DOI QR코드

DOI QR Code

문항반응이론을 적용한 융합적 사고 및 문제해결 역량진단 도구의 병렬 단축형 개발 : H 대학교를 중심으로

Development of Parallel Short Forms of the Convergent Thinking and Problem Solving Inventory Utilizing Item Response Theory : A Case Study of Students in H University

  • 유현주 (한국공학대학교 성과관리인증센터) ;
  • 남나라 (한국방송통신대학교 미래원격교육연구원)
  • You, Hyunjoo (Center for Educational Evaluation & Improvement, Tech University of Korea) ;
  • Nam, Na-Ra (Institute of Future Distance Education, Korea National Open University)
  • 투고 : 2023.03.29
  • 심사 : 2023.05.08
  • 발행 : 2023.05.31

초록

The study was conducted to develop two parallel short forms for the Convergent thinking and Problem solving questionnaires which are part of H University's core competency diagnostic tools, based on Multi-Item Response Theory. Item responses of 2,580 students were analyzed using Graded Response Model(GRM) to determine item difficulty and discrimination of each item. The research results are as follows. Two parrallel short tests were developed for the Convergent thinking questionnaire consisting of 12 items which were originally 17 items. Likewise, the Problem solving questionnaire, which originally consisted of 15 questions, was divided into two parallel short forms, each consisting of 9 items. The reliability of the shortened parallel tests was confirmed through internal consistency analysis, and their similarity to the original tests was established through correlation analysis. This study contributed to quality management of competency-based education and programs at H University by developing shortened tests. Based on the results, implications were presented as well as limitations and discussions.

키워드

참고문헌

  1. 강연욱.김향희.나덕렬(2000). 한국판 보스톤 이름대기 검사(K-BNT)의 병렬 단축형 개발. 대한신경과학회지, 18(2), 144-150.
  2. 권재기.정미경(2014). 공과대학생의 핵심역량 검사도구 개발 및 타당화. 교육방법연구, 26(4), 687-716. https://doi.org/10.17927/TKJEMS.2014.26.4.687
  3. 김권현 외(2015). 설문지의 길이가 응답의 질에 미치는 영향. 조사연구, 16(1), 1-48.
  4. 김석우(2009). 교육평가의 이해. 학지사.
  5. 김세형.조동욱(2020). Rash 평정척도 모형을 적용한 한국과 미국 대학생 운동 동기검사지(EMI-2) 단축판 개발 및 비교. 한국체육과학회지, 29(5), 1223-1239.
  6. 김윤영.윤지영(2021). 공학계열 학생 핵심역량 진단도구 개발 및 타당화 연구. 공학교육연구, 24(4), 3-20. https://doi.org/10.18108/JEER.2021.24.4.3
  7. 김향희.김수련(2013). 문항반응이론을 적용한 한국판 보스톤 이름대기 검사 단축형(K-BNT-15) 개발. 한국콘텐츠학회논문지, 13(12), 321-327. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.12.321
  8. 김화영.김현철(2019). 소규모 집단에 대한 동등화 방법 비교 : 모의실험 연구를 중심으로. 아시아교육연구, 20(3), 797-829.
  9. 박정(2001). 다분 문항반응이론 모형. 교육과학사.
  10. 박종철 외(2021). 한국판 어두운 성격 3요소 단축형의 요인구조와 타당화 지표. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 34(3), 511-539. https://doi.org/10.24230/KJIOP.V34I3.511-539
  11. 배병훈.이동귀.함경애(2015). Rash모형을 이용한 한국판 사회적 바람직성 척도 단축형(SDS-9)의 타당화. 상담학 연구, 16(6), 177-197.
  12. 서동기 외(2019). 단축형 심리검사 개발의 측정학적 방법과 타당화 : 한국형 역기능우울척도를 중심으로. 한국심리학회지:일반, 38(1), 75-102. https://doi.org/10.22257/KJP.2019.3.38.1.75
  13. 성태제(2009). 교육평가의 기초. 학지사.
  14. 신현상.이희원.김성곤(2014). 교과기반의 학생 역량평가 연구. 서울과학기술대학교 공학교육혁신센터.
  15. 심예은.최은실.정승철(2021). 성격 5요인검사 단축형(BFI-SF) 타당화 연구. 인지발달중재학회지, 12(3), 105-134.
  16. 윤진웅 외(2019). 단축형 스키마 척도의 신뢰도와 타당도. 신경정신의학, 58(2), 138-145.
  17. 이민정(2016). ACE사업 참여 대학의 핵심역량 및 실천 전략에 관한 연구. 박사학위논문. 경남대학교.
  18. 이종승(2009). 현대교육평가. 교육과학사.
  19. 정경미.정승민.양윤정(2020). 한국판 청소년용 부모 양육스트레스 검사 단축형의 타당화 연구. 한국심리학회지: 일반, 39(3), 335-357. https://doi.org/10.22257/KJP.2020.9.39.3.335
  20. 정문주 외(2017). 한국판 5요인 마음챙김 단축형 척도 타당화 연구. 동의신경정신학회지, 28(3), 207-216.
  21. 조동헌(2016). 공학계열 대학생의 핵심역량 도출과 평가지표 개발. 박사학위논문. 충남대학교.
  22. 허지숙.황윤자(2020). 공학 융합역량에 대한 산업체와 대학생의 인식 비교분석. 공학교육연구, 23(4), 3-13. https://doi.org/10.18108/JEER.2020.23.4.3
  23. Anastasi, A.(1976). Psychological testing (4th ed.). NY: Macmillan.
  24. Akoglu, H.(2018). User's guide to correlation coefficients. Turk J Emerg Med, 7;18(3), 91-93. https://doi.org/10.1016/j.tjem.2018.08.001
  25. Hambleton, R.K., Swaminathan, H., & Rogers, H.J.(1991). Fundamentals of Item Response Theory. Newbury Park, CA: Sage.
  26. Hinton, P.R., McMurray, I., & Brownlow, C.(2004). SPSS Explained (1st ed.). New York: Routledge.
  27. Koch, W. R.(1983). Likert scaling using the graded response latent trait model. Applied Psychological Measurement, 7, 15-32. https://doi.org/10.1177/014662168300700104
  28. Muraki, E.(1990). Fitting a Polytomous Item Response Model to Likert-Type Data. Applied Psychological Measurement, 14(1), 59-71. https://doi.org/10.1177/014662169001400106
  29. Nunnally, J. & Bernstein, L.(1994). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill Higher, INC.
  30. Streiner, D. L.(2003) Starting at the Beginning: An Introduction to Coefficient Alpha and Internal Consistency. Journal of Personality Assessment, 80(1), 99-103. https://doi.org/10.1207/S15327752JPA8001_18