DOI QR코드

DOI QR Code

Art for Overcoming the Ecological Crisis: Focused on the Dialogical Methodologies of The Harrison Studio

생태 위기 극복을 위한 예술: 해리슨 스튜디오의 대화적 방법론을 중심으로

  • Shan Lim (Dept. of Curatorial Studies, Dongduk Women's University)
  • 임산 (동덕여자대학교)
  • Received : 2023.01.30
  • Accepted : 2023.03.11
  • Published : 2023.03.31

Abstract

Can art really change the way people understand and interact with nature in order to reduce the possibility that ecological disasters will continue to expand due to failure to correct human actions that damage the global environment? What is the artistic methodology to realize environmental justice and sustainability of life on Earth? This paper seeks to find answers to these questions. Finding ways to look at, feel, understand, and act for the global environment, that is, the process of considering the way of orientation toward the global environment will lead to critical thinking of the history in which human centered behaviors treated nature as a resource for exploitation rather than a source of life. Therefore, this paper pays attention to the ecological art of The Harrison Studio, which is called the 'pioneer of the environmental art movement'. In the main body, The Harrison Studio's major projects are analyzed to find ecological implications and aesthetic strategies. In particular, their dialogical methodologies are demonstrated in detail. To this end, the significance of various collaborative practices of The Harrison Studio is explained. The Harrison Studio contributed to expanding the scope of practical experience and understanding of the value of eological art. They have the power to look back on the direction of ecological consciousness by constantly producing mutually connected and overlapping epistemic dimensions without being limited to any uniform rules of exchange.

지구 환경에 피해를 주는 인간행위들을 바로 잡지 못하여 생태적 재앙이 지속적으로 확대되어 갈 가능성을 줄이기 위하여, 과연 예술은 인간이 자연을 이해하고 자연과 상호작용하는 방식을 바꿀 수 있을까? 지구에서 환경적 정의와 삶의 지속가능성을 실현하는 예술적 방법론은 무엇일까? 본고는 이러한 질문들의 답을 찾아보고자 한다. 지구 환경을 바라보고 느끼고 이해하고 행동하는 방법을 찾는, 즉 지구 환경에 대한 지향의 방식을 고민하는 과정은 많은 인간적 산물이 자연을 생명의 원천이 아닌 착취의 자원으로 대했던 역사를 비판적으로 사유하게 할 것이다. 이러한 의지를 가지고 본 논문은 '환경예술 운동의 선구자'로 불리는 해리슨 스튜디오의 생태예술에 주목한다. 본론에서는 해리슨 스튜디오의 주요한 프로젝트를 분석하여 생태학적 함의와 미학적 전략을 찾는다. 특히 대화적 방법론에 초점을 둠으로써, 해리슨 스튜디오가 펼친 다양한 협업적 실천의 의의를 제시한다. 그리하여 그들이 생태예술의 가치에 대한 실제적인 경험과 이해의 폭을 확장할 수 있는 데 기여하였을 뿐만 아니라, 어떤 획일적인 교환의 규칙에 한정되지 않고 상호 간에 연결되고 중첩된 인식적 차원을 끊임없이 생산해 냄으로써 생태학적 의식의 방향성을 다시 돌아보게 하는 힘을 지니고 있음을 논증한다.

Keywords

References

  1. Penelope Green, "Newton Harrison, a Founder of the Eco-Art Movement, Dies at 89," New York Times, 23 September, 2022. (Accessed 5 December, 2023)
  2. Craig Adcock, "Conversational Drift: Helen Mayer Harrison and Newton Harrison," Art Journal, Vol.52, No.2 (Summer 1992), p.35.
  3. Jack Burnham, "Corporate Art," Artforum, Vol.10, No.2 (October 1971).
  4. Grant H. Kester, Conversation Pieces: Community and Communication in Modern Art, Berkeley: University of California Press, 2004, p.64.
  5. Elizabeth Stephens and Annie Sprinkle, "Beth and Annie in Conversation, Part One: Interview with Helen Mayer Harrison and Newton Harrison, " Total Art Journal.com (2011). (Accessed1 2 December, 2022)
  6. Young-So Yoo, "The Harrisons' Collaboration for the Ecosystem," Journal of Aesthetics and Science of Art, Vol. 62 (Feb. 2021), pp. 94-95. http://dx.doi.org/10.17527/JASA.62.0.04
  7. Yon-Jo Park, The Ecological World ViewAppeared in Arts Since the 1970s: Focus on the Development Process of Eco-Art, Ph.D. Dissertation, Ewha Womans University, 2019, pp.93-94.
  8. Monica Manolescu. "Imagining the Lagoon in Helen Mayer Harrison and Newton Harrison's The Lagoon Cycle," Recherches Anglaises et Nord Americaines, Vol.54, 2021.
  9. Newton Harrison and Helen Harrison, "The Second Lagoon," The Book of the Lagoons, 1984. (Accessed 20 December, 2022)
  10. T. J. Demos, Decolonizing Nature.Contemporary Art and the Politics of Ecology, Berlin: Sternberg Press, 2016.
  11. Shan Lim, "A medium of Art as the Relational Circuit: Paul Ryan's Video Art," The Journal of Convergence on Culture Technology (JCCT), Vol.5, No.3, 2019, p.106. https://doi.org/10.17703/JCCT.2019.5.3.101