초록
이 연구는 첫째로 제자도를 정체성 형성의 평생 과정으로 설명한다. 그것은 기독교 종교교육을 신앙 공동체의 의도적인 사역으로 정의하는 것으로, 신앙 실천의 견습을 통해서 예수의 길을 따라가도록 도와주는 활동을 의미한다. 연구자는 이러한 과정이 실천의 교육이고 실천에 대한 신학적 성찰에 참여하는 것으로, 정확한 정보를 제공하는 것보다 위에 있는 것으로 접근한다. 둘째는 교육 이론가들의 자료를 간단하게 설명하는데, 그러한 이론은 기독교인으로서의 정체성을 지향하는 실천을 통해 교육하는 것이 무엇을 의미하는지에 대해서 가르쳐 준다. 그리고 마지막으로 본 연구는 깨지고 상처 난 세계의 관점에서, 기독교 종교교육가로서 두 가지 긴급한 신앙적 실천을 위해서 제자를 세우는 소명을 제시한다. 하나는 지구를 보호하는 것이고, 다른 하나는 갈등을 다루는 방법이다.
In this study I want to explore faith formation through the framework of practice. First, I will describe discipleship as a lifelong process of identity formation, defining Christian religious education as a faith community's intentional work of equipping people to walk in the way of Jesus through apprenticeship in faith practices. I will argue that this process is more about the teaching of practices and engaging in theological reflection on practices than it is about dispensing correct information. This idea is not original with me, but has been expounded by many others particularly in the past decade in the U.S., as part of a larger movement within theological discourse emphasizing the centrality of practice. Second, I will describe some resources from educational theorists that can help us to understand what it means to educate through practices toward an identity as Christians. And finally, I will suggest that in our complex, broken and wounded world, as Christian religious educators we especially have a calling to equip disciples in two urgent faith practices: earth-care, and dealing with conflict.