DOI QR코드

DOI QR Code

초등과학 수업에서 정리단계에 적용한 창의적 과학연극 수업의 효과

Impact of Creative Science Drama during the Class-closing Stage on Elementary Students' Academic Achievement and Attitudes toward Science

  • 투고 : 2023.04.24
  • 심사 : 2023.06.05
  • 발행 : 2023.08.31

초록

이 연구는 초등과학 수업의 정리단계에서 창의적 과학연극을 사용하는 과학 수업이 초등학생들의 학업성취도와 과학에 대한 태도에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 이 연구에서 활용한 창의적인 과학연극은 수업의 정리활동으로서 교사가 학습주제에 대한 기본 대본을 제공한 후 나머지 이야기를 학생들이 배운 내용을 활용하여 대본을 완성하도록 하는 것이다. 이는 윤혜경(2016)의 연구에 기초하여 창의적인 과학연극 수업을 고안하였고, 이 연구의 과학수업 내용은 3학년 1학기의 자석의 이용, 지구의 모습단원을 중심으로 지도하였다. 이를 위해 경기도 G시에 있는 H초등학교에서 3학년 학생들을 대상으로 실시하였다. 이에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 과학연극을 통한 과학학업성취도에서는 실험반에서 향상되었고 이는 통계적으로 유의한 차이가 있음을 알았다. 그러나, 과학에 대한 태도는 ANCOVA 분석결과 통계적으로 유의한 차이가 나지 않았다. 둘째, 과학연극에 대한 인식의 변화에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 과학연극을 적용한 실험반 학생들 면담 결과, 과학연극 대사를 작성하는 것이 어렵다는 의견과 모둠활동에서 의견을 조율하고 맞추는 토론과 협동이 가장 어렵다고 응답하였다. 그러나 과학연극을 한 경험은 즐겁고 재미있었다는 의견도 다수 있었고, 배운 내용을 과학연극으로 하게 되어서 더 오래 기억할 수 있다는 의견도 있었다.

This study aims to investigate the impact of science classes employing creative science drama on elementary school students' academic achievement and attitudes toward science during the final step of elementary science classes. The creative science drama used in this study is a class-closing activity wherein the teacher provides a basic script for the learning topic and then allows students to complete the rest of the story using their assignment. It devised a creative science drama class based on the research of Yoon (2016), and the contents of this study were centered on the use of magnets and the appearance of the Earth in the first semester of third grade. Students in their third year at H Elementary School in Gyeonggi-do were the subject of this study. The results showed that scientific achievement through science drama in the experimental class was improved, with a statistically significant difference. However, ANCOVA analysis revealed no statistically significant differences in attitudes toward science. Moreover, there was no statistically significant difference in scientific drama perception. Interviews with students in the experimental class applying science drama revealed that students found difficulty in writing science drama scripts and that coordinating and reaching a mutually acceptable opinion in group activities required the most discussion and cooperation. However, many of them stated that the experience of scientific drama was enjoyable and informative, and since what they learned was transformed into a scientific drama, they remembered the lessons longer.

키워드

참고문헌

  1. 김대연, 김병주(2022). 예술꽃 씨앗학교의 교육연극 프로그램이 초등학생의 공동체 역량에 미치는 영향. 교육연극학, 10(2), 25-42.
  2. 김병주(2008). 연극을 통한 교육, 문화, 그리고 사회적 변화. 영미문화, 8(1), 29-56.
  3. 김수연(2015). 과정중심 연극 만들기가 초등학생의 자기효능감에 미치는 효과. 교육연극학, 7, 19-41.
  4. 나지연, 장병기(2005). 과학 연극 수업이 과학 본성에 대한 초등학생의 인식에 미치는 영향. 초등과학교육, 24(5), 558-570.
  5. 배정희, 서혜애, 윤진아(2017). 과학자를 소재로 한 과학연극 활동이 과학영재의 창의인성교육에 미치는 효과. 과학영재교육, 9(2), 101-116.
  6. 여상인, 최영신, 임희준(2008). 과학연극이 초등학생의 과학태도에 미치는 영향. 초등과학교육, 27(4), 328-340.
  7. 윤혜경(2016). 과학연극을 통한 과학 교수 학습. 교육과학사.
  8. 윤혜경, 나지연, 장병기(2004). 초등학교 과학 연극 수업사례 연구. 한국과학교육학회, 24(5), 902-915.
  9. 허명(1993). 초.중.고 학생의 과학 및 과학교과에 대한 태도 조사 연구. 한국과학교육학회지, 13(3), 334-340.
  10. 황신영(2011). 과학글쓰기 프로그램이 중학생들의 과학창의성과 과학에 대한 태도에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  11. Abed, O. H. (2016). Drama-based Science Teaching and it's Effect on Students' Understanding of Scientific concepts and their attitudes towards science learning. International Education Studies, 9(10), 163-173.
  12. Aguilera., D. & Perales-Palacios, F. J. (2020). What effects do didactic interventions have on students' attitudes towards science? A meta-analysis. Research in Science Education, 50, 573-597.
  13. Alrutz, M. (2004). Energy matters. An investigation of drama pedagogy in the science classroom (Dissertation). Arizona State University, Arizona.
  14. Annarella, L. A. (1992). Creative drama in the classroom. (ERIC Document Reproduction Service ED: 391206)
  15. Archila, P. A. (2015). Using history and philosophy of science to promote students' argumentation. A teaching-learning sequence based on the discovery of oxygen. Science & Education, 24(9), 1201-1226.
  16. Bybee, R. W. (1997). Improving Instruction. In achieving scientific literacy: From purposes to practice. Portsmouth, N. H: Heinemann.
  17. Ceylan, E., Polat, R., Akpinar, M., Ulusal, E., & Kalende, S. (2015). Designing science instruction based on creative drama: The effect on 6th grade students' understanding and elimination of misconceptions. International Online Journal of Education Science, 7(4), 1-10.
  18. Dorion, K. (2009). Science through drama: A multicase exploration of the characteristics of drama activities used in secondary science classrooms. International Journal of Science Education, 31(16), 2247-2270.
  19. Fraser, B. J. (1981). Test of science-related attitude: Handbook. Hawthorn, The Australian Council for Education Research.
  20. Hendrix, R., Eick, C., & Shannon, D. (2012). The integration of creative drama in an inquiry-based elementary program: The effect on student attitude and conceptual learning. The Association for Science Teacher Education, 23, 823-846.
  21. Kentish, B. (1995). Hypothetical: deeping the understanding of environmental issues through ownership of learning. Australian Science Teachers Journal, 41(1), 21-25.
  22. Kolovou, M., & Kim, N. J. (2020). Effects of implementing an integrative drama-inquiry learning model in a science classroom. The Journal of Education Research, 113(3), 191-203.
  23. Mutlu, A. (2021). An activity based on an inquiry- driven creative drama: "stray animals need some shade". Science Activities, 58(1), 1-12. https://doi.org/10.1080/00368121.2020.1854647
  24. Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson , P. W., & Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, 66(2), 211-227.
  25. Taber, K., De Trafford, T., & Quail, T. (2006). Conceptual resources for constructing the concepts of electricity: The role of models, analogies and imagination. Physics Education, 41(2), 155-160.
  26. Walan, S., & Enochsson, A. (2019). The potential of using a combination of storytelling and drama, when teaching young children science. European Early Childhood Education Research Journal, 27(6), 821-836.