DOI QR코드

DOI QR Code

A comparative study of cavitation inception of naval ship's propeller using on-board noise and vibration signals

선체 부착 소음/진동 센서를 이용한 함정 추진기 캐비테이션 초생 분석 비교 연구

  • 정홍석 (선박해양플랜트연구소 함정공학연구센터) ;
  • 설한신 (선박해양플랜트연구소 함정공학연구센터)
  • Received : 2023.04.13
  • Accepted : 2023.05.12
  • Published : 2023.05.31

Abstract

The occurrence of cavitation on the propeller is directly linked to the naval ship's survivability, and it is necessary to design a propeller shape that delays the cavitation inception. However, the propeller cavitation can occur under various operating conditions, thus it is important to identify whether the propeller cavitation exists during operation as well as in the design phase. To this end, it is necessary to use noise or vibration signals on board to monitor the cavitation inception. In this study, a hydrophone and an accelerometer were installed on the ship hull right above the propeller to compare the performance of analyzing cavitation inception between acoustic and vibration signals. Also, a high speed camera was used to visually observe the occurrence of cavitation through an observation window. The measured results showed that the spectral shapes between acoustic and vibration signals were different, but the level increases at each frequency band and the overall level of the frequency band from 1 kHz to 10 kHz showed a similar tendency. The Detection of Envelope Modulation On Noise (DEMON) analysis also showed similar results for both acoustic and vibration signals, confirming that both hydrophones and accelerometers can be utilized in the analysis of cavitation inception.

함정 추진기에서 발생하는 캐비테이션은 함의 생존성과 직결되어 있으며, 생존성 향상을 위해 추진기 캐비테이션 초생이 지연되는 추진기 형상을 요구하고 있다. 그러나 한번 함정이 건조되고 나면 다양한 운용 조건에서 캐비테이션이 발생할 수 있어, 설계 뿐만 아니라 운용 시에도 추진기 캐비테이션 발생 여부를 알 수 있어야 한다. 이를 위해 선내에서 계측한 신호를 이용한 캐비테이션 발생 여부 판단이 필요하다. 본 연구에서는 추진기 상방 선체에 하이드로폰과 가속도계를 설치하여 추진기에서 발생하는 음향/진동 신호의 상관관계와 각 센서를 이용한 캐비테이션 초생 분석 성능에 대해 비교를 수행하였다. 캐비테이션 발생을 시각적으로 파악하기 위하여 선미부에 관측창을 설치하여 고속카메라 계측을 수행하였다. 계측 결과 음향과 진동 신호 간 스펙트럼 형상은 다르게 나타났으나, 선속에 따른 밴드별 레벨 증가분, 1 kHz ~ 10 kHz 대역의 전체 레벨 등은 비슷한 경향을 나타냈다. Detction of Envelope Modulation On Noise(DEMON) 분석에서도 음향과 진동신호 모두 비슷한 결과를 보여주었으며, 이를 통해 추진기 캐비테이션 발생분석에는 하이드로폰과 가속도계 모두 활용할 수 있음을 확인하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 산업통상자원부 지원 조선해양산업핵심기술개발사업 "IMO 해양환경보호 규제대응을 위한 선박 수중방사소음 모니터링 및 소음저감 기술개발(20012974)" 과제의 연구 결과 중 일부입니다.

References

  1. J.-W. Ahn, I.-R. Park, Y . H. Park, J.-I. Kim, H.-S. Seol, and K.-S. Kim, "Influence of thru holes near leading edge of a model propeller on cavitation behavior" (in Korean), J. Soc. Nav. Archit. Korea, 56, 281-289 (2019). https://doi.org/10.3744/SNAK.2019.56.3.281
  2. H. Seol and H. Jeong, "Study on the cavitation and noise characteristics by air injection in three dimensional hydrofoil" (in Korean), J. Acoust. Soc. Kr. 40, 38-45 (2021).
  3. H. Seol, B.-G. Paik, J.-W. Ahn, Y. Park, and H. Jeong, "Improvement of ship propeller cavitation inception speed by changing the alignment angle of the inclined shaft support strut" (in Korean), JDQS, 4, 116-123 (2022).
  4. J.-W. Ahn, Y. H. Park, G.-D. Kim, B.-G. Paik, H.-S. Seol, and I.-R. Park, "Study of the propeller cavitation performance improvement through the stern appendage modification" (in Korean), J. Soc. Nav. Archit. Korea, 60, 1-9 (2023). https://doi.org/10.3744/SNAK.2023.60.1.1
  5. H. Seol and S.-Y. Kim, "Study on the analysis of model propeller tip vortex cavitation inception" (in Korean), J. Acoust. Soc. Kr. 37, 387-395 (2018).
  6. P.-H. Lee B.-K. Ahn, C.-S. Lee, and J.-H. Lee, "An experimental study on noise characteristics of propeller cavitation inception" (in Korean), J. Soc. Nav. Archit. Korea, 48, 1-7 (2011). https://doi.org/10.3744/SNAK.2011.48.1.1
  7. B. Ji and B.-K. Ahn, "A study on autonomous cavitation image recognition using deep learning technology" (in Korean), J. Soc. Nav. Archit. Korea, 58, 105-111 (2021). https://doi.org/10.3744/SNAK.2021.58.2.105
  8. H. Han, S. Jeon, C. Lee, D. Lee, Y. Kim, and S.-K. Lee, "Study for monitoring of the sound pressure level and cavitation inception speed of the propeller using the acceleration signal on the hull" (in Korean), Trans. Korean Soc. Noise Vib. Eng. 31, 398-407 (2021). https://doi.org/10.5050/KSNVE.2021.31.4.398
  9. Y. Moon, H.-C. Lee, S.-H. Kang, and S.-Y. Kim, "Study on cavitation noise characteristics according to the use of propeller air injection system" (in Korean), Trans. Korean Soc. Noise Vib. Eng. 32, 30-36 (2022). https://doi.org/10.5050/KSNVE.2022.32.1.030
  10. H.-C. Lee, S.-Y. Kim, M. Han, T.-H. Kim, and Y. L. Moon, "Study on cavitation inception speed analysis methods using cyclo-stationarity" (in Korean), Trans. Korean Soc. Noise Vib. Eng. 29, 646-652 (2019). https://doi.org/10.5050/KSNVE.2019.29.5.646
  11. H.-S. Han and K.-H. Lee, "Estimation of the underwater radiated noise of a naval vessel using hull vibration" (in Korean), Trans. Korean Soc. Noise Vib. Eng. 23, 394-400 (2013). https://doi.org/10.5050/KSNVE.2013.23.5.394
  12. H. Han, S. Jeon, C. Lee, D.-N. Lee, and Y. Kim, "Study for estimation of propeller cavitation sound using underwater radiated sound from the hull estimating with hull vibration" (in Korean), Trans. Korean Soc. Noise Vib. Eng. 29, 705-713 (2019). https://doi.org/10.5050/KSNVE.2019.29.6.705