초록
본 연구는 마케팅 지향성이 중소기업 경영성과에 미치는 영향에 관한 실증적 연구로 충남지역을 대상으로 설문지 총 94부를 연구 분석 자료로 활용하였다. 분석결과, 첫째, 마케팅 지향성 중 기업 지향성은 성장성(β=.405)과 고객만 족(β=.330)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기업 지향성의 고객만족은 낮은 수치를 보이고 있어 개선의 필요성이 있다. 둘째, 고객만족과 성장성은 .746으로 높은 상관계수의 수치로 나타났고, p<.01 이상의 유의한 상관관계를 보이고 있어 변수들 간의 상관관계는 적합한 것으로 확인되었다. 셋째, 조사대상자의 연령과 근무경력은 고객만족에 집단 간 유의한 차이가 있는 것으로 확인하였다. 유의확률은 .006으로 통계적으로 유의한 결과를 보였다. 본 연구는 마케팅 지향성과 경영성과 연구로 중소기업의 경영 전략과 실제적인 성과 향상을 위한 기초자료를 제공하는데 의미가 있다.
This study is an empirical study on the influence of workpieces on the research results until it became a marketing field, and a total of 94 questionnaires were used as research analysis data for the Chungcheongnam-do area. As a result of the analysis, first, among marketing orientations, business orientation was found to have a significant effect on growth (β=.405) and customer satisfaction (β=.330). Customer satisfaction of business orientation shows a low number, so there is a need for improvement. Second, customer satisfaction and growth showed a high correlation coefficient of .746, and showed a significant correlation of p<.01 or higher, so the correlation between variables was confirmed to be appropriate. Third, it was confirmed that there was a significant difference between groups in customer satisfaction according to the age and work experience of the survey subjects. The significance probability was .006, which showed a statistically significant result. This study is meaningful in providing basic data for improving the management strategy and actual performance of SMEs as a research on marketing orientation and management performance.