DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Diversity of Lesson Flow and Visual Representations of Common Denominator Fraction Addition and Subtraction in Elementary Mathematics Textbooks

초등 수학 교과서의 동분모 분수 덧셈과 뺄셈 단원의 차시 흐름 및 시각적 표현 다양성에 대한 연구

  • Received : 2023.02.20
  • Accepted : 2023.03.21
  • Published : 2023.07.31

Abstract

In elementary school mathematics, the addition and subtraction of fractions are difficult for students to understand but very important concepts. This study aims to examine the teaching methods and visual aids utilized in the context of common denominator fraction addition and subtraction. The analysis focuses on evaluating the lesson flow and the utilization of visual representations in one national textbook and ten certified textbooks aligned with the current 2015 revised curriculum. The results show that each textbook is composed of chapter sequences and topics that reflect the curriculum faithfully, with each textbook considering its own order and content. Additionally, each textbook uses a different variety and number of visual representations, presumably intended to aid in learning the operations of fractions through the consistency or diversity of the visual representations. Identifying the characteristics of each textbook can lead to more effective instruction in fraction operations.

초등학교 수학에서 분수의 연산은 매우 중요하지만 학생들이 어려워하는 개념이다. 분수 연산의 기초가 되는 동분모 분수의 덧셈과 뺄셈에 대하여 현행 2015 개정 교육과정에 따른 국정 교과서 1종, 검정 교과서 10종을 분석하여 단원의 차시 흐름과 시각적 표현을 분석하였다. 분석결과, 각각의 교과서마다 나름의 순서와 차시 주제를 고민하여 단원을 구성하고 있었으며 비교적 충실하게 교육과정을 반영하였다. 또한, 각각의 교과서마다 사용하는 시각적 표현의 종류와 개수가 다르게 나타났으며 이는 분수의 연산 학습을 돕기 위하여 시각적 표현의 일관성 또는 다양성을 의도한 것으로 보인다. 각 교과서의 차시 구성 및 시각적 표현의 특성을 파악한다면 더욱 효과적으로 분수의 연산을 지도할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 강완, 백석윤, 전인호, 이경화, 김연, 이미연, 윤동선, 백종숙, 강태석, 송정환, 이정, 도주원, 이주영, 김봉준, 정희선, 김경미, 이정민, 권혜현, 임다원, 이경은, 이윤경(2022). 수학 4-2. 대교.
  2. 강흥규(2013). 한국의 초등수학 교과서에 나타나는 분 수의 개념과 모델의 양상 분석. 한국초등수학교육학회지, 17(3), 431-455.
  3. 교육부(2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호[별책8].
  4. 교육부(2020). 수학 4-2. 서울: 비상교육.
  5. 김경미, 황우형(2009). 분수의 덧셈과 뺄셈에 대한 아동의 이해 분석. 수학교육 논문집, 23(3), 707-734.
  6. 김성여, 강언진, 강요한, 고창수, 김보현, 김영준, 노시현, 박용준, 박희정, 안효은, 이대현, 정선혜, 정유화, 정지호, 황윤정(2022). 수학 4-2. 아이스크림 미디어.
  7. 김정원(2022). 초등학교 4학년 학생들의 수직선 이해 분석: 분수 개념 및 분수의 덧셈과 뺄셈을 중심으로. 초등수학교육, 25(3), 213-232.
  8. 김혜민, 이광호(2020). 시각적 모델의 강조를 통한 분수 곱셈 이해: 시선추적기를 활용하여. 학교수학, 22(2), 229-249.
  9. 류희찬, 유현주, 이종영, 조영미, 탁병주, 최인숙, 정미진, 이환규, 전종호, 김광식, 이경선, 박순덕, 김경희, 원선희, 선종희, 고기연, 이영배, 김종욱, 김해동, 장연지, 나미연, 김은미, 박순희, 서우림, 윤현철, 김유리(2022). 수학 4-2. 금성.
  10. 박교식, 정영옥, 고정화, 권석일, 남진영, 박진형, 송상헌, 임재훈, 김양권, 최종현, 고준석, 권창진, 노현호, 박재현, 이승은, 이유나, 이유지, 이윤아, 이정은, 임수정, 정유경, 조남경, 조수경, 최경아, 최혜윤, 한은혜, 황지남, 김국남, 김소영, 이효경, 최혜경, 강동석, 김문정(2022). 수학 4-2. 동아출판.
  11. 박만구, 강경은, 김대진, 김도경, 김수정, 김은혜, 김지영, 김진호, 김희웅, 손경호, 유대현, 이진우, 임근광, 조두경, 조수윤(2022). 수학 4-2. 천재교육.
  12. 박성선, 류성림, 김상미, 권성룡, 김남균, 강호진, 김경탁, 김보경, 김영진, 김용성, 김응관, 성창근, 오혜진, 이명희, 정인수, 최병훈, 최주영(2022). 수학 4-2. 와이비엠.
  13. 방정숙, 이지영(2009a). 분수의 덧셈과 뺄셈에 관한 초등학교 수학과 교과용 도서 분석. 한국초등수학교육학회지, 13(2), 285-304.
  14. 방정숙, 이지영(2009b). 분수의 곱셈과 나눗셈에 관한 초등학교 수학과 교과용 도서 분석. 학교수학, 11(4), 723-743.
  15. 손태권, 황성환, 여승현(2020). 2015 개정교육과정 분수의 덧셈과 뺄셈에 관한 수학 교과서 및 익힘책 분석. 학교수학, 22(3), 489-508.
  16. 신항균, 김태환, 조보영, 김리나, 정나영, 최혜령, 황혜진, 신진수, 박재한, 조웅래, 김승희, 백상희, 오수진, 김아라(2022). 수학 4-2. 비상교육.
  17. 안병곤, 나귀수, 김민경, 이광호, 류현아, 최지선, 김남준, 정연숙, 박은정, 허지연, 황창훈, 문은혜, 김주창, 정소영, 윤재원, 추성엽, 손태권, 장송이, 정은희, 차은경(2022). 수학 4-2. 동아출판.
  18. 이대현(2020). 한국, 일본, 싱가포르, 미국의 초등수학 교과서에 제시된 분수 연산 내용 분석. 학습자중심 교과교육연구, 20(15), 1035-1062.
  19. 이지영, 방정숙(2016). 이분모분수의 덧셈과 뺄셈 교육 재고: 단위 추론 및 재귀적 분할을 중심으로. 학교수학, 18(3), 625-645.
  20. 장혜원, 서동엽, 김민회, 김선, 김주숙, 김차명, 남지현, 박미정, 박성광, 박혜민, 유철민, 임미인, 정혜선, 좌승협(2022). 수학 4-2. 미래엔.
  21. 한대희, 고은성, 이수진, 조형미, 한상희, 신희영, 김병욱, 이자미, 김미현, 김요한, 문석현, 서현진, 정승요, 김나라, 김가영, 김태범, 박이서로(2022). 수학 4-2. 천재교과서.
  22. Cramer, K., Wyberg, T., & Leavitt, S. (2008). The role of representations in fraction addition and subtraction. Mathematics Teaching in the Middle School, 13(8), 490-496. https://doi.org/10.5951/MTMS.13.8.0490
  23. Hannula, M. S. (2003). Locating Fraction on a Number Line. International Group for the Psychology of Mathematics Education, 3, 17-24.
  24. Kolar, V. M., Hodnik Cadez, T., & Vula, E. (2018). Primary teacher students' understanding of fraction representational knowledge in Slovenia and Kosovo. CEPS J ournal, 8(2), 71-96.
  25. Lamon, S. L. (2001). Presenting and representing: From fractions to rational numbers. In A. Cuoco & F. Curcio (Eds.), The roles of representations in school mathematics (pp. 146-165). National Council of Teachers of Mathematics.
  26. Siegler, R. S., & Booth, J. L. (2005). Development of numerical estimation in young children. Child Development, 75, 428-444.
  27. Sidney, P. G., Thompson, C. A., & Rivera, F. D. (2019). Number lines, but not area models, support children's accuracy and conceptual models of fraction division. Contemporary Educational Psychology, 58, 288-298.
  28. Reys, E. R., Lindquist, M., Lamdin, D. V., & Smith, N. L. (2015). Helping children learn mathematic (11th ed.). John Wiley & Sons. 박성선, 김민경, 방정숙, 권점례 공역 (2017). 초등교사를 위한 수학과 교수법. 교우사.
  29. Son, J. W. (2012). A cross-national comparison of reform curricula in Korea and the US in terms of cognitive complexity: the case of fraction addition and subtraction. ZDM, 44, 161-174. https://doi.org/10.1007/s11858-012-0386-1
  30. Tunc-Pekkan, Z. (2015). An analysis of elementary school children's fractional knowledge depicted with circle, rectangle, and number line representations. Educational Studies in Mathematics, 89(3), 419-441.