DOI QR코드

DOI QR Code

An Empirical Analysis of Public App Performance Based on Information System Success Model: The Moderating Effects of Service Quality of Public Web and Public Value

정보기술성공 모형 기반의 공공앱 성과에 대한 실증분석 : 공공웹 서비스품질과 공공가치의 조절효과

  • 이수인 (한국지능정보사회진흥원, 디지털정부본부) ;
  • 김상현 (경북대학교, 경영학부)
  • Received : 2023.01.19
  • Accepted : 2023.03.29
  • Published : 2023.03.31

Abstract

Purpose The mail goal of this study is to find out factors influencing users' satisfaction of public application with the emphasis of service quality of public web and public value. For this purpose, we applied IS success model to develop the research model that explains users's satisfaction and public performance. Design/methodology/approach The proposed research model was developed based on IS success model along with two moderating effects - Service Quality of Public Web and Public Value in order to empirically test proposed causal relationships withing the model. A total of 377 survey responses were analyzed by forming the structural equation modeling with AMOS 24.0. Findings The analysis results show that the service, information, and system quality from IS success model are positively associated with user satisfaction, which in turn is positively associated with public app performance. The results also show that the relationship between user satisfaction and public app performance is positively moderated by public value. However, the relationship between public app service quality and user satisfaction isn't moderated by public web service quality.

Keywords

References

  1. 강성안, 김동연, 류민호, "텍스트 마이닝을 이용한 부동산 서비스 앱 리뷰 분석," 정보 시스템연구, 제30권, 제4호, pp.227-245.
  2. 고준, 손주희, 양성병, "공공기관 모바일 서비스 수용에 관한 탐색적 연구: 사용자 및 전문가 대상 심층인터뷰를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제10호, 2014, pp. 706-722. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.706
  3. 곽현근, "공적 가치 관리의 맥락에서 바라본 시민관점의 공공서비스 인식에 관한 탐색적 연구," 한국사회와 행정연구, 제22권, 제2호, 2011, pp. 201-228.
  4. 김계수, AMOS 19.0 구조방정식모형 분석, 한나래, 2010.
  5. 김기문, "정보기술 수용의 다채널 관점," 경영학연구, 제37권, 제4호, 2008, pp. 873-900.
  6. 김대욱, 윤영근, "지방자치단체 공공애플리케이션의 실태와 개선방안," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제2호, 2016, pp. 68-81. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.02.068
  7. 김란영, 김광용, "공공앱 수용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 한국 IT 서비스학회 학술대회 논문집, 2015, pp. 355-358.
  8. 김민정, 박규은, 이수범, "맛집앱 정보시스템 품질이 사용자 가치 및 만족, 재사용의도에 미치는 영향." 관광연구저널, 제32권, 제7호, 2018. pp. 197-212. https://doi.org/10.21298/IJTHR.2018.07.32.7.197
  9. 김병곤, 김기원, 서홍일, "모바일 앱 서비스 특성이 사용자 만족과 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인," Journal of Information Technology Applications & Management, 제26권, 제3호, 2019, pp. 99-120.
  10. 김상현, 박현선. "모바일 애플리케이션의 품질이 사용자 만족과 애플리케이션 지불의도에 미치는 영향," 정보시스템연구, 제20권, 제3호, 2011, pp. 81-109. https://doi.org/10.5859/KAIS.2011.20.3.81
  11. 김용일, 허준, 김철원, "확장된 기술수용모델을 적용한 관광정보 애플리케이션의 지각된 유용성과 즐거움에 영향을 미치는 선행변수 연구," 관광레저연구, 제27권, 제8호, 2015, pp. 101-121.
  12. 김윤희, 이재범, 김영준, 윤동근, "우리나라 재난안전분야 공공앱의 기능과 활용도 분석," 한국방재학회논문집, 제14권, 제1호, 2014, pp. 247-255. https://doi.org/10.9798/KOSHAM.2014.14.1.247
  13. 김준형, "정보기술 활용의 지속과 발전경로에 대한 결정요인 연구: 지방자치단체의 모바일 앱을 중심으로," 서울대학교 대학원 박사학위논문, 2019.
  14. 김지수, 심준섭, "공공앱의 사용자 리뷰에 대한 분석: 언어네트워크분석을 중심으로," 한국행정연구, 제22권, 제2호, 2013, pp. 65-90.
  15. 김진경, 정규엽 "모바일 호텔 예약(MHR) 채널 속성에 관한 비교 연구," 호텔경영학연구, 제28권, 제2호, 2019, pp. 111-130. https://doi.org/10.24992/KJHT.2019.02.28.02.111.
  16. 노경섭, "제대로 알고 쓰는 논문 통계분석," 한빛아카데미, 2019.
  17. 문영세. "정부신뢰 측정 및 영향요인에 관한 연구," 국가전략, 제25권, 제1호, 2019, pp. 121-150. https://doi.org/10.35390/SEJONG.25.1.201902.005
  18. 문용주.이해영, "외국적 항공사의 웹 서비스와 모바일 서비스 비교를 통한 e-서비 스 이용의도에 관한 연구,"호텔경영학 연구, 제26권, 제4호, 2017, pp. 107-125. https://doi.org/10.24992/KJHT.2017.06.26.04.107.
  19. 문철우, 김재현, "전자정부 서비스 사용에 있어 온라인 신뢰에 관한 연구," 인터넷정보학회논문지, 제12권, 제3호, 2011, pp. 57-67.
  20. 박상현, 이정은, "정보시스템품질이 기술수용 모형과 사용자 의도에 관한 연구," 한국산업정보학회논문지, 제26권, 제5호, 2021, pp. 21-35. https://doi.org/10.9723/JKSIIS.2021.26.5.003
  21. 박은주, 임한규, "모바일 웹과 모바일 앱에 대한 접근성 연구 - 국내 포털서비스를 중심으로-," 한국디지털콘텐츠학회 논문지, 제20권, 제5호, 2019, pp. 1029-1038. https://doi.org/10.9728/dcs.2019.20.5.1029
  22. 박종철,"지방정부 모바일 앱의 운영현황과 정책제언." 정책개발연구, 제18권, 2018, pp. 195-222. https://doi.org/10.35224/KAPD.2018.18.1.007
  23. 상회강, 이종호, "스마트폰을 활용한 G2C 전자정부서비스의 대중 수용의도에 미치는 영향," e-비즈니스 연구, 제14권, 제1호, 2013) pp. 71-94. https://doi.org/10.15719/geba.14.1.201303.71
  24. 상회강. 김화경. 이종호, "G4C 스마트 앱 서비스 특성이 사용의도에 미치는 영향: 한․중 비교 분석을 중심으로," 유통과학연구, 제12권, 제11호, 2014, pp. 85-100. https://doi.org/10.15722/JDS.12.11.201411.85
  25. 서교리, 김준형, 엄석진, "한국 중앙정부의 모바일 전자정부 발전수준 측정 및 영향요 인 분석: 공공 스마트폰 모바일 애플리케이션을 중심으로," 행정논총. 제54권, 제4호, 2016, pp. 199-238.
  26. 서주환, 김영택, "코레일 앱 이용자의 서비스편의성이 코레일 앱 고객만족과 재이용의도에 미치는 영향에 관한 연구," 한국철도학회 논문집, 제16권, 제5호, 2013, pp. 410-417. https://doi.org/10.7782/JKSR.2013.16.5.410
  27. 이영석, 송재민, 양성병, "외식업 점주의 배달앱 서비스 이용에 대한 지각된 혜택 및 희생이 지속이용의도에 미치는 영향: 가치기반수용모델을 중심으로," 정보시스템연구, 제30권, 제2호, pp. 215~241.
  28. 이수인, 강유빈, 허덕원, "전자정부 모바일 앱 서비스 유형에 따른 현황 및 성과 분석", 2019년 한국경영정보학회 추계학술대회
  29. 이정훈, "여행사 온라인스토어 성과에 미치는 서비스요인: PC 기반 웹사이트와 모바일기기 기반 App 의 비교를 중심으로," 한국항공경영학회지, 제16권, 제6호, 2018, pp. 171-192. https://doi.org/10.30529/AMSOK.2018.16.6.010
  30. 이학식, 임지훈. "구조방정식 모형분석과 AMOS 18.0/19.0," 서울: 집현재, 2011.
  31. 이한신, 김판수, "온라인 여행사의 서비스채널에 따른 서비스품질이 고객만족과 재구매의도에 미치는 영향," 경영교육연구, 제34권, 제1호, 2019, pp. 429-454.
  32. 장보성, "장애인도서관 원문서비스 모바일 앱의 특성이 사용자의 만족도 및 재사용 의도에 미치는 영향요인 연구," 정보학회지, 제51권, 제1호, 2020, pp. 329-347.
  33. 장선영, 문형남, "지속가능 웹을 위한 모바일 공공서비스 개선방안," 지속가능연구, 제3권, 제1호, 2012, pp. 55-73.
  34. 전우훈, 양인철, "국민참여형 공공앱의 성과측정을 위한 평가지표 개발," 한국디지털콘텐츠학회 논문지, 제19권, 제12호, 2018, pp. 2337-2345.
  35. 정기수, "공공배달앱의 특성이 소비자 사용의도에 미치는 영향,"숭실대학교 대학원 박사학위논문, 2020.
  36. 정수희, 홍순구, 차윤숙, 김종원, "지방자치단체의 모바일 앱 서비스 이용 활성화 방안에 관한 연구: 부산광역시를 중심으로," 한국산업정보학회논문지, 제18권, 제2호, 2013, pp. 71-83. https://doi.org/10.9723/JKSIIS.2013.18.2.071
  37. 정현주, "정책홍보 수단으로서 모바일 어플리케이션활용 효과에 관한 연구,"광고 PR 실학연구, 제11권, 제3호, 2018, pp. 75-111. https://doi.org/10.21331/jprapr.2018.11.3.004
  38. 조희정, 이승현, "공공앱 현황과 발전방안," 서울:국회입법조사처, 2011.
  39. 최명국, 정기한, "융복합 모바일 공공서비스 성과 향상 위한 구조적 관계에 관한연구: 통합 전자세금 청구서 앱을 중심으로," 한국융합학회논문지, 제6권, 제5호, 2015, pp. 275-285. https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.5.275
  40. 최연태, 권경환, 김주현, "모바일 전자정부 이용자 특성 분석,"한국지역정보화학회지, 제19권, 제4호, 2016, pp. 63-92. https://doi.org/10.22896/KARIS.2016.19.4.003
  41. 한상린, 송재필, 임보람, "수퍼마켓의 모바일 앱 도입으로 인한 고객의 구매행동 변화 분석," 유통연구, 제25권, 제2호, 2020, pp. 53-68. https://doi.org/10.17657/jcr.2020.04.30.3
  42. 한희은, 경규선, "항공사 브랜드 앱의 특성이 앱 고객 만족도에 미치는 영향: 서비스 품질의 조절효과를 중심으로," e-비즈니스연구, 제21권, 제1호, 2020, pp. 153-172. https://doi.org/10.20462/TeBS.2020.02.21.1.153
  43. 행정안전부, 한국정보화진흥원, "2019년 전자정부서비스 이용실태조사 결과 요약보고서," 세종: 행정안전부, 2019.
  44. 행정안전부. "모바일 전자정부 서비스 관리 지침(행정안전부 예규 제100),"2020.
  45. Agarwal, R., and Prasad, J.. "The Role of Innovation Characteristics and Perceived Voluntariness in the Acceptance of Information Technologies," Decision Sciences, Vol. 28, No. 3, 1997, pp. 557-582. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1997.tb01322.x
  46. Al-Hubaishi, H. S., Ahmad, S. Z., and Hussain, M. "Assessing m-Government Application Service Quality and Customer Satisfaction," Journal of Relationship Marketing, Vol. 17, No. 3, 2018, pp. 229-255. https://doi.org/10.1080/15332667.2018.1492323
  47. Almuraqab, N. A. S. "M-government Adoption Factors in the UAE: A Partial Least Squares Approach," International Journal of Business and Information, Vol. 11, No. 4. 2017.
  48. Alshammari, T., Messom, C., and Cheung, Y. "M-government Continuance Intentions: An Instrument Development and Validation," Information Technology for Development, 2021. pp. 1-21.
  49. Bhattacherjee, A. "Understanding Information Systems Continuance: An Expectation-Confirmation Model," MIS Quarterly, 2001, pp. 351-370.
  50. Chen, C. W. "Impact of Quality Antecedents on Taxpayer Satisfaction with Online Tax-Filing Systems: An Empirical Study," Information and Management, Vol. 47, No. 5-6, 2010, pp. 308-315. https://doi.org/10.1016/j.im.2010.06.005
  51. Cronin Jr, J. J., Brady, M. K., and Hult, G. T. M. "Assessing the Effects of Quality, Value, and Customer Satisfaction on Consumer Behavioral Intentions in Service Environments," Journal of Retailing, Vol. 76, No. 2, 2000, pp. 193-218. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(00)00028-2
  52. DeLone, W. H. and McLean, E. R. "Information System Success: The Quest for the Dependent Variable," Information Systems Research. Vol. 3, No. 1, 1992, pp. 60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  53. Delone, W. H., and McLean, E. R. "The DeLone and McLean Mmodel of Information Systems Success: A Ten-Year Update," Journal of Management Information Systems, Vol. 19, No. 4, 2003, pp. 9-30. https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748
  54. DeLone, W. H., and McLean, E. R. "Information Systems Success Measurement," Foundations and Trends in Information Systems, Vol. 2, No. 1, 2016, pp. 1-116. https://doi.org/10.1561/2900000005
  55. Dutra, D., and Soares, D. "Mobile Applications in Central Government of Brazil and Portugal," In Proceedings of the 12th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance, 2019, April, pp. 86-92.
  56. Eom, S. J., and Kim, J. H. "The Adoption of Public Smartphone Applications in Korea: Empirical Analysis on Maturity Level and Influential Factors," Government Information Quarterly, Vol. 31, 2014, pp. 26-36. https://doi.org/10.1016/j.giq.2014.01.005
  57. Golubeva, A. A. "Evaluation of Regional Government Portals on the Basis of Public Value Concept: Case Study from Russian Federation," In Proceedings of the 1st International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance, 2007, pp. 394-397.
  58. Goyal, E., and Purohit, S. "Emergence of m-Government: The Way Forward," SIES Journal of Management, Vol. 8, No.
  59. Grimsley, M., and Meehan, A. "E-Government Information Systems: Evaluation-led Design for Public Value and Client Trust," European Journal of Information Systems, Vol. 16, No. 2, 2007, pp. 134-148. https://doi.org/10.1057/palgrave.ejis.3000674
  60. Hefetz, A., and Warner, M. "Privatization and Its Reverse: Explaining the Dynamics of the Government Contracting Process," Journal of Public Administration Research and Theory, Vol. 14, No. 2, 2004, pp. 171-190. https://doi.org/10.1093/jopart/muh012
  61. Hussain, A., Mkpojiogu, E. O., Ishak, N., Mokhtar, N., and Ani, Z. C. "An Interview Report on Users' Perception about the Usability Performance of A Mobile E-Government Application," International Journal of Interactive Mobile Technology, Vol. 13, No. 10, 2019, pp. 169-178. https://doi.org/10.3991/ijim.v13i10.11286
  62. Karahanna, E., Straub, D. W., and Chervany, N. L. "Information Technology Adoption Across Time: A Cross-sectional Comparison of Pre-adoption and Post-adoption Beliefs," MIS Quarterly, 1999, pp. 183-213.
  63. Kaufman Scarborough, C., and Lindquist, J. D. "E shopping in a Multiple Channel Environment," Journal of Consumer Marketing, Vol. 19, No. 4, 2002, pp. 333-350. https://doi.org/10.1108/07363760210433645
  64. Kearns, I. "Public Value and E-government," London: Institute for Public Policy Research, 2004.
  65. Kelly, G., G. Mulgan, and S. Muers. "Creating Public Value: An Analytical Framework for Public Sector Reform," Canbinet Office, UK, 2001.
  66. Kesavarapu, S., and Choi, M. K. "A Theoretical Framework of Knowledge Management in M-government," International Journal of Computer and Communication Technology, Vol. 1, No. 1, 2009, pp. 1-18.
  67. Kumar, M., and Sinha, O. P. "M-government- mobile Technology for E-government," In International Conference on e-Government, India, 2007, pp. 294-301.
  68. Lai, F., Griffin, M., and Babin, B. J. "How Quality, Value, Image, and Satisfaction Rreate Loyalty at a Chinese Telecom," Journal of Business Research, Vol. 62, No. 10, 2009, pp. 980-986. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2008.10.015
  69. Lee, C. S., and Ma, L. "News Sharing in Social Media: The Effect of Gratifications and Prior Experience," Computers in Human Behavior, Vol. 28, No. 2, 2012. pp. 331-339. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.10.002
  70. Lee, D. J., Oakley, K., and Naylor, R. " 'The Public Gets What the Public Wants'? The Uses and Abuses of 'Public Value'in Contemporary British cultural policy," International Journal of Cultural Policy, Vol. 17, No. 3, 2011, pp. 289-300. https://doi.org/10.1080/10286632.2010.528834
  71. Lee, J., Kim, H. J., and Ahn, M. J. "The Willingness of E-Government Service Adoption by Business Users: The Role of Offline Service Quality and Trust in Technology," Government Information Quarterly, Vol 28, No. 2, 2011, pp. 222-230. https://doi.org/10.1016/j.giq.2010.07.007
  72. Li, Y., and Shang, H. "Service Quality, Perceived Value, and Citizens' Continuous-use Intention Regarding E-government: Empirical Evidence from China," Information and Management, Vol. 57, No. 3, 2020, pp. 103-197. https://doi.org/10.1016/j.im.2019.103197
  73. Li, Y., Yang, S., Chen, Y., and Yao, J. "Effects of Perceived Online-Offline Integration and Internet Censorship on Mobile Government Microblogging Service Continuance: A Gratification Perspective," Government Information Quarterly, Vol. 35, No. 4, 2018, pp. 588-598. https://doi.org/10.1016/j.giq.2018.07.004
  74. Lin, H. H., and Wang, Y. S. "An Examination of the Determinants of Customer Loyalty in Mobile Commerce Contexts," Information and Management, Vol. 43, No. 3, 2006, pp. 271-282. https://doi.org/10.1016/j.im.2005.08.001
  75. Lin, Z., Li, Y., Lin, C., and Lai, S. Y. "The Comparative Acceptance Level of Using E-book Housed in Mobile Devices," International Journal of Scientific Knowledge, Vol. 5, No. 3, 2014, pp. 1-9.
  76. Liu, J., Derzsi, Z., Raus, M., and Kipp, A. "E-government Project Evaluation: An Integrated Framework," Lecture Notes in Computer Science, Vol. 5184, 2008, pp. 85-97.
  77. Lu, Y., Zhang, L., and Wang, B. "A Multidimensional and Hierarchical Model of Mobile Service Quality," Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 8, No. 5, 2009, pp. 228-240. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2009.04.002
  78. Mardiana, S., Tjakraatmadja, J. H., and Aprianingsih, A. "DeLone-McLean Information System Success Model Revisited: The Separation of Intention to Use-Use and the Integration of Technology Acceptance Models," International Journal of Economics and Financial Issues, 2015, Vol. 5, (1S).
  79. Mason, R. O. "Measuring Information Output: A Communication Systems Approach," Information and Management, Vol. 1, 1978, pp. 219-234. https://doi.org/10.1016/0378-7206(78)90028-9
  80. Mengistu, D., Zo, H., and Rho, J. J. "M-government: Opportunities and Challenges to Deliver Mobile Government Services in Developing Countries," In 2009 Fourth International Conference on Computer Sciences and Convergence Information Technology, 2009, pp. 1445-1450. IEEE.
  81. Nelson, R. R., Todd, P. A., and Wixom, B. H. "Antecedents of Information and System Quality: An Empirical Examination within the Context of Data Warehousing," Journal of Management Information Systems, Vol. 21, No. 4, 2005, pp. 199-235. https://doi.org/10.1080/07421222.2005.11045823
  82. Palka, W., Pousttchi, K., and Wiedemann, D. G. "Mobile Word-of-Mouth-A Grounded Theory of Mobile Viral Marketing," Journal of Information Technology, Vol. 24, No. 2, 2009, pp. 172-185. https://doi.org/10.1057/jit.2008.37
  83. Papadomichelaki, X., and Mentzas, G. "e-GovQual: A Multiple-Item Scale for Assessing E-government Service Quality," Government Information Quarterly, Vol. 29, No. 1, 2012, pp. 98-109. https://doi.org/10.1016/j.giq.2011.08.011
  84. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., and Berry, L. "SERVQUAL: A Multiple-item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality," Journal of Retailing, Vol. 64, No. 1, 1988, pp. 12-40.
  85. Park, J., Kim, J., and Koh, J. "Determinants of Continuous Usage Intention in Web Analytics Services," Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 9, No. 1, 2010, pp. 61-72. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2009.08.007
  86. Patel, V., and Pandit, R. "Impact of Quality of Unfamiliar Shopping App on Initial Trust Formation: A Moderated Mediation of Risk Attitude," Vision, Vol. 26, No. 4, 2022, pp. 441-453. https://doi.org/10.1177/0972262920984542
  87. Petter, S., DeLone, W., and McLean, E. R. "The Past, Present, and Future of IS Success," Journal of the Association for Information Systems, Vol. 13, No. 5, 2012, pp. 341-362. https://doi.org/10.17705/1jais.00296
  88. Pieterson, W., and Ebbers, W. "The Use of Service Channels by Citizens in the Netherlands: Implications for Multi-channel Management," International Review of Administrative Sciences, Vol. 74, No. 1, 2008, pp. 95-110. https://doi.org/10.1177/0020852307085736
  89. Prabowo, T. L., and Irwansyah, I. "PolisiKu App as Government's Media Communication Platform: Case Study in Indonesia National Police," In International Conference of Communication Science Research, 2018, pp. 443-446.
  90. Scott, M., DeLone, W., and Golden, W. "Measuring eGovernment Success: a Public Value Approach," European Journal of Information Systems, Vol. 25, No. 3, 2016, pp. 187-208. https://doi.org/10.1057/ejis.2015.11
  91. Seddon, P. B., and Kiew, M. Y. "A Partial Test and Development of DeLone and McLean's Model of IS Success," Australasian Journal of Information Systems, Vol. 4, No. 1. 1996, pp. 90-109. https://doi.org/10.3127/ajis.v4i1.379
  92. Seltsikas, P., and O'keefe, R. M. "Expectations and Outcomes in Electronic Identity Management: The Role of Trust and Public Value." European Journal of Information Systems, Vol. 19, No. 1, 2010, pp. 93-103. https://doi.org/10.1057/ejis.2009.51
  93. Shankar, A., and Kumari, P. "A Study of Factors Affecting Mobile Governance (mGov) Adoption Intention in India Using an Extension of the Technology Acceptance Model (TAM)," South Asian Journal of Management, Vol. 26, No. 4, 2019, pp. 71-94.
  94. Sharma, S. K., Al-Badi, A., Rana, N. P., and Al-Azizi, L. "Mobile Applications in Government Services (mG-App) from User's Perspectives: A Predictive Modelling Approach," Government Information Quarterly, Vol. 35, No. 4, 2018, pp. 557-568. https://doi.org/10.1016/j.giq.2018.07.002
  95. Susanto, T. D., Diani, M. M., and Hafidz, I. "User Acceptance of E-government Citizen Report System: A Case Study of City113 app," Procedia Computer Science, Vol 124, 2017, pp. 560-568. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.12.190
  96. Teo, T. S., Srivastava, S. C., and Jiang, L. I. "Trust and Electronic Government Success: An Empirical Study," Journal of Management Information Systems, Vol. 25, No. 3, 2008, pp. 99-132. https://doi.org/10.2753/MIS0742-1222250303
  97. Twizeyimana, J. D., and Andersson, A. "The Public Value of E-Government-A literature Review," Government Information Quarterly, Vol. 36, No. 2, 2019, pp. 167-178. https://doi.org/10.1016/j.giq.2019.01.001
  98. Walravens, N. "A Business Model Approach to Local mGovernment Applications: Mapping the Brussels Region's Mobile App Initiatives," In 2015 12th International Joint Conference on e-Business and Telecommunications (ICETE), Vol. 2, 2015, July, pp. 113-124. IEEE.
  99. Wang, C. "Antecedents and Consequences of Perceived Value in Mobile Government Continuance Use: An Empirical Research in China," Computers in Human Behavior, Vol. 34, 2014, pp. 140-147. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.01.034
  100. Wang, W. T., Ou, W. M., and Chen, W. Y. "The Impact of Inertia and User Satisfaction on the Continuance Intentions to Use Mobile Communication Applications: A Mobile Service Quality Perspective," International Journal of Information Management, Vol. 44, 2019, pp. 178-193. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2018.10.011
  101. Wang, Y. S., and Liao, Y. W. "Assessing e-Government Systems Success: A Validation of the DeLone and McLean Model of Information Systems Success," Government Information Quarterly, Vol. 25, No. 4, 2008, pp. 717-733. https://doi.org/10.1016/j.giq.2007.06.002
  102. Wang, Changlin, Thompson SH Teo, and Luning Liu. "Perceived Value and Continuance Intention in Mobile Government Service in China," Telematics and Informatics, Vol. 48, 2020, pp. 101348.
  103. Wirtz, B. W., and Birkmeyer, S. "Mobile Government Services: An Empirical Analysis of Mobile Government Attractiveness," International Journal of Public Administration, Vol. 41, No. 16, 2017, pp. 1385-1395. https://doi.org/10.1080/01900692.2017.1390583
  104. Wong, S.. "Which Platform Do Our Users Prefer: Website or Mobile App?," Reference Services Review, Vol. 40, No. 1, 2012, pp. 103-115. https://doi.org/10.1108/00907321211203667
  105. Xu, J., Forman, C., Kim, J. B., and Van Ittersum, K. "News Media Channels: Complements or Substitutes? Evidence from Mobile Phone Usage," Journal of Marketing, Vol. 78, No. 4, 2014, pp. 97-112. https://doi.org/10.1509/jm.13.0198
  106. Yuan, Z., and Chen, H. "The Relationship between Mobile Web and Mobile App Channels for Retailers." 2018, AMCIS.