DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Expanded Application of the Educational Facility Safety Certification Toward Libraries and Student Training Facilities

도서관과 학생수련시설에 대한 교육시설 안전인증 요소의 확대적용 방안 연구

  • 한승훈 (전남대학교 공과대학 건축학부) ;
  • 김재향 (전남대학교 일반대학원 건축토목공학과)
  • Received : 2023.01.03
  • Accepted : 2023.07.03
  • Published : 2023.09.30

Abstract

In order to create a safe and comfortable educational environment and improve the quality of education, the 'Act on the Safety and Maintenance of Educational Facilities' was enacted in 2021. Accordingly, 'Educational Facility Safety Certification Operation Regulations' was established. Safety certification targets are classified into 'kindergarten', 'elementary/middle/high school and special schools', and 'university and other educational facilities'. Other educational facilities include libraries and student training facilities. However, student training facilities and libraries are different from schools as facilities for special activities such as training and reading. Therefore, the unique characteristics of the facility must be reflected in the 'Educational Facility Safety Certification Operation Regulations'. This study analyzed how the 'Educational Facility Safety Certification Operation Regulation' reflects the special characteristics of student training facilities and libraries that are 'other educational facilities'. The previous certification system and guidelines were compared and analyzed, and the on-site survey method was used. Finally, it was confirmed that each of the library and the student training facility needed 9 detailed criteria reviews.

안전하고 쾌적한 교육환경 조성 및 교육 질 향상을 위하여, 2021년 「교육시설 등의 안전 및 유지관리 등에 관한 법률」이 제정되었다. 이에 따라 「교육시설 안전 인증 운영 규정」이 수립되었으며, 유치원, 초·중·고등학교 및 특수학교, 대학 및 기타 교육시설의 특성에 따라 3가지 유형으로 분류되어 평가되어진다. 기타 교육시설에는 도서관, 학생수련원이 포함된다. 하지만, 학생수련원, 도서관은 수련, 독서 등의 특수 활동이 발생하는 시설로 학교와 차이점을 두고 있다. 때문에 학생수련원 도서관 시설만의 특수성이 「교육시설 안전 인증 운영 규정」에 반영될 필요가 있다. 이 연구는 기타시설에 해당되는 학생수련원과 도서관의 특수성을 「교육시설 안전 인증 운영 규정」이 어떻게 반영하고 있는지에 대한 분석이 수행되었다. 선행 인증제도 및 가이드라인과 비교 분석되었으며, 현장 조사방법이 이용되었다. 최종적으로 도서관과 학생수련원에 대하여 각각 9가지의 세부 기준 검토가 필요한 것으로 확인되었다.

Keywords

Acknowledgement

이 연구는 교육부 학술연구용역사업(교육시설안전 인증 제도의 환류 체계구축을 위한 개선에 관한 연구) 및 과학기술정보통신부(한국연구재단) 중견연구자지원사업(NRF-2021R1A2C2011893)의 지원으로 수행된 연구임.

References

  1. Ministry of Education (2022a. 6. 29), "Act on the Safety and Maintenance of Educational Facilities". (in Korean)
  2. Ministry of Education (2022b. 11. 15), "Educational Facility Safety Certification Operation Regulations". (in Korean)
  3. 교육부(2022c. 12. 20), "교육시설 등의 안전 및 유지관리등에 관한 법률 시행령".
  4. 권봉안.정순광(2001), "청소년 수련원의 실태조사를 통한 청소년 안전교육 필요성의 고찰", 「한국안전교 육학회지」, 4(1): 101~117.
  5. 김태환(2015), "I국내외 학교안전 실태분석을 통한 개선방안 연구", 「한국재난정보학회논문집」, 11(3): 385~392.
  6. Ministry of Gender Equaliity and Family (2020. 5. 19), "Juvenile Activity Promotion Act". (in Korean)
  7. 이정수.김태경.김보일.정재희(2016), "공공도서관 안전관리 매뉴얼 개발 연구", 「한국문헌정보학회지」, 50(2): 77~100. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.2.077
  8. 최승주.한승훈(2023), "교육시설의 안전인증 평가절차 개선연구", 「LHI Journal」, 14(1): 99~114. https://doi.org/10.14361/zig-2023-140211
  9. Korea Youth Work Agency (2016), "Youth Traning Acivity Certification Manual", Accessed January 13, 2022. https://www.kywa.or.kr/pressinfo/data_view.jsp?no=15568. (in Korean)
  10. American Library Association (2010), "America Library Association Safety and Security in Libraries", Accessed January 13, 2022. https://libguides.ala.org/safety-security.
  11. American Society of Industrial Security International (2010), "Library Security Guidelines Document", Accessed January 13, 2022. https://www.ala.org/llama/sites/ala.org.llama/files/content/publications/LibrarySecurityGuide.pdf.