DOI QR코드

DOI QR Code

지역사회기반학습 수업 운영 사례와 효과 연구

A Case Study of Community-based Service Learning Outcomes

  • 이주성 (순천향대학교 엔터프라이즈스쿨 융합창업학부)
  • Lee, Joosung (Enterprise School, Soonchunhyang University)
  • 투고 : 2023.04.10
  • 심사 : 2023.05.26
  • 발행 : 2023.07.31

초록

This paper presents a case study and online-offline (hybrid) course structure for project-oriented community-based service learning in order to solve real-world problems for society. It examines social issues and conduct student projects to develop solutions that can generate sustainable value. This course helps students to use their major knowledge to assess and solve the problems faced by the local community. The outcomes of this course conducted via online lectures and offline project activities are discussed. The operation of this blended type of social problem-solving course is also stated.

키워드

과제정보

이 논문은 2023년 순천향대학교 연구논문진흥사업의 지원을 받아 수행된 연구임 (과제번호-20230884)

참고문헌

  1. 강소연(2023). 연세대학교 지역사회 문제 해결 과목 운영 사례. 공학설계를 위한 디자인씽킹 워크숍. 인하대학교 공학교육혁신 연구정보센터 (2023. 2. 10).
  2. 김가형.이현주(2018). 지역사회연계 과학이슈프로그램이 중학생들의 장소감과 인성 함양에 미치는 영향. 한국과학교육학회 학술대회 (2018. 1. 25-27).
  3. 김가형 외(2021). 사회적 책임의식 함양을 위한 ENACT 모형 기반 기초설계 교과목의 비대면 수업 운영 사례. 공학교육연구, 24(6), 3-19. https://doi.org/10.18108/JEER.2021.24.6.3
  4. 성지은.김민수(2018). 대학의 혁신모델로서 리빙랩: 현황과 과제. 공학교육연구. 21(6), 118-127. https://doi.org/10.18108/JEER.2018.21.6.118
  5. 순천향대학교(2018). 2017 핵심 역량 진단 결과. 교수학습혁신센터 (2018. 3).
  6. 이주성(2017). 사회문제 해결 프로젝트 수행을 통한 자기주도적 과학교육. 한국과학교육학회 학술대회 (2017. 7. 27-28).
  7. 이주성(2022). 비대면 강의 운영 전략: 온라인 창업수업을 중심으로. 공학교육연구, 25(5), 55-67. https://doi.org/10.18108/JEER.2022.25.5.55
  8. 이주성.정봉주(2010). 지역사회경험학습과 공학설계교육. 공학교육연구, 13(6), 180-187. https://doi.org/10.18108/JEER.2010.13.6.180
  9. 이현주.권수희(2018). SSI-PCK를 중심으로 한 예비교사들의 SSI 교육에 대한 인식 및 교수 효능감, 수업, 전문성 함양 방안 모색. 한국과학교육학회 학술대회 (2018. 1. 25-27).
  10. 이현주 외(2022). 함께 해보는 과학기술 쟁점해결과 실천: ENACT 프로젝트. 박영스토리.
  11. Bencze, J.L.(2018). STEPWISE: Research-informed Implementation Suggestions. The Korean Association for Science Education Annual Conference. January 25.
  12. Blaher, E.(2018). High School Research Topics. Woodbridge, VA.
  13. College Board(2023.3.4.). AP Research - AP Students. https://apstudents.collegeboard.org/courses/ap-research에서 얻음.
  14. Eyler, J.(2002). Reflection: Linking service and learning - Linking students and Communities. Journal of Social Issues, 58(3), 517-534. https://doi.org/10.1111/1540-4560.00274
  15. Heffernan, K.(2001). Fundamentals of Service-Learning Course Construction. Providence, RI: Campus Compact. Brown University.
  16. Klamma, R., Rohde, M., & Stahl, G.(2004). Community-Based Learning: Explorations into Theoretical Groundings, Empirical Findings and Computer Supportt. SigGroup Bulletin, 24(4), 1-100.
  17. Lee, Y., & Shin, D. (2020). An investigation of the implementation of online classes in the UNTACT era caused by the COVID-19 pandemic. Journal of Curriculum Evaluation, 23(4), 39-57 https://doi.org/10.29221/jce.2020.23.4.39
  18. Lee, Y.H. & Yoon, J.(2017). An Analysis of Undergraduate Students' Perceptions and Practical Capabilities on Citizen Participation in Social Issues of Science and Technology. Journal of the Korean Association for Science Education, 37(4), 637-650. https://doi.org/10.14697/JKASE.2017.37.4.637
  19. Liguori, E., & Winkler, C.(2020). From offline to online: Challenges and Opportunities for Entrepreneurship Education Following the COVID-19 Pandemic. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 3(4), 1-6. https://doi.org/10.1007/s41959-019-00021-4
  20. St. Lawrence University(2023.4.7.). Community-Based Learning Programs. https://www.stlawu.edu/offices/community-based-learning에서 얻음.
  21. Sullivan-Catlin, H.(2002). Food, hunger, and poverty: A thematic approach to integrating service learning. Teaching Sociology, 30, 39-52. https://doi.org/10.2307/3211519