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A qualitative study of community college professors' experiences in career guidance: a grounded theory approach

전문대학 교수들의 학생진로지도 경험 연구: 근거이론을 중심으로

  • Young Jee Woo (Dongyang Mirae University Dept. of General Education) ;
  • Ji Hee Lee (Dongyang Mirae University Dept. of General Education)
  • 우영지 (동양미래대학교 교양과) ;
  • 이지희 (동양미래대학교 교양과)
  • Received : 2023.09.26
  • Accepted : 2023.10.24
  • Published : 2023.12.31

Abstract

This study aims to explore how professors at community colleges are experiencing career guidance for their students, uncovering key components related to causes, phenomena, contexts, coping strategies, etc., and deriving a paradigm model to structurally. To achieve this objective, focus group interviews were conducted with a total of 23 community college professors, and the results were analyzed using the grounded theory method (Strauss & Corbin, 1998). The analysis yielded 17 categories and 31 subcategories. The central phenomenon in the career guidance of community college professors was categorized into two groups: the distress experience in career guidance and attitude changes toward interactions with students..Three categories of causal conditions contributing to the occurrence of the central phenomenon were identified: professors' lack of expertise in career guidance, students' scope and needs for career guidance, and students' low interest and expectations. Additionally, four contextual conditions corresponding to special situations or circumstances that contributed to the central phenomenon were identified: increasing demand for career guidance, excessive burden and time constraints for career guidance, lack of communication about career guidance at the institutional level, and limitations within the career guidance support system. Furthermore, the study uncovered patterns of action-interaction, mediating conditions, and outcomes. This study is expected to contribute to a better understanding of the actual experiences of college professors in the career guidance process, and to stimulate consideration of the types of support required for effective career guidance for college professors in the future.

본 연구는 전문대학 교수들이 전공과 학생들의 진로지도를 어떻게 경험하고 있는지 원인 및 현상, 맥락, 대처 등 관련한 주요한 구성요소를 발견하고, 패러다임 모형을 도출하여 그 경험을 구조적·심층적으로 이해하는 데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 전문대학 전공과 교수 총 23명을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 진행하였고, 이 결과를 근거이론 방법론(Srauss & Corbin, 1998)을 적용하여 분석하였다. 분석 결과, 17개의 범주와 31개의 하위범주가 도출되었다. 전문대학 교수의 학생진로지도에 있어서 중심현상은 크게 두 범주로 학생진로지도의 고충 경험과 학생들과의 상호작용에 대한 태도 변화였다. 중심현상 발생의 원인에 해당하는 인과적 조건으로는 교수의 진로지도 전문성 부족, 학생의 진로지도 범위 및 요구수준, 진로지도에 대한 학생들의 태도의 세 가지 범주가 있었다. 중심현상을 만들어내는 특수한 상황이나 조건에 해당하는 맥락적 조건으로는 학생진로지도의 필요성, 학생진로지도의 과도한 부담과 시간부족, 학교차원의 학생진로지도 관련 소통 부족, 학생진로지도의 시스템 네 가지가 있었다. 이 외에도 작용·상호작용, 중재적 조건, 결과 등을 밝혀냈다. 본 연구는 전문대학 교수들이 실제로 진로지도의 과정에서 어떠한 경험을 하고, 어떤 어려움을 겪으며, 어떤 대처를 통해 어떠한 결과에 이르는지의 과정을 확인하였다. 이를 바탕으로 향후 전문대학 교수의 학생진로지도가 어떠한 방향으로 나아가 하며 어떠한 도움이나 지원이 필요할 것인지 이해하는데 기여할 것으로 기대한다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 동양미래대학교의 연구비 지원을 받아 이루어졌습니다.

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