DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Effectiveness of an AI Thinking-based Education Program for Enhancing AI Literacy

인공지능 리터러시 신장을 위한 인공지능 사고 기반 교육 프로그램 개발 및 효과

  • Lee, Jooyoung (Department of Educational Technology, Hanyang University) ;
  • Won, Yongho (Department of Educational Technology, Hanyang University) ;
  • Shin, Yoonhee (Department of Educational Technology, Hanyang University)
  • 이주영 (한양대학교 대학원 교육공학과) ;
  • 원용호 (한양대학교 대학원 교육공학과) ;
  • 신윤희 (한양대학교 교육공학과)
  • Received : 2023.03.21
  • Accepted : 2023.04.10
  • Published : 2023.05.31

Abstract

The purpose of this study is to develop the Artificial Intelligence thinking-based education program for improving AI literacy and verify its effectiveness for beginner. This program consists of 17 sessions, was designed according to the "ABCDE" model and is a project-based program. This program was conducted on 51 first-year middle school students and 36 respondents excluding missing values were analyzed in R language. The effect of this program on ethics, understanding, social competency, execution plan, data literacy, and problem solving of AI literacy is statistically significant and has very large practical significance. According to the result of this study, this program provided learners experiencing Artificial Intelligence education for the first time with Artificial Intelligence concepts and principles, collection and analysis of information, and problem-solving processes through application in real life, and served as an opportunity to enhance AI literacy. In addition, education program to enhance AI literacy should be designed based on AI thinking.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 한양대학교 교내연구지원사업으로 연구되었음 (HY-202200000003500).

References

  1. 교육부(2020). 인공지능, 학교 속으로!, 2020년 9월 14일 보도자료.
  2. 교육부(2022). 개정 교육과정 총론, 보도자료.
  3. 김갑수(2019). 초등 교사들을 위한 인공지능 교육 프로그램 개발 및 적용. 정보교육학회논문지, 23(6), 629-637.
  4. 김갑수.박영기(2017). 초등학생의 인공지능 교육을 위한 교수 학습 모델 개발 및 적용. 정보교육학회논문지, 21(1), 137-147.
  5. 김성원.이영준(2022). The Artificial Intelligence Literacy Scale for middle School Students. 한국컴퓨터정보학회논문지, 27(3), 225-238. https://doi.org/10.9708/JKSCI.2022.27.03.225
  6. 김수환.김성훈.김현철(2019). 해외 인공지능 교육동향과 학습 도구 분석. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 23(2), 25-28.
  7. 김민경.허지연.박은정(2014). 초등수학에서의 비구조화된 문제해결 모형 설계, 적용 및 그 교육적 의미. 한국초등수학교육학회지, 18(2), 189-209.
  8. 김태령.류미영.한선관(2020). 초중등 인공지능 교육을 위한 프레임워크 기초 연구. 인공지능연구 논문지, 1(1), 31-42.
  9. 손원성(2020). 인공지능(AI) 교육 플랫폼을 활용한 SW교육 수업안 개발 : 초등학교 고학년을 중심으로. 정보교육학회 논문지, 24(5), 453-462.
  10. 신승기(2019). Computational Thinking 기반의 인공지능교육 프레임워크 및 인지적학습환경 설계. 정보교육학회 논문지, 23(6), 639-653.
  11. 윤지현.김문희.강성주(2022). 초・중등 컴퓨터 비전공 현장교사들을 대상으로 한 AI 교육내용 및 방법에 관한 탐색 연구. 컴퓨터교육학회 논문지, 25(4), 1-18.
  12. 이정인.유재봉(2016). 자유학기제의 '자유'의 의미와 교육적 방향 탐색. 교육학연구, 54(4), 1-20.
  13. 전용주(2022). 고등학교 '인공지능 기초' 교과서의 학습목표 및 내용 분석, 컴퓨터교육학회 논문지, 25(1), 1-16.
  14. 정기민(2021). 인공지능 리터러시 기반의 설명가능한 인공지능 교육 프로그램 효과. 인공지능연구 논문지, 3(1), 1-12.
  15. 최현종(2021). 컴퓨팅 사고력에 기반한 인공지능 사고력 교육에 관한 고찰. 컴퓨터교육학회 논문지, 24(3), 57-65.
  16. 홍미선.조정원(2022). 컴퓨팅 사고력 함양을 위한 경험학습 기반 인공지능 교육의 설계 원리 및 개념모형 개발.  컴퓨터교육학회 논문지, 25(3), 61-77.
  17. 홍선주 외(2021). 학교 교육에서의 인공지능(AI) 활용 방안 탐색. 한국 교육과정평가원(PIM 2021-5-16).
  18. AI4K12, AI Components. https://ai4k12.org (검색일자: 2022. 11.19.)
  19. How, M. L. & Hung, W. L. D.(2019). Educing AI-thinking in science, technology, engineering, arts, and mathematics (STEAM) education. Education Sciences, 9(3), 184. https://doi.org/10.3390/educsci9030184
  20. Jonassen, D. H.(1997). Instructional design models for well-structured and III-structured problem-solving learning outcomes. Educational technology research and development, 45(1), 65-94. https://doi.org/10.1007/BF02299613
  21. Kong, S. C., Cheung, W. M. Y. & Zhang, G.(2021). Evaluation of an artificial intelligence literacy course for university students with diverse study backgrounds. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100026.
  22. Long, D., & Magerko, B.(2020, April). What is AI literacy? Competencies and design considerations. In Proceedings of the 2020 CHI conference on human factors in computing systems, 1-16.
  23. Reigeluth, C. M.(2010). Instructional-design theories and models (2 vol.). NY: Routledge.
  24. Shin, S.(2021). A study on the framework design of artificial intelligence thinking for artificial intelligence education. International Journal of Information and Education Technology, 11(9), 392-397. https://doi.org/10.18178/ijiet.2021.11.9.1540
  25. Steinbauer, G. et al.(2021). A differentiated discussion about AI education K-12. KI-Kunstliche Intelligenz, 35(2), 131-137. https://doi.org/10.1007/s13218-021-00724-8
  26. Touretzky, D. S. et al.(2022). Artificial intelligence thinking in k-12. Computational Thinking Education in K-12: Artificial Intelligence Literacy and Physical Computing, 153-180.
  27. Wing, J. M.(2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  28. Zeng, D.(2013). From Computational Thinking to AI Thinking. IEEE Intelligent Systems, 28(6), 2-4. https://doi.org/10.1109/MIS.2013.141