DOI QR코드

DOI QR Code

Design and Implementation of a Concentration-based Review Support Tool for Real-time Online Class Participants

실시간 온라인 수업 수강자들의 집중력 기반 복습 지원 도구의 설계 및 구현

  • 김태환 (동서대학교 소프트웨어학과) ;
  • 조대수 (동서대학교 소프트웨어학과) ;
  • 박승민 (동서대학교 소프트웨어학과)
  • Received : 2023.05.02
  • Accepted : 2023.06.17
  • Published : 2023.06.30

Abstract

Due to the recent pandemic, most educational systems are being conducted through online classes. Unlike face-to-face classes, it is even more difficult for learners to maintain concentration, and evaluating the learners' attitude toward the class is also challenging. In this paper, we proposed a real-time concentration-based review support system for learners in real-time video lectures that can be used in online classes. This system measured the learner's face, pupils, and user activity in real-time using the equipment used in the existing video system, and delivers real-time concentration measurement values to the instructor in various forms. At the same time, if the concentration measurement value falls below a certain level, the system alerted the learner and records the timestamp of the lecture. By using this system, instructors can evaluate the learners' participation in the class in real-time and help to improve their class abilities.

최근 팬데믹으로 인하여 대부분의 교육 시스템은 비대면 강좌를 통해 이루어지고 있다. 비대면 강좌는 대면강좌와는 달리 수강자들이 집중을 유지하는데 더욱 어려우며, 평가 목록 중 하나인 수업 태도에 대한 교수자의 평가 또한 어렵다. 본 논문에서는 비대면 강좌에서 사용할 수 있는 실시간 화상 강의에서 수강자들의 집중력 기반 복습 지원 시스템을 제안한다. 이 시스템은 기존의 화상 시스템에서 사용하는 장비를 이용하여 수강자의 얼굴, 동공 및 사용자 활동을 실시간으로 측정하여 이를 교수자에게 여러 가지의 형태로 수강자의 실시간 집중도 측정값을 전달한다. 동시에 집중도 측정값이 일정 수준보다 낮아지면 수강자에게 알림을 주며 동시에 강의의 타임스탬프를 기록해 주도록 한다. 이 시스템을 이용하여 교수자가 수업 시 실시간으로 수강자들의 수업 참여 여부 확인 및 수강자들의 수업 태도를 평가하는 데 도움을 주고 수강자들의 수업 능력을 향상 시켜주도록 한다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2022년도 동서대학교 "Dongseo Cluster Project" 지원에 의하여 이루어진 것임(DSU-2022002)

References

  1. A. Kim, E. Kim, J. Jung, C. Kim, and S. Kang, "A study on changes in students' perceptions of the value of ICT use according to the postCOVID-19 era," Proceedings of the Korean Society of Computer Information, Gunsan, Korea, vol. 25, no. 2, 2021, pp. 478-481.
  2. Y. Baek, J. Oh, and H. Lee, "Design and implementation of reception systems for non-face-to-face medical services," The Journal of The Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 16 no. 5, 2021, pp. 975-980.
  3. J. Choi and D. Cho, "Design and Implementation of Measuring Tool for the Degree of Focus on Real-Time Online Class," Proceedings of the Korean Society of Computer Information, Jeju island, Korea, vol. 29, no. 2, 2021, pp. 565-566.
  4. S. Lee, S. Yang, and H. Jung, "Teaching Programming through Project-based Learning in the COVID-19 Environment: A Case Study," Journal of the Korean Institute of Communications and Infor mation Sciences, vol 25, no. 11, 2021, pp. 1655-1662.
  5. S. Lee, S. Yang, H. Song, and H. Jung, "A Case Study on the Development of VR Contents through Project-Based Learning in the COVID-19 Environment," Proceedings of the Women in ICT Conference, Korean Institute of Communications and Information Sciences, Busan, Korea, 2021, pp.143-146.
  6. Y. Hwang and C. Kim, "Perceptions toward non-face-to-face online class operations during the COVID-19 pandemic: Focusing on university students' satisfaction and anxiety," The Linguistic Association of Korea Journal, vol. 29, no. 1, 2021, pp. 71-91. https://doi.org/10.24303/LAKDOI.2021.29.1.71
  7. B. Jeong, K. Park, and S. Hwang, "Fast and efficient Haar-like feature selection algorithm for object detection," Journal of the Korean Institute of Communications and Information Sciences, vol. 38, no. 6, 2013, pp. 486-491. https://doi.org/10.7840/kics.2013.38A.6.486
  8. C. Yoo, D. Seo, and Y. Jung, "Implementation of Real-Time Facial Expression and Voice Emotion Analyzer using Haar Cascade and DNN," Journal of the Korean Institute of Computer Information, vol. 29, no. 1, 2021, pp. 33-36.
  9. H. Lee and Y. Park, "A study of Attendance Check System using Face Recognition," The Journal of The Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 17, no. 6, 2022, pp. 1193-1198. https://doi.org/10.13067/JKIECS.2022.17.6.1193