초록
4차 산업혁명의 본격화로 지능정보기술의 혁신적 발전·활용 확대와 함께 행정서비스에 대한 질적 개선과 수요가 급증하면서 정부는 조직의 운영, 업무처리, 의사결정, 행정서비스 등 기존 전자정부 운영의 디지털 혁신을 통한 '디지털플랫폼 정부 구축'을 본격화하고 있다. 지방자치단체 역시 디지털 기반의 애자일(Agile) 정부 구축을 핵심 전략으로 추진함에 따라 본연구에서는 지능정보화를 통한 디지털 전환 정책 및 사업을 뒷받침할 광역·기초자치단체의 정보화 전문인력 운영 실태를 조사·분석함으로써 성공적인 디지털 전환을 위한 인적자원 규모 확대의 필요성과 시사점을 도출하였으며 신규 인력을 확보하는 과정에서 역량과 전문성을 제고하기 위한 두 가지 방안을 제시하였다.
With the full-fledged start of the 4th Industrial Revolution, the quality of administrative services through intelligent information technology and demand increased rapidly. Accordingly, the government is in full swing to establish a "digital platform government" through digital innovation in existing e-government operations such as organizational operations and administrative services. As local governments also promoted the establishment of a digital-based Agile government as a key strategy, this study investigated and analyzed the operation of informatization experts in metropolitan and basic local governments to support digital transformation policies and projects through intelligent informatization. Through this, the necessity and implications of expanding the size of human resources for successful digital transformation were derived, and two measures were proposed to enhance capabilities and expertise in the process of securing new manpower.