DOI QR코드

DOI QR Code

Early Childhood Educators' Teacher Self-Efficacy and Play Support by Personality Types

유아교사의 성격유형에 따른 교사 자기 효능감과 놀이지원

  • 성안나 (경희대학교 대학원 아동가족학과) ;
  • 김연하 (경희대학교 아동가족학과)
  • Received : 2023.04.22
  • Accepted : 2023.06.12
  • Published : 2023.06.30

Abstract

Objective: The objective of this study is to classify the personality types of early childhood teachers and examine the variations in teacher self-efficacy and play support based on these personality types. Methods: The subjects of this study consisted of 302 early childhood teachers responsible for children aged 3 to 5 years old. The collected data were analyzed using cluster analysis and analysis of covariance. Results: Early childhood teachers were categorized into four types: the "sensitive group" (29%), the "conservative group" (10%), the "passive group" (28%), and the "active group" (34%). Significant differences in mean scores were observed for teacher self-efficacy and play support across these personality types. Notably, the active group demonstrated the highest levels of both teacher self-efficacy and play support. Consequently, the active group emerged as the most effective and functional personality type among early childhood teachers. Conclusion/Implications: This study emphasized the significance of early childhood teachers' personality types in their teaching practices, underscoring the importance of developing in-service and pre-service teacher education programs that take into account these personality types.

Keywords

References

  1. 강민성, 황선숙, 이루리, 박경애 (2021). 보육교사의 직무환경 및 성격5요인과 창의적 교수행동 간의 관계. 인간발달연구, 28(2), 51-71. https://doi.org/10.15284/kjhd.2021.28.2.51
  2. 강민정 (2007). 교육 경력과 MBTI 선호 경향에 따른 유아교사의 창의성의 차이. 미래유아교육학회지, 14(3), 25-44.
  3. 고정완 (2019). 예비유아교사의 성격유형과 교사효능감의 관계 및 영향력 분석. 한국산학기술학회논문지, 20(7), 341-346. https://doi.org/10.5762/KAIS.2019.20.7.341
  4. 교육부, 보건복지부 (2019). 「2019 개정 누리과정」 해설서. 교육부, 보건복지부.
  5. 권미성, 문혁준 (2013). 보육교사의 교사효능감 및 전문성 수준이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 9(4), 277-296. https://doi.org/10.14698/JKCCE.2013.9.4.277
  6. 권수경 (2018). 유치원 교사의 Big5 성격요인과 문제행동 지도전략. 경희대학교 석사학위논문.
  7. 김경은 (2014). 예비유아교사의 성격 5요인 및 놀이성과 창의성 간의 관계. 인간발달연구, 21(1). 1-17.
  8. 김애경 (2015). 예비 유아교사의 성격유형과 자기효능감 및 회복탄력성과의 관계. 어린이미디어연구, 14(3), 231-253.
  9. 김양은, 김연하 (2008). 교수 적극성 예측변인 분석: 교사 특성변인, 유아교육기관 근무환경, 교사 효능감을 중심으로. 유아교육연구, 28(6), 207-227. https://doi.org/10.18023/kjece.2008.28.6.010
  10. 김연하, 김양은 (2008). Bandura의 교사 자기 효능감 척도(Teacher Self-efficacy Scale)요인구조 분석. 유아교육연구, 28(2), 169-191. https://doi.org/10.18023/kjece.2008.28.2.008
  11. 단현국, 유영의 (2006). 유치원 교사의 MBTI 성격 유형과 놀이에 대한 교사의 교수 효능감의 관계. 한국교원교육연구, 23(2), 267-283.
  12. 박정진, 장유진 (2021). 영유아교사의 성격 5요인이 놀이교수효능감을 매개로 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향. 유아교육학논집, 25(5), 31-48. https://doi.org/10.32349/ECERR.2021.10.25.5.31
  13. 백은미 (2018). 어린이집 교사의 성격유형에 따른 일과 운영방식의 탐색: 교실운영 및 상호작용 관계를 중심으로. 심리유형과 인간발달, 19(2), 41-62.
  14. 성안나, 김연하, 이지선 (2022). 2019 개정 누리과정 놀이실행자료에 기초한 유아교사용 놀이지원척도 개발. 한국보육지원학회지, 18(2), 19-38. https://doi.org/10.14698/JKCCE.2022.18.02.019
  15. 신소정, 천성문, 강근미 (2010). 교사의 소진과 5요인 성격 특성과의 관계. 교육치료연구, 2(1), 77-89.
  16. 신은수, 유영의, 박현경 (2004). 유아 교사의 놀이에 대한 교수 효능감과 놀이 운영 실제 신념에 관한 도구 개발연구. 유아교육연구, 24(1), 49-69.
  17. 염연숙, 최인화, 전정민 (2021). 보육교사의 직무스트레스와 성격유형(HEXACO)이 직무만족도에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 28(4), 143-161. https://doi.org/10.22155/JFECE.28.4.143.161
  18. 유태용, 이기범, Ashton (2004). 한국판 HEXACO 성격검사의 구성 타당화 연구. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 18(3), 61-75.
  19. 이명숙, 최효식, 연은모 (2019). 교육대학교 학생의 성격 5요인에 기초한 잠재적 성격 특성 유형과 심리적 안녕감, 대학생활적응 간의 관계. 한국산학기술학회논문지, 20(3), 71-81. https://doi.org/10.5762/KAIS.2019.20.3.71
  20. 이성희, 류경민 (2012). 호텔 조리사의 성격유형에 따른 환경부합, 직무만족 및 직무성과와의 관계. 한국조리학회지, 18(5), 80-94. https://doi.org/10.20878/cshr.2012.18.5.006
  21. 이진우, 임정은, 김동일 (2022). 성격 5요인에 따른 대학생 핵심역량 차이: 잠재프로파일분석(LPA)을 중심으로. 한국교육문제연구, 40(3), 253-278. https://doi.org/10.22327/kei.2022.40.3.253
  22. 정미영, 안효진 (2012). 유아교사의 성격 유형, 창의성, 그리고 교수효능감 간의 관계 연구. 대한가정학회지, 50(3), 25-34. https://doi.org/10.6115/khea.2012.50.3.025
  23. 진달래 (2016). 대학생의 성격 5요인과 Holland의 직업적 성격유형과의 관계. 이화여자대학교 석사학위논문.
  24. 채진영 (2016). 보육교사의 직업적성 및 책임감이 교사효능감에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 12(2), 57-22. https://doi.org/10.14698/jkcce.2016.12.02.057
  25. 최은실, 서보순 (2015). 예비 유아교사의 사회인구학적 요인, 성격요인, 행복추구경향이 주관적 안녕감에 미치는 영향. 유아교육학논집, 19(3), 29-52.
  26. 최인숙 (2019). 영유아교사의 성격 5요인 및 정서적 표현성이 정서노동에 미치는 영향. 한국산악기술학회논문지, 22(11), 564-572. https://doi.org/10.5762/KAIS.2021.22.11.564
  27. 하연수, 김혜순 (2022). 유아교사의 놀이지원효능감 척도개발 및 타당화. 미래유아교육학회지, 29(3), 93-130. https://doi.org/10.22155/JFECE.29.3.93.130
  28. 황은희, 이영애 (2021). 유아교사의 성격특성 및 놀이성이 창의적 역할수행에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 26(1), 165-188. https://doi.org/10.20437/KOAECE26-1-07
  29. Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In F. Pajares & T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents (pp. 307-337). Information Age Publishing.
  30. Barrett, L. (1989). Impact of teacher personality on classroom environment. Journal of Psychological Type, 18, 50-56.
  31. Barrick, M. R., & Mount, M. K. (1991). The Big Five personality dimensions and job performance: A meta-analysis. Personnel Psychology, 44(1), 1-26. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1991.tb00688.x
  32. Costa, P. T., & McCare, R. R. (1992). Revised NEO Personality Inventory and NEO Five-Factor Inventory, professional manual. Psychological Assessment Resources.
  33. Chow, K. F., & Kennedy, K. J. (2014). Secondary analysis of large-scale assessment data: An alternative to variable-centred analysis. Educational Research and Evaluation, 20(6), 469-493. https://doi.org/10.1080/13803611.2014.976831
  34. Daniel, C. O. (2019). Effects of job stress on employee's performance. International Journal of Business, Management and Social Research, 6(2), 375-382. https://doi.org/10.18801/ijbmsr.060219.40
  35. Enochs, L. G., Smith, P. L., & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100(4), 194-202. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2000.tb17256.x
  36. Gibson, S., & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569-582. https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
  37. Goldberg, L. R. (1992). The development of markers for the Big-Five factor structure. Psychological Assessment, 1), 26-42. https://doi.org/10.1037/1040-3590.4.1.26
  38. Goncz, L. (2017). Teacher personality: A review of psychological research and guidelines for a more comprehensive theory in educational psychology. Open Review of Educational Research, 4(1), 75-95. https://doi.org/10.1080/23265507.2017.1339572
  39. Holland, J. L. (1958). A personality inventory employing occupational titles. Journal of Applied Psychology, 42(5), 336-342. http://doi.org/10.1037/h0047330
  40. Howard, P. J., & Howard, J. M. (2014). 마음을 읽는 지도 빅 파이브(이호은 옮김). 타임스퀘어. (원판 2010)
  41. John, O. P. (1990). The "Big Five" factor taxonomy: Dimensions of personality in the natural language and in questionnaire. In L. A. Pervin (Ed.), Handbook of personality: Theory and Research (pp. 66-100). Guilford Press.
  42. Kim, L. E., Jorg, V., & Klassen, R. M. (2019). A meta-analysis of the effects of teacher personality on teacher effectiveness and burnout. Educational Psychology Review, 31, 163-195. https://doi.org/10.1007/s10648-018-9458-2
  43. Oshio, A., Taku, K., Hirano, M., & Saeed, G. (2018). Resilience and Big Five personality traits: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 127, 54-60. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.01.048
  44. Perera, H. N., Granziera, H., & McIlveen, P. (2018). Profiles of teacher personality and relations with teacher self-efficacy, work engagement, and job satisfaction. Personality and Individual Differences, 120, 171-178. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.08.034
  45. Perez-Fuentes, M. D. C., Jurado, M. D. M. M., Martinez, A. M., & Linares, J. J. G. (2019). Burnout and engagement: Personality profiles in nursing professionals. Journal of Clinical Medicine, 8(3), 286. https://doi.org/10.3390/jcm8030286
  46. Riggs, I., & Enochs, L. (1990). Further development of an elementary science teaching efficacy belief instrument: A preservice elementary scale. Science Education, 74(6), 625-637. https://doi.org/10.1002/sce.3730740605
  47. Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1