DOI QR코드

DOI QR Code

은행 채널 별 주 이용고객의 특성 분석

User's preferences on Bank Channels

  • 김무건 (동아대학교 경영정보학과) ;
  • 김소희 (동아대학교 경영정보학과) ;
  • 류민호 (동아대학교 경영정보학과)
  • 투고 : 2023.06.23
  • 심사 : 2023.10.11
  • 발행 : 2023.10.30

초록

최근 국내 은행 산업은 인터넷전문은행, 오픈뱅킹, 금융 마이데이터 등의 제도가 시행되면서 디지털을 기반으로 하는 신규 시장 참여가 확대되고 있다. 이러한 새로운 경쟁 환경에 대응하기 위해 국내외 대부분의 은행들은 기존의 대면채널(지점)을 축소하고 인터넷, 모바일과 같은 비대면 채널을 활성화하는 방안을 추진하고 있다. 지점은 은행의 핵심 채널로 지점의 축소는 타 채널 이용에도 영향을 줄 수 있음에도 불구하고, 대부분의 은행들은 이에 대한 면밀한 분석 없이 지점을 축소하는 전략을 이어가고 있다. 본 연구는 은행의 다섯 가지 채널(창구, 자동화기기, 텔레뱅킹, 인터넷뱅킹, 모바일뱅킹)별 주 이용 고객의 특성과, 각 채널의 이용에 영향을 주는 요인을 분석한다. 이를 위해, A지방은행의 고객 데이터를 활용해 ANOVA 및 다중회귀분석을 수행한다. 분석 결과, 지점 창구 거래의 주 고객은 1, 2등급의 은행의 수익성에 영향이 큰 집단이고, 특히 50대 이상의 그룹인 것으로 확인되었다. 한편, 고객의 여신, 수신, 금융상품보유개수가 늘어날수록 창구거래도 늘어나는 영향을 주는 반면, 모바일뱅킹 이용에는 여신, 수신이 감소할수록 거래량이 늘어나는 것으로 확인 되었다.

This study analyzes the characteristics of customer's preferences on banking channels (branches, automated machines, telebanking, internet banking, and mobile banking) and examines the factors influencing channel usage. To accomplish this, ANOVA and multiple regression analysis are performed using customer data from Bank A. The analysis reveals that customers primarily utilizing branch counter transactions have a significant impact on the profitability of 1st and 2nd grade banks, particularly among the age group of 50 years and above. Additionally, it is observed that as customers' loan, deposit, and financial product holdings increase, branch counter transactions also increase. On the other hand, it is found that as the usage of mobile banking decreases in terms of loans and deposits, transaction volume increases.

키워드

과제정보

본 연구는 동아대학교 교내 연구과제 지원을 받아 수행함.

참고문헌

  1. Chocarro, R., Cortinas, M., and Villanueva, M. L. (2013). Situational variables in online versus offline channel choice. Electronic Commerce Research and Applications, 12(5), 347-361. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2013.03.004
  2. Chun, S. Y. (2011). An Exploratory Study on the Important Factors of Financial Services Depending on the Types of Financial Consumers, Journal of the Korean Operations Research and Management Science Society, 36(4), 125-141.
  3. Jo, H. G. and Byun, B. S. (2017). Analysis of Decision Making Factors of Multifamily Housing Purchasersby ANOVA - Focusing on Bucheon City -, The Geographical Journal of Korea, 51(1), 69-80.
  4. Kang, K. S. (2021). A study on the utilization of mobile banking by population aging, Master's Thesis, Graduate school of Dong-A University, Busan, Korea
  5. Kang, M. O. and Oh, J. S. (2020). A Study on the Existing Problem Analysis and Activation Factors to Enhance the Competitiveness of Mobile Banking: Comparison between Ordinary Bank and Post Office Finance, The Journal of Internet Electronic Commerce Resarch, 20(4), 13-26. https://doi.org/10.37272/JIECR.2020.08.20.4.13
  6. KDI. (2022). Operational Status of Domestic Bank Branches in 2021, https://eiec.kdi.re.kr (Accessed on Mar. 31th, 2022)
  7. Kim, J. H. and Kim, S. H. (2009). Factors Affecting Cross-Buying Intentions in the Banking Industry, ASIA MARKETING JOURNAL, 11(3), 57-89.
  8. Kim, S. H., Park, G. Y. and Park, H. J. (2007). Factors Influencing Buyers' Choice of Online vs. Offline Channel at Information Search and Purchase Stages, Journal of channel and retailing, 12(3), 69-90.
  9. Pyeon, S. J., Kim, G. Y., Choi, E. J., Choe, G. C., Lee, S. S. and Nam, J. S. (2022). Analysis of the Impact of Tile Defects in Apartment Houses using One-way ANOVA, Journal of the Architectural Institute of Korea, 38(1), 237-244.
  10. Seo, G. Y. and Choe, H. C. (2019). A Study on Consumers' Financial Exclusion: Focusing on Financial Products and Channels of Transaction, Journal of Consumer Studies, 30(2), 67-84. https://doi.org/10.35736/JCS.30.2.4
  11. Seo, S. P. (2022). Improvement of Marketing Efficiency Through Analysis of Customer's Transaction Channel Selection Factors, Master's Thesis, Graduate school of Dong-A University, Busan, Korea
  12. Son, Y., Kwon, H. E., Tayi, G. K., and Oh, W. (2020). Impact of customers' digital banking adoption on hidden defection: A combined analytical-empirical approach, Journal of Operations Management, 66(4), 418-440. https://doi.org/10.1002/joom.1066
  13. Yang, H. K., Lee, Y. K. and Lee, S. M. (2021). The Effect of Perceived Relational Benefits of Bank Customers on Satisfaction and Loyalty: Multi-Group Analysis of Non-VIP and VIP, Journal of Product Research, 39(6), 91-99.
  14. Yoo, K. W. (2022). An Empirical Study on the Effect of the Reduction of Bank Branch Networks and the Causes of Financial Exclusion, Consumer Policy and Education Review, 18(4), 1-16. https://doi.org/10.15790/cope.2022.18.4.001
  15. Zhou, M., Geng, D., Abhishek, V., and Li, B. (2020). When the Bank comes to you: Branch network and customer Omnichannel banking behavior, Information systems research, 31(1), 176-197. https://doi.org/10.1287/isre.2019.0880