 운임의 제시(3.36) 순으로 나타났다. 만족도 분석 결과를 보면, 가장 높은 순위를 보인 요인들은 사용 용이성, 정산업무 지원기능, 정보제공 정확성 등 화물운송 플랫폼 품질과 관련된 요인들로 확인이 되었다. 최근 국내 화물운송 플랫폼 기업들의 경쟁이 치열해지면서 플랫폼 품질의 질적 향상이 된 것으로 분석된다. 반대로, 낮은 만족도를 보인 요인들은 공정한 운임의 제시, 불공정거래 방지 대책 등이었다. 해당 요인들은 중요도에서 가장 높은 순위를 나타낸 요인들이었는데, 반대로 만족도 분석에서는 가장 낮은 순위를 보였으므로 가장 시급하게 개선되어야 할 요인들로 분석된다. 본 연구는 실증분석이 미약한 국내 화물운송 플랫폼에 대한 선정 요소를 추출하고, 이를 바탕으로 화물운송 플랫폼 서비스 전략을 제시하였는데 연구의 의의가 있으며, 향후 국내 화물운송 플랫폼 관련연구 및 서비스 전략 수립시 유용하게 이용될 수 있을 것으로 기대된다.

This study was conducted with the goal of analyzing the needs of Truckers, who are the main users of the cargo transportation platform, to find a development direction for the improvement and activation of the cargo transportation platform service. For this purpose, this study conducted an empirical analysis through IPA analysis targeting Truckers using domestic cargo transportation platforms. As a result of the IPA analysis, in the case of importance, fair fare presentation, unfair trade prevention measures, transportation payment deadline accuracy, transportation section information provision accuracy, quick interaction, application system quality, ease of use, user-customized service, settlement service support function, Variety of transportation sections, brand image, and additional services were shown in order. In the case of satisfaction, ease of use, settlement service support function, transport section information provision accuracy, application system quality, brand image, additional services, user-customized service, transport section diversity, quick interaction, transport payment deadline accuracy, unfair transaction prevention Measures and fair fares were presented in that order. The analysis results show high satisfaction with the ease of use related to the platform quality and the function to support the settlement work. These results can be seen as the result of a significant investment in system quality improvement for the convenience of users by suppliers in the domestic cargo transportation platform industry, where competition has become fierce. As the factors most urgently needed for improvement, 'observance of payment deadlines', 'prevention of unfair trade', and 'provision of fair fares' were selected, and these are related to chronic problems in the domestic freight transportation industry.

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