DOI QR코드

DOI QR Code

The effect of emotion recognition on negative feedback acceptance of employees: The mediating effect of adaptive cognitive emotion regulation, and the moderating effect of supervisor's emotion regulation

직장인 정서인식이 부정적 피드백 수용에 미치는 영향: 적응적 인지적 정서조절의 매개효과 및 부하가 지각한 상사 정서조절의 조절효과

  • Ji Hyun Jung (Department of Psychology, Kwangwoon University) ;
  • Jin Kook Tak (Department of Psychology, Kwangwoon University)
  • 정지현 (광운대학교 산업심리학과) ;
  • 탁진국 (광운대학교 산업심리학과)
  • Received : 2023.01.30
  • Accepted : 2023.02.24
  • Published : 2023.04.30

Abstract

The purpose of this study is to verify the mediating effect of adaptive cognitive emotion regulation and the moderating effect of supervisor's emotional regulation in the relationship between the emotion recognition and negative feedback acceptance of employees. The data was collected from 273 non-managerial workers in various domestic companies. Confirmatory factor analysis was conducted with AMOS 22 to verify the reliability and validity of the measurement tool, and the mediating and moderating effects were examined using SPSS Process Macro to verify the hypothesis. The results of this study are summarized as follows. First, emotion recognition of employees indirectly affects the acceptance of negative feedback through adaptive cognitive emotional regulation. Second, the effect of emotion recognition on negative feedback acceptance is moderated by supervisor's emotion regulation. Specifically, it was confirmed that when the supervisor's emotional control is low, the relationship between emotional recognition and negative feedback acceptance becomes stronger. Based on the results of the study, it was confirmed that the level of awareness of oneself and others' emotions was psychological process of accepting performance-related feedback, and the importance of supervisor's emotional regulation in positively accepting negative feedback. Finally, based on the research results, the academic significance of this study, implications in coaching practice, limitations, and future research were discussed.

본 연구의 목적은 직장인의 정서인식이 부정적 피드백 수용의 관계에서 적응적 인지적 정서조절의 매개효과와 부하가 지각한 상사 정서조절의 조절효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 국내의 다양한 기업에 종사하고 있는 비관리자 직장인 대상으로 설문조사를 실시하였고, 총 273명의 응답을 분석하였다. 측정도구의 신뢰도와 타당도를 검증하기 위해 AMOS 22로 확인적 요인분석을 실시하였고, 가설검증을 위해 SPSS Process Macro를 활용하여 매개효과와 조절효과를 살펴보았다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 정서인식은 적응적 인지적 정서 조절을 매개로 하여 부정적 피드백 수용에 간접적으로 영향을 미친다. 둘째, 상사의 정서조절은 정서인식과 부정적 피드백 수용의 관계를 조절한다. 구체적으로 상사의 정서조절이 낮을 때 정서인식과 부정적 피드백 수용 관계가 더 강해지는 것을 확인하였다. 연구결과를 바탕으로 직장인이 자신과 타인의 정서에 대한 인식 수준과 적응적 인지적 정서조절, 그리고 부정적 피드백을 받아들이는 심리적 과정을 확인하고, 부정적 피드백을 긍정적으로 수용하는 데 있어 상사의 정서조절이 갖는 중요성을 확인하였다. 마지막으로 연구 결과를 토대로 본 연구의 학문적 의의 및 코칭에서의 시사점, 그리고 제한점과 미래 연구 과제에 대해 논의하였다.

Keywords

References

  1. 강영순, 임화순 (2008). 상사의 정서지능과 직무수행간 부하 특성 및 정서노동의 조절효과. 상업교육연구, 20, 123-150.
  2. 강지연 (2018). 중간관리자의 의사소통역량 척도 개발 및 타당화. 광운대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 고수일, 고은정 (2004). 피드백 수용도의 결정 요인. 인적자원개발연구, 6(2), 21-43.
  4. 고혜신 (2020). 자기인식이 개인성과에 미치는 영향: 부정적 피드백 수용 및 자아고갈의 매개효과와 개인-직무적합성 및 단기적 성과압박의 조절효과를 중심으로. 숭실대학교 대학원 박사학위논문.
  5. 김문선 (2009). 조직 내 피드백에 관한 연구: 긍정적.부정적 피드백의 내용과 자기효능감을 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 김소희 (2004). 스트레스 사건, 인지적 정서조절 전략과 심리적 안녕감 간의 관계. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 김소희, 소효정 (2018). 상사의 피드백 의도에 대한 구성원의 인식이 직무만족에 미치는 영향: 피드백 추구 행동의 매개효과를 중심으로. 대한경영학회지, 31(4), 813-840. https://doi.org/10.18032/kaaba.2018.31.4.813
  8. 김은하, 김경희 (2019). 성인 여성의 불공정한 세상에 대한 믿음과 자아존중감간의 관계: 적응적 인지적 정서조절전략을 조절요인으로. 상담학연구, 20(2), 25-43. https://doi.org/10.15703/kjc.20.2.201904.25
  9. 김희봉 (2019). 밀레니얼 세대가 인식하는 리더의 역할: 국내 대기업 L사 구성원의 포토보이스를 중심으로. 리더십연구, 10(4), 145-166. https://doi.org/10.22243/tklq.2019.10.4.145
  10. 민진 (2010). 정부 조직을 지배할 밀레니얼 세대, 그들은 누구인가?. 서울행정학회 포럼, 2, 5-8.
  11. 박경환 (2019). 상급자의 부정적 피드백 전달방식으로 공감, 직면, 공격이 피드백 효과성에 미치는 영향. 경영경제연구, 41(1), 29-61. https://doi.org/10.22828/meri.2019.41.1.002
  12. 박상욱, 송영수 (2021). 팔로워십 역량 측정도구 개발 및 타당화: 국내 대기업 밀레니얼 세대 구성원을 중심으로. 인적자원관리연구, 28(4), 1-28. https://doi.org/10.14396/jhrmr.2021.28.4.1
  13. 박재연 (2017). 직장인의 적응적 인지적 정서조절전략과 침묵행동과의 관계: 정서인식명확성의 매개효과. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 박혜정, 유태용 (2006). 상사의 정서지능이 부하의 태도 및 수행에 미치는 영향. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 19(2), 125-147.
  15. 원성두, 김임렬, 이민규 (2015). 자기조절 연구현황 및 발전 방향. 한국심리학회지: 일반, 34(1), 279-303.
  16. 이선애 (2016). 부정적 피드백 수용도에 대한 연구. 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  17. 이수진 (2007). 상사특성과 부정적 피드백 수용: 신뢰의 매개효과를 중심으로. 성균관대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 이슬아, 권석만 (2020). 행동동기체계와 자기통제, 내재화/외현화 문제의 관계: 자기통제의 조절효과를 중심으로. 한국심리학회지: 임상심리 연구와 실제, 6(3), 189-206. https://doi.org/10.15842/cprp.2020.6.3.189
  19. 이은경, 탁진국 (2010). 상사의 정서지능이 부하의 조직몰입, 직무만족에 미치는 영향. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 23(1), 1-25. https://doi.org/10.24230/ksiop.23.1.201003.1
  20. 이은규 (2012). 향상-예방조절초점이 피드백의 시기, 내용, 방식의 선호도 및 직무 몰입에 미치는 영향. 성균관대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 이자영 (2012). 인지적 정서조절전략과 스트레스 대처방식이 대학생의 심리적 안녕감에 미치는 영향: 사회적 지지를 매개로 하여. 대구대학교 대학원 박사학위논문.
  22. 이왕로, 최석봉 (2020). 종업원의 부정적 성과 및 행동에 대한 리더의 피드백과 창의적 성과: 창의적 문제해결능력과 침묵행동의 매개효과. 산업경제연구, 33(4), 1089-1111. https://doi.org/10.22558/jieb.2020.8.33.4.1089
  23. 이형권 (2020). PROCESS macro를 이용한 조절된 매개효과분석. 신영사: 서울.
  24. 임선영, 권석만 (2012). 대학생의 관계상실을 통한 성장에 관한 연구: 인지적 유연성과 인지적 정서조절 방략을 중심으로. 한국심리학회지: 일반, 31(2), 261-281.
  25. 임유신, 박오수 (2012). 상사와 부하의 쌍 관계에서 정서지능과 그 상호작용의 역할에 관한 연구. 경영학연구, 41(6), 1251-1283.
  26. 임유신, 안성익, 이규헌 (2013). 상사와 부하의 정서지능이 LMX 질과 부하의 직무태도의 관계에 미치는 조절효과 연구. 대한경영학회지, 26(2), 241-263.
  27. 임전옥, 장성숙 (2003). 정서인식의 명확성, 정서조절양식과 심리적 안녕의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 15(2), 259-275.
  28. 장수진, 김정규 (2013). 직장인의 정서 자각, 표현, 표현갈등, 지지와 정신건강의 관계. 한국게슈탈트치료연구, 3(1), 63-79.
  29. 장은하 (2021). 밀레니얼 팔로워십에 관한 기업의 밀레니얼 세대 구성원의 인식 유형분석: Q방법론을 중심으로. HRD연구, 23(4). 203-232. https://doi.org/10.18211/kjhrdq.2021.23.4.008
  30. 탁진국 (2007). 성별과 직급에 따른 정서지능의 차이와 정서지능과 직무스트레스 및 스트레스 대처양식과의 관계. 한국심리학회지: 건강, 12(2), 307-324. https://doi.org/10.17315/kjhp.2007.12.2.002
  31. 하진주 (2020). 밀레니얼 세대의 피드백 환경 인식이 직무만족과 조직 몰입에 미치는 영향: 가치 일치의 매개효과. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  32. 한지현, 유태용 (2005). 상사의 정서지능이 부하의 태도와 상사 과업수행에 미치는 영향. 한국심리학회지: 산업 및 조직. 18(1), 177-199.
  33. 허명숙, 천명중 (2014). 리더의 피드백, 긍정심리자본, 개인 창의성 간의 관계에 관한 실증연구: 부정피드백 수용의 조절역할. 대한경영학회지, 27(10), 1531-1562.
  34. Alam, M., & Latham, S. D. (2020). "It's not my fault": Employee response to negative performance feedback. Organizational Dynamics, 49, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2018.11.005
  35. Alam, M., & Singh, P. (2021). Performance feedback interviews as affective events: An exploration of the impact of emotion regulation of negative performance feedback on supervisor-employee dyads, Human Resource Management Review, 31(2), https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2019.100740.
  36. Alder, G. S., & Ambrose, M. L. (2005b). Towards understanding fairness judgments associated with computer performance monitoring: An integration of the feedback, justice, and monitoring research. Human Resource Management Review, 15(1), 43-67. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2005.01.001
  37. Allen, M. S., Jones, M. V., & Sheffield, D. (2010). The influence of positive reflection on attributions, emotions, and self-efficacy. The Sport Psychologist, 24(2), 211-226. https://doi.org/10.1123/tsp.24.2.211
  38. Ainley, M., Corrigan, M., & Richardson, N. (2005). Students, tasks and emotions: Identifying the contribution of emotions to students' reading of popular culture and popular science texts. Learning and Instruction, 15(5), 433-447. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2005.07.011
  39. Anderson, E., Buchko, A. A., & Buchko, K. J. (2016). Giving negative feedback to Millennials. Management Research Review, 39(6), 692-705. https://doi.org/10.1108/MRR-05-2015-0118
  40. Armstrong, A. R., Galligan, R. F., & Critchley, C. R. (2011). Emotional Intelligence and Psychological Resilience to Negative Life Events. Personality and Individual Differences, 51, 331-336. https://doi.org/10.1016/j.paid.2011.03.025
  41. Ashford, S. J. (1986). Feedback-seeking in individual adaptation: A resource perspective. Academy of Management Journal, 29(3), 465-487. https://doi.org/10.2307/256219
  42. Ashforth, B. E., & Humphrey, R. (1995). Emotion in the workplace: a reappraisal. Human Relations, 48, 97-124. https://doi.org/10.1177/001872679504800201
  43. Atwater, L., Roush, P., & Fischthal, A. (1995). The influence of upward feedback on self- and follower ratings of leadership. Personnel Psychology, 48(1), 35-59. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1995.tb01745.x
  44. Baron, R. A. (1988). Negative effects of destructive criticism: impact on conflict, self-efficacy, and task performance. Journal of Applied Psychology, 73(2), 199-207. https://doi.org/10.1037/0021-9010.73.2.199
  45. Bono, J. E. & Colbert, A. E. (2005). Understanding responses to multi-source feedback: The role of core self-evaluations. Personnel Psychology, 58, 171-203. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2005.00633.x
  46. Brackett, M. (2019). 감정의 발견 [Permission to feel: Unlocking the power of emotions to our kids, oursevles and our society thrive]. (임지연 역). 서울: 북라이프.
  47. Chow, G. M., & Luzzeri, M. (2019). Post-event reflection: A tool to facilitate self-awareness, self-monitoring, and self-regulation in athletes. Journal of Sport Psychology in Action, 10(2), 106-118. https://doi.org/10.1080/21520704.2018.1555565
  48. Dasborough, M., Ashkanasy, N. M., Humphrey, R. H. & Harms, P. D. (2021). Does leadership still not need emotional intelligence? continuing "The Great EI Debate". The Leadership Quarterly, 33(6), 1-18. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2021.101539.
  49. Dennis, J. P., & Vander Wal, J. S. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive Therapy and Research, 34(3), 241-253. https://doi.org/10.1007/s10608-009-9276-4
  50. Dulewicz, V., Higgs, M., & Slaski, M. (2003). Measuring emotional intelligence: Content, construct and criterion-related validity. Journal of Managerial Psychology, 18(5), 405-420. https://doi.org/10.1108/02683940310484017
  51. Emmons, R. A., & Colby, P. M. (1995). Emotional conflict and well-being: Relation to perceived availability, daily utilization, and observer reports of social support. Journal of Personality and Social Psychology, 68(5), 947-959. https://doi.org/10.1037/0022-3514.68.5.947
  52. Ekman, P. (1992). Facial expressions of emotion: New findings, new questions. Psychological Science, 3(1), 34-38. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.1992.tb00253.x
  53. Ilgen, D. R., Fisher, C. D. & Taylor, M. S. (1979). Consequences of individual feedback on behavior in organizations. Journal of Applied Psychology, 64(4), 349-371. https://doi.org/10.1037/0021-9010.64.4.349
  54. Ilgen, D. R., & Davis, C. A. (2000). Bearing bad news: Reactions to negative performance feedback. Applied Psychology: An International Review, 49(3), 550-565. https://doi.org/10.1111/1464-0597.00031
  55. Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problem. Personality and individual differences, 30(8), 1311-1327. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(00)00113-6
  56. Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). The cognitive emotion regulation questionnaire: Psychometric features and prospective relationships with depression and anxiety in adults. European Journal of Psychological Assessment, 23(3), 141-149. https://doi.org/10.1027/1015-5759.23.3.141
  57. Gandhi, V. (2017). It's time to train your managers into coaches. Retrieved from https://www.trainingindustry.com/articles/leadership/its-time-to-train-your-managers-into-coaches/
  58. Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. Bantam Books, Inc.
  59. Goleman D. (2001). An EI-based theory of performance: Issues in paradigm building. In Cherniss C., Goleman D.(Eds.), The emotionally intelligent workplace. San Francisco: Jossey-Bass.
  60. Gohm, C. L., & Clore, G. L. (2002). Four latent traits of emotional experience and their involvement in well-being, coping, and attributional style. Cognition and Emotion, 16 (4), 495-518. https://doi.org/10.1080/02699930143000374
  61. Gooty, J., Gavin, M. B., Ashkanasy, N. M., & Thomas, J. S. (2014). The wisdom of letting go and performance: The moderating role of emotional intelligence and discrete emotions. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 87(2), 392-413. https://doi.org/10.1111/joop.12053
  62. Greenberg L. S. (2021). 정서중심치료 [Emotion Focused Therapy: Coaching Clients to Work Through Their Feelings. 2nd Edition]. (윤명희, 정은미, 천성문 역). 서울: (주)학지사.
  63. Gross, J. J. (1998). Antecedent-and response-focused emotion regulation: Divergent consequences for experience, expression, and physiology. Journal of Personality and Social Psychology, 74(1), 224-237. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.1.224
  64. Higgins, E. T. (1997). Beyond Pleasure and Pain. American Psychologist, 52, 1280-1300. https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.12.1280
  65. Kluger, A. N., & DeNisi, A. (1996). The effects of feedback interventions on performance: A historical review, a meta-analysis, and a preliminary feedback intervention theory. Psychological Bulletin, 119, 254-284. https://doi.org/10.1037/0033-2909.119.2.254
  66. Leung, K., Su, S., & Morris, M. W. (2001). When is criticism not constructive? The roles of fairness perceptions and dispositional attributions in employee acceptance of critical supervisory feedback. Human Relations, 54(9), 1155-1187. https://doi.org/10.1177/0018726701549002
  67. Li, D., Luo, J., & Huang, L. (2012). A study on the relationship between supervisor's feedback and employees' creativity: The mediation effect of psychological capital. In 2012 IEEE International Conference on Computer Science and Automation Engineering, 669-672.
  68. Linderbaum, B. A., & Levy, P. E. (2010). The Development and Validation of the Feedback Orientation Scale (FOS). Journal of Management, 36(6), 1372-1405. https://doi.org/10.1177/0149206310373145
  69. London, M., & Smither, J. W. (2002). Feedback orientation, feedback culture, and the longitudinal performance management process. Human Resource Management Review, 12, 81-100. https://doi.org/10.1016/S1053-4822(01)00043-2
  70. Martin, M., Staggers, S. M. & Anderson, C. M. (2011). The relationships between cognitive flexibility with dogmatism, intellectual flexibility, preference for consistency, and self-compassion. Communication Research Reports 28(3), 275-280. https://doi.org/10.1080/08873267.2013.820954
  71. Maurer, T., & Tarulli, B. (1996). Acceptance of peer/upward performance appraisal systems: role of work context factors and beliefs about managers' development capability. Human Resource Management Journal, 35, 217-241. https://doi.org/10.1177/105960119722200
  72. Mayer, J., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D.Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp. 3-31). New York: Basic Books.
  73. Mayer, J. D., & Stevens, A. A. (1994). An emerging understanding of the reflective (meta-) experience of mood. Journal of Research in Personality, 28(3), 351-373. https://doi.org/10.1006/jrpe.1994.1025
  74. McFarlin, D. B., & Blascovich, J. (1981). Effects of self-esteem and performance feedback on future affective preferences and cognitive expectations. Journal of Personality and Social Psychology, 40(3), 521-531. https://doi.org/10.1037/0022-3514.40.3.521
  75. Meier, L. L., Gross, S., Spector, P. E., & Semmer, N. K. (2013). Relationship and task conflict at work: Interactive short-term effects on angry mood and somatic complaints. Journal of Occupational Health Psychology, 18(2), 144-156. https://doi.org/10.1037/a0032090
  76. Nesbit, P. L. (2012). The role of self-reflection, emotional management of feedback, and self-regulation processes in self-directed leadership development. Human Resource Development Review, 11(2), 203-226. https://doi.org/10.1177/1534484312439196
  77. Noble M. (2018). Five ways to transform managers into coaches. Retrieved from http://www.amanet.org/training/articles/five-ways-to-transform-managers-into-coaches.aspx
  78. Podsakoff, P. M. & Farh, J. L. (1989). Effects of feedback sign and credibility on goal setting and task performance. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 44, 45-67. http://dx.doi.org/10.1016/0749-5978(89)90034-4
  79. Ray, P., & Singh, M. (2018). Effective feedback for millennials in new organizations. Human Resource Management International Digest, 26(4), 25-27. https://doi.org/10.1108/HRMID-09-2016-0128
  80. Reilly, R. R., Smither, J. W., & Vasilopoulos, N. L. (1996). A longitudinal study of upward feedback. Personnel Psychology, 49(3), 599-612. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1996.tb01586.x
  81. Schutte, N. S., Schuettpelz, E., & Malouff, J. M. (2001). Emotional intelligence and task performance. Imagination, Cognition and Personality, 20(4), 347-354. https://doi.org/10.2190/J0X6-BHTG-KPV6-2UXX
  82. Sheldon, O. J., Dunning, D., & Ames, D. R. (2014). Emotionally unskilled, unaware, and uninterested in learning more: Reactions to feedback about deficits in emotional intelligence. Journal of Applied Psychology, 99(1), 125-137. https://doi.org/10.1037/a0034138
  83. Steelman, L. A., & Rutkowski, K. A. (2004). Moderators of employee reactions to negative feedback. Journal of Managerial Psychology, 19(1), 6-18. https://doi.org/10.1108/02683940410520637
  84. Steelman, L. A., Levy, P. E., & Snell, A. F. (2004). The feedback environment scale: Construct definition, measurement, and validation. Educational and Psychological Measurement, 64, 165-184. https://doi.org/10.1177/0013164403258440
  85. Salovey, P., Detweiler-Bedell, B. T., Detweiler-Bedell, J. B., & Mayer, J. D. (2008). Emotional intelligence. In M. Lewis, J. M. Haviland-Jones, & L. F. Barrett (Eds.), Handbook of emotions (pp. 533-547). The Guilford Press.
  86. Swinkels, A., & Giuliano, T. A. (1995). The measurement and conceptualization of mood awareness: Monitoring and labeling one's mood states. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(9), 934-949. https://doi.org/10.1177/0146167295219008
  87. Twenge, J. M., & Foster, J. D. (2010). Birth cohort increases in narcissistic personality traits among american college students, 1982-2009. Social Psychological and Personality Science, 1(1), 99-106. https://doi.org/10.1177/1948550609355719
  88. Van-Dijk, D., & Kluger, A. N. (2000). Positive (negative) feedback: Encouragement or discouragement. the Annual Convention of the Society for Industrial and Organizational Psychology, New Orleans, Louisiana.
  89. Whitmore J. (2019). 성과향상을 위한 코칭 리더십 [Coaching for performance (5th ed.)]. (김영순 역). 서울: 김영사.
  90. Wong, C. S., & Law, K. S. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: an exploratory study. Leadership Quarterly, 13, 243-274. https://doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00099-1
  91. Yamani, N., Shahabi, M., & Haghani, F. (2014). The relationship between emotional intelligence and job stress in the faculty of medicine in Isfahan University of Medical Sciences, Journal of Advances in Medical Education & Professionalism, 2(1), 20-26.
  92. Zhou, J. & George, J. M. (2003). Awakening employee creativity: The role of leader emotional intelligence. The Leadership Quarterly, 14, 545-568. https://doi.org/10.1016/S1048-9843(03)00051-1