DOI QR코드

DOI QR Code

현악사중주 공연의 역사와 미래: 미디어와 인공지능을 활용한 융합 공연의 가능성에 대하여

The History and Future of String Quartet Performances: Examining the Possibility of Convergent Performances Employing Media and Artificial Intelligence

  • 박은지 (서울대학교 음악학과 음악사 연구회 및 동국대학교)
  • Eun-Ji Park (Dept. of Musicology, Seoul National University)
  • 투고 : 2023.08.20
  • 심사 : 2023.09.05
  • 발행 : 2023.09.30

초록

본 연구는 현악사중주의 역사를 살펴보고, 현대에 제시된 융합 공연을 분석하여 미래의 청중이 수용할만한 새로운 공연의 패러다임을 제안하는 것을 목표로 한다. 연구의 과정에서는 과거와 현대의 현악사중주가 어떻게 발전했는지를 면밀하게 살펴보고, 그 과정에서 나타난 청중의 변화에 관하여 분석한다. 더불어 현대 현악사중주의 기술 융합 공연 사례로부터 새로운 청중의 수요에 따른 오늘날의 클래식 공연산업이 어떠한 변화를 맞을 수 있을지를 모색한다. 연구의 결과로 현대의 현악사중주는 미디어와 AI 기술의 융합을 통한 새롭고 독창적인 방향의 공연이 필요하다는 결론을 내렸다.

This study examines the history of string quartet performances and analyzes contemporary integrated performances to propose a new performance paradigm for future audiences. It examines past developments and audience interactions, and how modern classical performance can gain a competitive edge internationally through tech integration. Building on this foundation, a future vision is proposed for Korean string quartet performances, drawing from novel performances that are interconnected with their historical context. The study concludes that modern string quartets necessitate innovative and original performance directions that can be achieved through various technological integrations.

키워드

참고문헌

  1. Bashford, Christina, "The string quartet and society." The Cambridge companion to the string quartet, 2003, p.3.
  2. Lee, Kyung hee, "Social History of Music Audiences." Hanyang University Press, 2006, p.126.
  3. Lee, Kyung hee, "Social History of Music Audiences." Hanyang University Press, 2006, p.128.
  4. Lesure, Francois, ed. Querelle des Gluckistes et des Piccinnistes: Texte des pamphlets avec introduction, commentaires et index. Vol. 1. Geneve: Minkoff, 1984, p. 108.
  5. Lee, Kyung hee, "Social History of Music Audiences." Hanyang University Press, 2006, p.131.
  6. Francois-Joseph, Fetis, Revue musicale. Vol. 3. Au Bureau du Journal, 1828, pp.413-414.
  7. Weber, William, "The Great Transformation of Musical Taste.", Cambridge University Press, 2008, p.91.
  8. William, Weber, "The Great Transformation of Musical Taste.", Cambridge University Press, 2008, p.97.
  9. Lunn, H. C., "The Musical Times and Singing Class Circular" The Musical times, 1904-1995 26.503 (1885): 5-5, p.135.
  10. Quartet, Juilliard String, "Juilliard String Quartet." (1982).
  11. William, Weber, "The Great Transformation of Musical Taste.", Cambridge University Press, 2008, p.240.
  12. Christina Bashford, "The string quartet and society." The Cambridge companion to the string quartet, 2003, p.17.
  13. Nikita, Braguinski, Mathematical Music: From Antiquity to Music AI. CRC Press, 2022, pp.52-54.
  14. Alphons, Silbermann, "Wovon Lebt Die Musik Die Principien der Musiksoziologie." 1957, 1997, p.13.
  15. https://www.youtube.com/watch?v=Nyhjq8Qh9Ic
  16. Anatomy of a String Quartet https://www.thismusicisfalse.com/the-anatomy-of-a-string-quartet
  17. Anatomy of a String Quartet https://www.thismusicisfalse.com/the-anatomy-of-a-string-quartet
  18. Kronos Quarteta: AI interprets a recital https://www.newscientist.com/article/mg24332370-200-a-classical-concert-at-the-barbican-shows-how-ai-interprets-a-recital/(3 July 2019)
  19. Bergstrom, I., Azevedo, S., Papiotis, P., Saldanha, N., & Slater, M. (2017), "The plausibility of a string quartet performance in virtual reality." IEEE transactions on visualization and computer graphics, 23(4), 1352-1359.