DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of 5 Personality Factors and Perceived Stress on College Students' Psychological Well-being

성격 5요인과 지각된 스트레스가 대학생의 심리적 안녕감에 미치는 영향

  • Min-Jung, Kim (Department of Counselling Psychology, Tongmyong University)
  • 김민정 (동명대학교 상담심리학과 )
  • Received : 2023.07.30
  • Accepted : 2023.08.26
  • Published : 2023.08.31

Abstract

Objectives: The purpose of this study is to examine the effects of five personality factors and perceived stress on psychological well-being of college students. This study also examines the mediating role of perceived stress in the relationship between the five personality factors and psychological well-being of college students. Methods: The subjects of the study were 210 college students (94 males and 116 females), and a self-report questionnaire was conducted. The data were analyzed using SPSS 22.0. Results: Three personality factors(openness, neuroticism, and agreeableness) and perceived stress were found to have a significant effect on college students' psychological well-being. Perceived stress partially mediated the relationship between personality factor 2(neuroticism and agreeableness) and psychological well-being. Conclusions: This study should be supported by health education or related efforts that can improve individual personality characteristics and cognitive flexibility by exploring intrapersonal factors that can affect psychological well-being of college students.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2022학년도 동명대학교 교내학술연구비 지원에 의하여 연구되었음(과제번호/2022B033)

References

  1. 고영남(2012). 대학생의 성격유형과 안녕감(well-being)의 관계. 한국교육학연구, 18(3), 49-71. 
  2. 권재환, 김경희(2016). 대학생의 다차원적 완벽주의와 심리적 안녕감의 관계에서 학업.진로 스트레스의 매개효과. 직업교육연구, 35(3), 1-27. 
  3. 김나예(2020). 청소년이 지각한 가족스트레스와 심리적 안녕감의 관계에서 마음챙김의 조절효과. 인문사회21, 11(6), 3217-3228. 
  4. 김명소, 김혜원, 차경호(2001). 심리적 안녕감의 구성 개념 분석. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 15(2), 19-39. 
  5. 김민정(2017). 대학생의 부모와의 관계와 성격특성이 심리적 안녕감에 미치는 영향: 성격특성의 매개적 역할. 한국웰니스학회지, 12(3), 305-316. 
  6. 김지현, 하문선, 김복환(2011). 청소년의 적응군집화 및 5요인 성격특성이 집단판별에 기여하는 변인. 한국청소년연구, 22(3), 149-174. 
  7. 김화숙(2018). 그릿(Grit), 성격 5요인, 몰입 및 성취동기의 관계[석사학위논문]. 경북: 대구가톨릭대학교 대학원.
  8. 박량희, 유태용(2007). 개인의 성격, 직무 요구, 직무 통제가 직무 스트레스에 미치는 영향. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 20(1), 1-20. 
  9. 박영애(2022). 보육교사의 성격 5요인이 심리적 안녕감에 미치는 직무스트레스에 대한 매개효과 연구. 한국복지상담실천학회지, 2(1), 61-100. 
  10. 송연주, 하문선(2021). 대학생의 신경증과 우울간 관계에서 정서조절과 관계중독의 매개효과. 청소년학연구, 28(2), 1-29. 
  11. 송정덕(2015). 직무스트레스가 심리적 안녕감에 미치는 영향: 낙관성, 지혜 및 자기조절의 조절효과[석사학위논문]. 서울: 성신여자대학교 대학원.
  12. 이원석(2011). 호텔베이커리 종사자의 성격유형(Big5)이 기업의 주관적 성과에 미치는 영향: 자기효능감과 직무스트레스의 조절효과를 중심으로[박사학위논문]. 경기: 경기대학교 대학원.
  13. 유미옥(2017). 간호대학생의 성격강점이 지각된 스트레스에 미치는 영향. 한국산학기술학회논문지, 18(2), 168-176.  https://doi.org/10.5762/KAIS.2017.18.2.168
  14. 이혜림(2015). 경호경찰관의 5요인 성격특성이 직무스트레스에 미치는 영향: 자기효능감의 매개효과를 중심으로[석사학위논문]. 경기: 경기대학교 대학원.
  15. 허가뢰(2011). 중국 고등학생들의 가정의 심리적 환경과 성격 5요인이 심리적 안녕감에 미치는 영향[석사학위논문]. 서울: 중앙대학교 대학원.
  16. 허지애, 김정문(2017). 자기격려와 지각된 스트레스 및 심리적 안녕감의 관계: 지지추구적 정서조절양식의 조절된 매개효과. 스트레스 연구, 25(1), 44-51. 
  17. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.  https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  18. Chan, R., & Joseph, S. (2000). Dimensions of personality, domains of aspiration, and subjective well-being: Personality and Individual Differences. Science Direct, 28(2), 347-354. 
  19. Cohen, S., & Williamson, G. (1988). Perceived Stress in a Probability Sample of the United States. In S. Spacapan, & S. Oskamp (Eds.), The Social Psychology of Health: Claremont Symposium on Applied Social Psychology (pp. 31-67). Newbury Park, CA: Sage. 
  20. Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1992). Revised NEO personality (NEO-PIR) and NEO Five Factor Inventory(NEO-FFI) Professional Manual. Odessa, FL; Psychological Assessment Resources. 
  21. Diener, E.(1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575.  https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
  22. Diener, E., Oishi, S., & Lucas, R. E. (2003). Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and cognitive evaluations of life. Annual Review of Psychology, 54, 403-425.  https://doi.org/10.1146/annurev.psych.54.101601.145056
  23. Headey, B. & Wearing, A. (1989). Personality, life events, and subjective well-being: Toward a dynamic equilibrium model. Journal of Personality and Social Psychology, 57(4), 731-739.  https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.4.731
  24. John, O. P. & Gross, J. J. (2004). Healthy and unhealthy emotion regulation: Personality processes, individual differences, and life span development. Journal of Personality, 72, 1301-1334.  https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2004.00298.x
  25. Kline, R. B. (2005) Principles and practice of structural equation modeling. 2nd Edition, Guilford Press, New York. 
  26. Lazarus. R. S.. Folkman. S. (1984) Stress: appraisal and coping. New York: Springer Publishing. 
  27. Poorthuis, A. M. G., Thomaes, S., van Aken, M. A. G., Denissen, J. J. A., & Orobio de Castro, B. (2014). Dashed hopes, dashed selves? A sociometer perspective on self-esteem change across the transition to secondary school. Social Development, 23, 770-783.  https://doi.org/10.1111/sode.12075
  28. Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069-1081.  https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
  29. Ryff, C. D. & Singer, B. (1998). The contours of positive human health. Psychological Inquiry, 9, 1-28.  https://doi.org/10.1207/s15327965pli0901_1
  30. Wood, A. M., Joseph, S. & Maltby, J. (2009). Gratitude predicts psychological well-being above the Big Five facets. Personality and Individual Differences, 46(4), 443-447. https://doi.org/10.1016/j.paid.2008.11.012