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Comparing the 2015 with the 2022 Revised Primary Science Curriculum Based on Network Analysis

2015 및 2022 개정 초등학교 과학과 교육과정에 대한 비교 - 네트워크 분석을 중심으로 -

  • Received : 2023.01.19
  • Accepted : 2023.02.16
  • Published : 2023.02.28

Abstract

The aim of this study was to investigate differences in the achievement standards from the 2015 to the 2022 revised national science curriculum and to present the implications for science teaching under the revised curriculum. Achievement standards relevant to primary science education were therefore extracted from the national curriculum documents; conceptual domains in the two curricula were analyzed for differences; various kinds of centrality were computed; and the Louvain algorithm was used to identify clusters. These methods revealed that, in the revised compared with the preceding curriculum, the total number of nodes and links had increased, while the number of achievement standards had decreased by 10 percent. In the revised curriculum, keywords relevant to procedural skills and behavior received more emphasis and were connected to collaborative learning and digital literacy. Observation, survey, and explanation remained important, but varied in application across the fields of science. Clustering revealed that the number of categories in each field of science remained mostly unchanged in the revised compared with the previous curriculum, but that each category highlighted different skills or behaviors. Based on those findings, some implications for science instruction in the classroom are discussed.

본 연구는 2015 및 2022 개정 과학과 교육과정 중 초등학교급과 관련된 성취기준을 중심으로 네트워크 분석을 통해 어떠한 변화 양상을 갖는지 비교하고 이를 토대로 초등학교 과학 교수학습을 위한 시사점을 제공하는 것을 목적으로 하였다. 이에 따라 본 연구에서는 2015 및 2022 개정 초등 과학과 교육과 정의 성취기준을 추출하여 성취기준 영역 변화에 따른 차이를 살펴보고, 각 영역별 중심성 지수를 중심으로 한 비교, 커뮤니티 탐지 기법을 활용한 군집 분석을 통해 어떠한 변화가 있는지 분석하였다. 연구 결과, 2015 개정 과학과 교육과정에 비해 전체 성취기준은 10% 가량 감소하였으나, 성취 기준의 길이나 주요어의 빈도는 오히려 증가하였으며, 관찰이나 조사, 설명 외에도 공유, 실천, 설계 등 디지털 도구활용 및 협동학습과 관련된 과정·기능적 측면이 강조되었다. 그러나 이러한 변화는 과학의 각 영역에 따라 서로 다른 차이를 보임을 알 수 있었다. 또한 군집 분석 결과 대체적으로 군집의 숫자나 관련 개념이나 용어의 영역은 유사하였으나, 과정·기능 및 가치·태도와 관련된 주요어를 중심으로 수행 방식 등에 변화가 나타났음을 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과를 토대로 본 연구에서는 새로운 교육과정의 적용 시 고려해야 할 점들을 시사점으로 제시하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 연구는 2021학년도 단국대학교 대학연구비 지원으로 연구되었음.

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