DOI QR코드

DOI QR Code

고등학교 공학 교과 교육과정 텍스트 네트워크 분석

Analysis of Text Network of The High School Engineering Subject Curriculum

  • 정해영 (잠실중학교) ;
  • 허혜연 (창원대학교 교육혁신본부 교양교육원)
  • 투고 : 2023.07.18
  • 심사 : 2023.09.05
  • 발행 : 2023.09.30

초록

Using text network analysis, this research aimed to identify significant keywords associated with each period of the revised High School Engineering curriculum from 2009-2022 and to examine their interrelationships in order to analyse the observed changes. The results of this study can be summarised as follows. Firstly, a significant increase in the number of words was observed throughout the curriculum revisions, with prominent occurrences of terms such as 'engineering', 'understanding', 'problem', 'solution', 'learning', 'evaluation' and 'diversity'. Secondly, network analysis and examination of connection centrality for each subject revealed the connection relationship that represented distinct subject characteristics. Thirdly, the study of the engineering curriculum revealed shifts in emphasised content with each revision. Based on these findings, recommendations were formulated. Firstly, given the growing importance of engineering, it is imperative to conduct systematic research on engineering education in primary and secondary school contexts. Secondly, efforts should be made to strengthen the link between Engineering and Technogy・Home-economics subjects in secondary schools. Finally, high school engineering subjects should be used not only to explore engineering careers, but also to cultivate talents with interdisciplinary expertise.

키워드

참고문헌

  1. 교육부(2009). 별책10_실과(기술가정) 정보과 교육과정. 
  2. 교육부(2015). 별책10_실과(기술가정) 정보과교육과정. 
  3. 교육부(2022). [별책10] 실과(기술가정)정보과 교육과정. 
  4. 김유정.장원형.홍훈기(2019). 텍스트 네트워크 분석법을 활용한 2015 과학과 교육과정 평가 분석 및 논의: 과정 중심 평가와의 연계를 중심으로. 교육과정평가연구 22(3), 225-250. 
  5. 박치성.이준석(2017). 텍스트 네트워크 분석을 위한 대규모 텍스트의 자료정리(Data Cleaning) 방법에 관한 연구. 현대사회와 행정 27(4), 35-68. 
  6. 문성채(2020). 교과에 통합된 공학 진로교육을 위한 고등학교 기술.가정 및 공학일반 교육과정 내용 분석. 수산해양교육연구 32(4), 1007-1022. 
  7. 박정.조완섭.이종범(2017). R을 활용한 실과 교육과정 텍스트 마이닝 분석. 한국실과교육학회지 30(2), 17-33. 
  8. 유진은(2021). AI시대 빅데이터 분석과 기계학습. 학지사 
  9. 이수상(2012). 네트워크 분석 방법론. 논형. 
  10. 임윤진(2021). 교육과정 개정에 대비한 고등학교 기술과 선택 교육과정 국제비교 연구: 미국, 영국, 호주, 중국을 중심으로. 한국기술교육학회지 21(3), 29-51. 
  11. 조승호.진의남(2007). 공학 기술 선택과목 교육과정 개정의 주요 특징 및 의의. 敎員敎育 23(1), 269-278. 
  12. 최유현(2022). 2022 개정 고등학교 교육과정 2차 시안으로 본 '공학' 교육의 전망. 공학교육동향 29(3), 22-28. 
  13. 표지혜(2018). 2015 개정 생명과학II 교과서의 언어 네트워크 분석. 석사학위논문. 강릉원주대학교. 
  14. 한관종(2003). 사회과학 방법론으로서의 연결망 분석기법 적용의 의의와 연구과제 -의미의 연결망 분석(semantic network analysis)을 중심으로-. 사회과교육연구 10(2), 219-235. 
  15. 허혜연.김기수(2021). 비형식 공학 교육을 위한 모형 개발 : 공학적 소양 함양을 중심으로. 열린교육연구 29(5), 95-115. 
  16. Felman,R. & Sanger, J.(2007). The Text Mining Handbook. UK: Cambridge University Press. 
  17. Freeman, L. C.(2004). The development of social network analysis. Canada: Empirical Press. 
  18. Pedersen, T. L.(2022). Tidygraph: A Tidy API for Graph Manipulation [R Package version 1.2.2]. https://tidygraph.data-imaginist.com