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스크린골프장 서비스품질이 재이용에 미치는 영향

The Effect of Screen Golf Course Service Quality on Revisit

  • 이국권 (청운대학교 사회복지학과) ;
  • 박선경 (호남대학교 대학원 창업학과)
  • 투고 : 2023.07.31
  • 심사 : 2023.09.05
  • 발행 : 2023.09.30

초록

본 연구는 스크린골프장 서비스품질이 재이용에 미치는 영향을 검증하고 살펴보고자 하였다. 총 300부를 배포하여 응답이 부실하거나 누락된 문항이 많은 설문지 53부를 제외하고 총 247부를 분석에 사용하였다. 이러한 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 스크린 골프장 이용자들은 주로 친구, 지인, 친목단체가 주로 이용하였으며, 정보는 인적, 인터넷으로 많은 정보들을 얻었으며, 서비스품질 중 공감성, 신뢰성이 스크린 골프장 재이용에 영향을 미쳤다. 이용자들은 품질이 좋은 서비스를 경험하면 만족감과 서비스 품질이 높으면 신뢰를 가지며, 충성도 형성과 주변 사람들에게 추천과 홍보할 확률을 높일 수 있다. 그러나, 품질이 나쁜 서비스를 경험하면 고객들이 실망하고, 주변 사람들에게도 악평을 남길 수 있으며, 이는 신뢰를 떨어뜨려 재이용의 가능성이 낮아진다. 따라서 골프장 재이용을 높이려면 품질 관리 및 고객들의 의견과 피드백을 수용하고 문제가 생겼을 때 신속하게 대처하여 서비스의 품질을 개선 및 고객이 만족할 수 있는 서비스를 제공해야 스크린 골프장의 재이용을 유도할 수 있을 것이다. 둘째, 스크린골프장 서비스품질 하위요인 유형성, 응답성, 확신성이 이번 연구결과에서는 유의하게 나오지는 않았지만 재이용에 영향을 미치는 요인들에 대해 경쟁이 치열한 스크린골프장 업계에서의 생존력을 키우고 차별화된 서비스 제공으로 재이용할 수 있도록 경영전략을 삼아야 할 필요가 있다.

This study attempted to verify and examine the effect of screen golf course service quality on reuse. A total of 300 copies were distributed, and a total of 247 copies were used for analysis, excluding 53 questionnaires with poor responses or many missing questions. Based on these results, the following implications were derived. First, screen golf course users were mainly used by friends, acquaintances, and social groups, and information was obtained through human and Internet, and empathy and reliability among service quality affected the reuse of screen golf courses. When users experience high-quality services, they have high satisfaction and high service quality, and they can increase the probability of forming loyalty and recommending and promoting them to people around them. However, experiencing poor quality services can disappoint customers and leave negative comments on people around them, which reduces the likelihood of reuse. Therefore, in order to increase the reuse of golf courses, quality management, customer opinions and feedback must be accepted, and problems must be dealt with quickly to improve the quality of services and provide services that satisfy customers. Second, although the types, responsiveness, and certainty of sub-factors of screen golf course service quality were not significant in this study, management strategies should be used to increase survival in the highly competitive screen golf industry and reuse them by providing differentiated services.

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참고문헌

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