DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of College Students' Motivation to Purchase Used Clothing Products on Repurchase Intention

대학생의 중고 의류 제품 구매 동기가 재구매 의도에 미치는 영향

  • Hye-Jung Seok (Department of Fashion Stylist, Osan University) ;
  • Shin-Hyun Cho (Department of Fashion Design, Jangan University)
  • 석혜정 (오산대학교 패션스타일리스트과) ;
  • 조신현 (장안대학교 패션디자인과)
  • Received : 2022.10.21
  • Accepted : 2023.01.10
  • Published : 2023.02.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate the current status and motives of buying second-hand clothing among university students and to suggest a plan to activate second-hand clothing transactions. In order to discover the effect of the buying motives on the purchasing of second-hand clothing, 112 university students who have purchased second-hand clothing over the past six months were surveyed and their responses were used for analysis. As a result of the analysis, it was found that design differentiation, habitual use, and economical factors had a meaningful effect on the purchase of second-hand clothes. Second-hand clothes have a positive environmental perception, but that perception did not impact the purchasing of second-hand clothes. It is necessary to raise the awareness and social movement around second-hand clothing and teach consumers the environmental benefits and sustainability of second-hand clothing. An activation plan for the second-hand clothing market is: 1. Proposes various market subdivisions that meet the characteristics and tastes of consumers that lead to the purchase of used clothing. In this study, two economic factors were found among the buying motives. The first is purchasing second-hand clothing at a very low price, and the second is finding luxurious expensive items or unique values at a lower price. Therefore, it is necessary to find various markets segments that suit consumer tastes by checking consumer characteristics and detailed factors. 2. Nurture second-hand clothing processing brands for the diversification of the second-hand clothing market. 3. There is an urgent need for quality classification, quality assurance, and the standardization of second-hand clothing. This study is meaningful in that it explored the possibility of having a positive effect on activating the second-hand clothing market.

Keywords

References

  1. 김경민. (2017). 중고명품 소비자의 구매동기 및 물질주의가 만족도 및 충성도에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 김두한. (2013). 중고 의류제품에 대한 구매동기, 인식 및 구매행동 연구. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 김린아. (2022). 중고거래 플랫폼에서의 사용정보가 소비자의 패션제품 태도에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김성필. (2021). 중고거래 앱의 사용자 구조분석에 관한 연구 : 중고나라, 번개장터, 당근마켓을 중심으로. 한국산학기술학회논문지, 22(7), 449-458.
  5. 김인숙, 석혜정. (2004). 녹색가게 이용자의 의복 재사용 실태와 의복 태도에 관한 연구. 한국의류학회지, 28(8), 1088-1099.
  6. 김일주. (2022). 표준화를 통한 전자상거래의 영역 확장 : 중고의류시장 사례 분석. 한국전자상거래학회지, 27(1), 29-41.
  7. 김종무. (2017). 유명인의 개인 패션 브랜드에 대한 구매 동기 요인이 브랜드 태도, 구매 의도 및 제품 만족도에 미치는 영향 : 중국 소비자를 중심으로. 한국디자인문화학회지, 23(4), 197-206.
  8. 김종무. (2021). 중고거래 앱(APP) 사용자의 이용 동기가 구매의도와 재구매의도에 미치는 영향 : 당근마켓 사용자를 중심으로. 커뮤니케이션디자인학연구, 74, 8-18.
  9. 김하빈, 이하경. (2022). 포스트 팬데믹 시대의 중고 패션 소비 인식 변화. 한국의류산업학회지, 24(1), 66-80.
  10. 김현숙. (2019). 온라인 중고의류 쇼핑의 소비가치가 구매제품의 지속사용의도에 미치는 영향 : 성별 및 연령의 조절효과를 중심으로. 한국디자인문화학회지, 25(4), 91-104.
  11. 남수정, 유현정. (2006). 아나바다 사이트 참여자의 비윤리적 행동과 반응양식 : 근거 이론적 접근. 대한가정학회지, 44(12), 189-201.
  12. 두본요. (2022). 중고의류 글로벌 무역 네트워크 분석. 목포대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 리멤버타이탄. (2022. 07. 28). 중고시장이 활발해지는 이유. 자료검색일 2022. 04. 26, 자료출처 https://remembertitan-it.tistory.com/m/1058
  14. 김병수. (2022. 04. 26). 리커머스 전성시대. 매일경제. 자료검색일 2022. 7. 14, 자료출처 https://www.mk.co.kr/news/culture/10301180
  15. 박고은, 천혜정. (2020). "당근하세요?" : 모바일 플랫폼을 이용한 소비자간 중고품 거래 경험의 의미. 소비자문제연구, 51(3), 81-108. https://doi.org/10.15723/JCPS.51.3.202012.81
  16. 박광희. (1998). 의복 처분 행동에 관한 연구 : 환경보존적 태도 , 행동 , 정보 접촉 및 인구통계학적 특성과의 관련성을 중심으로. Family and Environment Research, 36(5), 47-58.
  17. 박민지, 손상희. (2015). 소비자들의 혜택 및 위험 지각이 중고유아용품 구매의도에 미치는 영향과 소비가치와 사회규범의 조절효과. 소비자정책교육연구, 11(4), 101-122.
  18. 박은아, 김은철. (2021). 그들은 왜 중고제품을 구매하는가? : 청소년과 성인의 중고거래 관련요인 비교. 사회과학연구논총, 37(1), 5-31. https://doi.org/10.16935/EJSS.2021.37.1.001
  19. 박현희, 추태귀. (2011). 중고패션제품의 구매 경험에 따른 소비자 특성. 한국의류산업학회지, 13(6), 909-916. https://doi.org/10.5805/KSCI.2011.13.6.909
  20. 방영석. (2020). 굿리치 청춘 재테크 보고서. 조세금융신문. 자료검색일 2022. 5. 1, 자료출처 https://www.tfmedia.co.kr/news/article.html?no=81354
  21. 엄은영, 강태임. (2021). 지역 활성화에 기여하는 중고거래 모바일 플랫폼 UI디자인의 사용자 경험 연구. 브랜드디자인학 연구, 19(2), 315-328.
  22. 김경희. (2022. 07. 14). 이베이, 올해 상반기 수집품 가장 인기, 리커머스 거래량 40%로 매출 견인. 디지털 조선일보. 자료검색일 2022. 7. 14, 자료출처 https://digitalchosun.dizzo.com/site/data/html_dir/2022/07/14/2022071480062.html
  23. 장영용, 최희정, Ofofi, Henry, 한상린. (2022). 중고의류 소비가치가 제품 평가기준과 구매의도에 미치는 영향 : 한국과 가나의 국가간 비교 분석. 글로벌경영학회지, 19(3), 1-22.
  24. 이다래. (2022. 05). 중고거래 플랫폼 소비자문제 실태조사. 한국소비자원. 자료검색일 2022. 07. 28, 자료출처https://www.kca.go.kr/smartconsumer/sub.do?menukey=7301&mode=view&no=1003337188
  25. 천혜정, 이지연. (2015). 20대 소비자에게 벼룩시장 및 중고품의 의미는 무엇인가?. 유통연구, 20(3), 189-211.
  26. 추진영. (2021. 04. 14). "소유보다 경험" 물건 필요하면 중고품부터 찾는 MZ세대. 중앙일보. 자료출처 https://www.joongang.co.kr/article/24034559
  27. 추태귀, 박현희. (2013). 중고패션제품의 소비가치가 태도와 재구매의도에 미치는 영향: 패션연출 자심감의 조절효과. 한국의류학회, 37(4), 618-630.
  28. 최희정, 한상린, 장영용. (2021). 지각된 소비가치가 중고의류 구매의도에 미치는 영향 : 충동구매 성향과 노스탤지아 성향의 조절효과. 상품학연구, 39(3), 21-30. https://doi.org/10.36345/KACST.2021.39.3.003
  29. 황선경. (2020. 08. 21). 중고거래 플랫폼의 부상과 시사점. 하나 CEO경영이슈. 자료검색일 2022. 09. 15, 자료출처 http://www.hanaif.re.kr
  30. 박상현. (2021. 08. 04). 세대별 온라인 소비 행태 변화 시사점. 하나금융경영연구소. 자료검색일 2022. 09. 15, 자료출처 http://www.hanaif.re.kr
  31. Baek, E., & Oh, G. E. G. (2021). Diverse values of fashion rental service and contamination concern of consumers. Journal of business research, 123, 165-175.
  32. Ferraro, C., Sands, S., & Brace-Govan, J. (2016). The role of fashionability in second-hand shopping motivations. Journal of Retailing and Consumer Services, 32, 262-268. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.07.006
  33. Kang, M., & Cho, K. (2014). A study on how types of outdoor brand marks affect the quality of customer relationship, brand loyalty and purchasing intention. Jouranl of Brand Design Association of Korea, 12(3), 236-255.
  34. Kim, S., & Woo, H. (2021). Big data analysis of trends in the second-hand apparel market: a comparison between 2014 and 2019. Research Journal of Textile and Apparel. 26(2), 138-155.
  35. Padmavathy, C., Swapana, M., & Paul, J. (2019). Online second-hand shopping motivation: Conceptualization, scale development, and validation. Journal of Retailing and Consumer Services, 51, 19-32. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.05.014
  36. Park, K., & Cheon, H. (2020). A study on consumers'experiences in C2C second-hand goods transaction. Journal of Consumer Policy Studies, 51(3), 81-108.
  37. Roux, D., & Guiot, D. (2008). Measuring secondhand shopping motives, antecedents and consequences. Recherche et Applications en Marketing, 23(4), 63-91. https://doi.org/10.1177/076737010802300403