DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Digital 3D Textile Design - Focusing on the analysis of textile embroidery techniques by Maria Grazia Chiuri -

디지털 3D 텍스타일 디자인 개발 - 마리아 그라치아 치우리 작품의 텍스타일 자수 기법 분석을 중심으로 -

  • 만윤준 (세종대학교 패션디자인학과) ;
  • 정재윤 (세종대학교 패션디자인학과 )
  • Received : 2023.03.19
  • Accepted : 2023.05.18
  • Published : 2023.06.30

Abstract

Fashion design, CAD production, and the use of digital software can shorten the time and production processes in the fashion industry, but there are still many limitations in how to similarly express textile textures. Having this awareness, how to implement the visual effects of textile texture similar to that of the real world in the virtual world is one of the major exploration tasks in the fashion industry. Therefore, this study aims to analyze examples of embroidery techniques in Christian Dior collections and explore how embroidery techniques in 3D CLO fashion design can express the texture of real clothes more similarly by creating virtual works through 3D samples and 3D CLO software. First, the analysis criteria and theoretical basis of this study were derived through a literature review on fashion textile embroidery techniques, identifying types and characteristics of embroidery techniques, and classifying them into 12 types. Second, photos of the Dior 2017-2023 SS/FW Ready-to-Wear collections were collected and analyzed through the case analysis VOGUE site. Third, it presents the production of 3D CLO works by deriving a method of implementing embroidery techniques through the design of sample textile embroidery techniques using substances 3D sample software. The study's has some limitations. First, in 3D CLO fashion design, the needle gap for embroidery must be widened to see the thread pattern. Second, by reducing the number of needles, it is necessary to imitate the actual embroidery effect. Third, it is judged that it will be effective to lengthen the thread and adjust the thickness of the thread. Fourth, the thickness of the entire embroidery pattern must be increased to enable a three-dimensional texture.

Keywords

References

  1. 권성하. (2022). 럭셔리 패션의 순환적 텍스타일에 관한 연구. 커뮤니케이션 디자인학연구, 7(8), 84-101.
  2. 김선영. (2021). 시몬 로샤의 패션에 표현된 낭만적 특성 2012 S/S~2020 F/W 패션 컬렉션을 중심으로. 한국디자인포럼, 26(2), 49-60. https://doi.org/10.21326/KSDT.2021.26.2.005
  3. 김민주, 임은혁. (2021). 럭셔리 패션 브랜드의 패션필름에 나타난 헤리티지 표현 특성. 한국의류학회지, 45(4), 630-647.
  4. 김삼선. (1995). 현대자수의 사실적 표현에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.
  5. 김칠순, 박지은. (2010). 2005~ 2009 년 콜렉션에서 선보인 텍스타일 디자인 고찰 및 패턴 디자인 개발-컨버세이셔널 디자인을 중심으로. 복식문화연구, 18(6), 1179-1193. https://doi.org/10.29049/RJCC.2010.18.6.1179
  6. 로키, 이건희. (2021). 산해경을 활용한 니트 패션디자인 연구 제1보 텍스타일 패턴 개발을 중심으로. 패션과니트, 19(1), 89-96.
  7. 배우리, 김윤경, 이경희. (2021). 칼 라거펠트 디렉팅의 샤넬과 펜디에 대한 디자인 특성 연구. 한국의류산업학회지, 23(6), 709-725.
  8. 서지영, 임지영. (2012). 크리스찬 디올 컬렉션에 나타난 존 갈리아노 작품의 조형적 특성 2006 S/S ~ 2010 F/W 오뜨꾸뛰르를 중심으로. 한국디자인포럼, 3(7), 183-198.
  9. 송혜민. (2022). 디올 패션 마리아 그라치아 치우리 디자인을 활용한 네일표현기법연구. 가천대학교 경영대학원 석사학위논문.
  10. 신혜경. (2021). 3D 가상 의상 기술을 활용한 캐쥬얼웨어 디자인 연구-Z 세대를 중심으로. The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT), 7(1), 75-81
  11. 윤유진. (2022). 디올 컬렉션의 패션 스타일링과 메이크업에 표현된 여성연구. 건국대학교 예술디자인대학원 석사학위논문.
  12. 이정윤. (1991). 현대자수에 있어서 표현방법에 따른 조형적 효과연구. 이화여자대학교 석사학위논문.
  13. 이정주. (1997). 현대자수의 설치방법에 있어서 중첩과 반복적 표현에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.
  14. 장윤영, 박현주 (2020). 멸종위기 야생식물 이미지를 활용한 지속가능한 텍스타일 패턴 개발 연구. 기초조형학연구, 21(6) 539-550.
  15. 장효정. (2006). 혼합 매체(Mixed media)에 의한 조형적 표현 연구. 홍익대학교 석사학위논문.
  16. 차임선. (2016). 18세기 초상화 속 여성 의상에 반영된 프랑스 텍스타일 패턴 디자인 연구. 디자인학연구, 29(4) 185-195.
  17. 최정연. (2022). 우븐 직물의 감성표현 고찰 -직물 텍스처를 중심으로-. 한국디자인문화학회지, 28(1), 495-506.
  18. Kimberly A. irwin. (2015). Surface Design For Fabric. Bloomsbury Publishing.
  19. WGSN. (2023). Future Consumer 2025. 자료검색일 2022. 11. 15, 자료출처 https://www.wgsn.com
  20. WGSN. (2022). 일례로 월마트와 지킷(Zeekit)이 개발한 3D 가상 피팅 앱. 자료검색일 2022. 11. 15, 자료출처 https://www.wgsn.com
  21. Christian Dior 2017-2023 S/S F/W. VOGUE RUNWAY. 자료검색일 2022. 08. 12, 자료출처 https://runway.vogue.co.kr
  22. luxe digital. (2023). The 15 Most Popular Luxury Brands Online. 자료검색일 2023. 10. 15, 자료출처 https://luxe.digital
  23. ELLE. (2020). Maria Grazia Chiuri) Introduction. 자료검색일 2022. 11. 03, 자료출처 https://www.elle.com
  24. Fabric In Fashion. (2018). Impact of Fabric In Fashion. The Museumat FIT. 자료검색일 2022. 10. 25, 자료출처 https://exhibitions.fitnyc.edu
  25. Dior 컬랙션 텍스타일 장식기법[동영상]. YouTube. 자료검색일 2022. 10. 25, 자료출처 https://www.youtube.com
  26. luxe digital. (2022). 2022년 온라인에서 가장 영향력 있는 브랜드. 자료검색일 2022. 10. 03, 자료출처 https://luxe.digital
  27. Wikipedia. (2023). Maria Grazia Chiuri. 자료검색일 2022. 10. 15, 자료출처 https://en.wikipedia.org
  28. Nicole Phelps. (2019. 07. 01) Christian Dior's Maria Grazia Chiuri Is Awarded France's Legion d'Honneur Vogue. VOGUE. 자료검색일 2022. 10. 10, 자료출처:https://www.vogue.fr
  29. Vivian Chen. (2018. 10. 14). Dior's Maria Grazia Chiuri Style. South China Morning Post. 자료검색일 2022. 10. 10, 자료출처: https://www.scmp.com
  30. Holt, Bethan. (2016. 07. 08). DIGITAL FASHION EDITOR and Emma Spedding. The Telegraph. 자료검색일 2022. 10. 10, 자료출처: https://www.telegraph.co.uk