DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring the Essence of Missionary Kid's Experience of Ethnic Identity as TCK(Third Culture Kids)

선교사 자녀의 TCK(Third Culture Kids)로서의 민족정체성 겪음에 대한 본질 탐색

  • Received : 2023.11.26
  • Accepted : 2023.12.29
  • Published : 2023.12.30

Abstract

Purpose of Study: This study is a qualitative study to understand the essential experiences of missionary children related to national identity. Research Contents and Methods: Ten children of missionaries who were re-entered to their home countries to receive university education were selected as participants for the study. Two preliminary surveys (2016, 2019) were conducted to determine the direction and subject of the study. Two in-depth interviews and one non-face-to-face survey were conducted with the study participants. Based on preliminary research and prior research, the questionnaire explored identity experiences by discovering four areas: language, culture, group, and place. In addition, rich research results were derived with schematic interview data, surveys using Phinney's 1992 national identity test tool, non-face-to-face surveys with parents of study participants, and self-report identity graphs. Conclusions and suggestions: As a result of the study, missionary kids as TCKs were able to know their names in identity confusion by sequentially experiencing international mobility, separation, and discrepancy in four areas. After all, TCK seems to suffer from identity difficulties because it remains primarily 'minority' in relation to the four domains. This study is meaningful in that it specifically revealed the support needed for TCK missionary children with multicultural background by revealing the importance of providing visiting experience in Korea and schoo(herd)l experience before entering Korean universities to re-adaptate TCK.

연구 목적 : 본 연구의 목적은 대학교육을 위해 재입학하는 선교사 자녀들의 타국에서의 민족정체성 관련 본질적인 경험을 이해하기 위한 질적 연구이다. 연구 내용 및 방법 : 대학교육을 목적으로 귀국한 선교사 자녀(MK)들은 본국으로 재입국해 학업을 감당하게 되면서 적지 않은 적응 관련 여러 어려움을 겪는 것으로 보고 되고 있다. 이번 연구는 역문화 충격을 겪는 연구 참여자의 한국 입국 이전의 정체성 관련 본질적 경험을 이해하기 위한 질적 연구로 심층면담을 주 연구 방법으로 시행하였다. 연구의 방향과 주제를 정하기 위해 두 차례의 예비조사(2016년, 2019년)를 했고, 한국 교육과정을 경험하지 않은 선교사 자녀 10명을 연구 참여자로 선정하였다. 연구 참여자와는 두 번의 심층면담과 한 차례의 비대면 설문조사를 실시했다. 질문지는 예비조사와 선행 연구 등을 토대로 하여 4개 영역-언어, 문화, 집단, 장소 -을 발굴해 정체성 경험을 탐색했다. 더불어 도식면담 자료, Phinney(1992)의 민족 정체성 검사 도구를 이용한 설문조사, 연구 참여자 부모와의 비대면 설문조사, 자기보고식 정체성 그래프로 풍성한 연구 결과가 도출되도록 했다. 결론 및 제언 : 연구 결과, TCK로서 선교사 자녀들은 네 개의 영역 관련해 나라간 이동과 이탈과 불일치를 순차적으로 겪으면서 정체성 혼란에 이름을 알 수 있었다. 결국, TCK인 MK는 네 개의 영역과 관련해 주로 '소수자'로 남아 있기 때문에 정체성의 어려움을 겪는 것으로 보인다. 이번 연구는 MK의 재적응을 위해 한국대학 입학 전에, 한국 방문 경험 및 다수가 되는 떼(school) 경험을 제공해 주는 것의 의미와 가치의 중요성을 밝힘으로써, 다문화 배경 경험이 있는 TCK인 선교사 자녀뿐 아니라 이주 배경이 있는 학생들의 정체성 문제를 이해하고 도울 토대를 마련했다고 볼 수 있다.

Keywords

References

  1. Koh, M. K. (2018). A study of acculturation experience of Korean third culture kids attending Korean universities : focusing on their friendship, Ph.D. thesis at the Graduate School of Baekseok University
  2. Kwon, M. K., Yi, S. H. (2010). The early study abroad(ESA) Experiences of South Korean students  in different age groups The korean journal of the human development, 17(1),145-171.
  3. Kim, Y. C. (2006). Case studies I:BRICOLEUR. Seoul, South Korea: Academypress Co.
  4. Kim, Y. S. (2003). (A) Study on the pastoral counseling for the korean MK(Missionary Kids)'s identity formation. Master's thesis at the Graduate School of Ewha Womans University.
  5. Lyu, H. N. (2011). Research on Korean language and culture education method for Missionary Kids. Master's thesis at the Graduate School of Keimyung University.
  6. Mun, M. K. (2020). A Study on the Formation of Korean Identity of Third Culture Kids (TCKs) who experienced Cultural Transformation during Elementary Education, Ph.D. thesis at the Graduate School of Ewha Womans University.
  7. Park, S. W. (2013). The "Korean" Nationality and Multicultural Acceptability of Elementary and Middle School Students, Dept. of General Social Studies, 43, 161-199.
  8. Park. A. C. (1996). ERIKSON identity. Seoul: History of Educational Science.
  9. Park A. C. (2005). Psychological understanding of color and identity. A collection of papers presenting topics at the 2004 Winter Conference. Korean Colour Society, 3-12.
  10. Park, J. E., Kim, Y. J., Kim, S. H. (2013). A Study on the Heritage Language Competence of Missionary Kids and their variables, Bilingual Research, 51, 81-110
  11. Pang, J. B., Jun, B. C. (2018). A Review on Research Trends in Korean Missionary Kids. Asia United Theological University, 35, 125-163.
  12. Yoon, I. J., Song, Y. H. (2011). South Koreans' Perceptions of National Identity and Acceptance of Multiculturalism, The Korean journal of unification affairs, 55, 143-192.
  13. Lim, Y. H. (2014). A study on the cultural identity and Korean learning for third culture kids in foreign schools. Master's thesis at the Graduate School of Yonsei University.
  14. Choi, S. Y. (2003). The development of human social and psychological personality, Seoul, South Korea: Hakjisa.
  15. Choi, J. H. (2013). Korean Language Proficiency of Missionary Children in Turkey, Korean Language and Culture Education Society, 1, 343-344.
  16. Baker, C. (2014). 이중언어의 기초와 교육. 연준흠.김주은 공역, 서울: 박이정 (원저 2011 출판)
  17. Barringer, C. F. (2001). Counseling third culture kids. Paper presented at the Annual Conference of the American Counseling Association. San Antonio, TX, March. 15-20, 2001.
  18. Berry, J. W., Kim, U., Minde, T., & Mok, D. (1987). Comparative studies of acculturative stress. International Migration Review, 21(3), Special Issue: Migration and Health (Autumn, 1987), 491-511.
  19. Darling-Hammond, L., & Bransford, J. (Eds.).(2005). Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. San Francisco, CA:Jossey-Bass
  20. Fail, H., Thompson, J., & Walker, G. (2004). Belonging, identity and third culture kids: Life histories of former international school students. Journal of Research in International Education, 3(3), 319-338.
  21. McCaig, N. M. (1996). Understanding global nomads. In C. D. Smith(Ed.), Strangers at home (pp. 99-120). Bayside, NY: Aletheia.
  22. Milroy, J. (1998). 언어변이와 변화. 정영인 역. 서울: 태학사. (원저 1992 출판).
  23. Phinney, J. S. (1992). The multigroup ethnic identity measure: A new scale for use with diverse groups. Journal of Adolescent Research. 7. 156-176.
  24. Pollock, D. C., & van Reken, R. (2008). 제3문화 아이들. 박주영 역, 서울: 비즈앤비즈. (원저 2001 출판).
  25. Relph, E. C. (2014). 장소와 장소 상실, 김덕현.김현주.심승희 공역, 서울: 논형. (원저 1976 출판).
  26. Schaetti, B. F. (1996). Phoenix rising: a question of cultural identity. In C. D. Smith (Eds.), Strangers at home. 177-188. Bayside, NY: Aletheia Publications.
  27. Serres, M., et. al. (2013). 정체성, 나는 누구인가. 이효숙 역, 파주: 알마, (원저 2006 출판).
  28. Useem, R. H., & Downie, R. D. (1976). Third-culture kids. Today's Education. 65, 103-105.
  29. Yin, R. K. (2013). 질적 연구: 시작부터 완성까지. 박지연.이숙향.김남희 공역, 서울: 학지사. (원저 2011 출판).